ریشه های هنر خوشنویسی در نوشته نگاری (تایپوگرافی)ونشانه نوشته فارسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده احسان مرادی سنجانی
- استاد راهنما عبدالرضا چاریی پرویز اقبالی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1399
چکیده
درمشرق زمین به خصوص در میان ملل مسلمان به خط علاوه بر این که میراث و آثار علمی پیشنیان به واسطه آن حفظ می شده، و نیز حامل وحی (کلام خدا) در قرآن بوده، توجه خاصی می شده است و آنان را بر آن می داشت تا سعی بر نوشتن خطی داشته باشند که شایسته نگارش کلام وحی باشد. که این امر شروعی بود برای پرداختن به جنبه ی زیبایی خط- خوشنویسی- که منجر به ابداع خطوط متنوع گشت. این پایان نامه با عنوان ریشه های هنر خوشنویسی در نوشته نگاری و نشانه نوشته فارسی، سعی در شناخت کامل ریشه های این هنر و کاربرد ذوقی و بصری ،قوانین و شیوه های نگارش آن و دستیابی به نکاتی که بتوان از آنها در جهت نوشته نگاری و نشانه نوشته فارسی بهره برد، داشته است. به همین منظور پس از معرفی کوتاهی از تاریخ خط و خطوط اسلامی و ایرانی به نمودهای بصری آن خطوط پرداخته شده که نمودهای بصری خود شامل دوکاربرد سنتی ونوین می باشد که در قسمت کاربرد نوین آن به نوشته نگاری و نشانه نوشته که قسمت اصلی این پایان نامه می باشد اختصاص یافته است که در نهایت هنرمندان و طراحان گرافیک با شناخت ریشه های این هنرغنی می توانند از ویژگی ها و قابلیتهای آن در خلق آثار خود بهره جویند به ویژه درآثاری که محتوای فرهنگی و مذهبی داشته باشند. اما مسئله این است که عدم پژوهش ها و بررسی های لازم در ارتباط با ساختار ،اصول وشناخت این هنر باعث شده امکانات غنی و قابلیتهای گرافیکی آن تا حدودی زیادی ناشناخته باقی بماند. این مهم نه تنها درمورد خوشنویسی بلکه در کل هنر اسلامی، ایرانی صدق می کند. واژگان کلیدی: تاپپوگرافی (نوشته نگاری)، گرافیک،خوشنویسی، نشانه نوشته، طراحی حروف
منابع مشابه
تحلیل نشانه شناختی نوشته نگاری (تایپوگرافی) فارسی
پژوهش حاضر به موضوع تحلیل نشانه?شناختی تایپوگرافی فارسی می?پردازد. تایپوگرافی، موضوعی دو وجهی است؛ یکی وجه زبانی و دیگری وجه بصری. وجه بصری آن را به حیطه?ی هنرهای تصویری و وجه زبانی آن را به علوم حوزه?ی زبانشناسی مربوط می?سازد. این قابلیت باعث شد تا روشی میان?رشته?ای برای پژوهش انتخاب شود که ترکیبی از طراحی گرافیک و نشانه?شناسی است. نشانه?شناسی در این پژوهش حکم روش را دارد و توسط آن نحوه?ی عملک...
15 صفحه اولدست نوشته های اسماعیلیان بدخشان
در دور دستها ، پهلو به پهلوی چین ، باریکه سرزمینی است ، بسیار مرتفع ، با کوههای آسمان بوس و به هم فشرده ، با معبرهای تنگ دشوار گذر، با زمستانهای سرد نه ماهه ، برخوردگاه چهار تمدن بزرگ آسیا: ایران، هند، چین و آسیای مرکزی که دورترین نقطه است نسبت به همهی آنها و پناهگاهی است امن برای راندهشدگان از سراسر این سرزمینها ،نه تنها کسان که حتی باورها و اندیشههای کهن ، نه در کنارهم که آمیخ...
متن کاملنقد اسطوره ای نوشته های کافکا
فرانتس کافکا به عنوان یک نویسنده فلسفی، در پی یافتن حقیقت است و به تجربیات شخصی زندگی خود بعدی اسطوره ای می بخشد. این دورنمایه افلاطونی، این اشتیاق روح برای یافتن حقیقت، مضمون اصلی داستان های بلند و کوتاه او به شمار می آید. در این مقاله، شاهکارهای کافکا، در ارتباط باکتاب مقدس، تفسیر می شوند. در تمام نوشته هایش، حقیقت غایب است و قهرمانان می کوشند تا به آن برسند: حقیقت به صورت نمادین در دادگاه، ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023