گونه شناسی رویکردهای روشنفکران ایرانی به مدرنیته(در یکصد سال اخیر)

پایان نامه
چکیده

چکیده: عنوان طرح: گونه شناسی رویکرد های روشنفکران ایرانی به مدرنیته (از عصر مشروطه تا امروز) طرح مسئله: مباحث روشنفکری از عصر مشروطه تا امروز با همان شدت درحال طرح است و آزمون و خطاهای گذشته تاثیر کمی در پیش بردن این مباحث داشته است و در نتیجه برخی به این باور رسیده اند که مباحث روشنفکری در ایران با بن بست روبرو شده است. همچنین پیوستگی لازم بین عرصه فکر و عمل (روشنفکری و سیاست) وجود ندارد و امکان پیش بینی پیامدهای سیاسی و اجتماعی یک گونه روشنفکری چندان مشخص نیست. اهداف اصلی تحقیق: الف- اهداف نظری 1- نقد و بررسی مبانی نظری و معیارهای ارایه شده برای تقسیم بندی روشنفکران ایرانی 2- ارایه چارچوب نظری و الگویی جدید برای تقسیم بندی روشنفکران ایرانی ب- اهداف توصیفی 1- توصیف ابعاد و ویژگی های مختلف مفاهیم «روشنفکری»، «مدرنیته» و «مدرنیزاسیون» و نشان دادن نسبت آن ها با هم 2- پی گیری رویکرد به مدرنیته در آثار و نوشته های روشنفکران ایرانی یا به عبارت دیگر، بازخوانی، توصیف و مقایسه افکار و اندیشه های روشنفکران ایرانی براساس مدل نظری ارایه شده پرسش های تحقیق: الف- روشنفکران ایرانی چه رویکردهایی به مدرنیته داشته اند؟ ب- ویژگی های مهم رویکردهای مختلف به مدرنیته کدامند؟ پ- براساس رویکردها به مدرنیته، گونه های عمده روشنفکران ایرانی کدامند و مشخصات اصلی هرگونه چیست؟ روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات تاریخی است که موضوع مدرنیته را در آثار روشنفکران ایرانی بررسی می کند. جامعه آماری این تحقیق شامل روشنفکران ایرانی در یکصد سال اخیر (از عصر مشروطه تاکنون) است. در این تحقیقات از روش نمونه گیری نظری استفاده می شود. در نمونه گیری نظری محقق برای دست یابی به مقولات عینی که مبین نظریه باشند به انتخاب نمونه هایی دست می زند، ملاک پایان یافتن نمونه گیری در این پژوهش اشباع نظری مقولات است. تعریف مفاهیم - ذات گرایی یا ذات باوری دیدگاهی فلسفی است که اعلام می کند همه هستندگان دارای ویژگی یا ویژگی های بنیادی و اساسی خود هستند. ویژگی یا بنیاد هر چیز سبب می شود که آن چیز همان که هست باشد. در این دیدگاه هیچ چیز خاصی بدون ویژگی ذاتی خود نمی تواند وجود داشته باشد. ذاتگرایان فرض می کنند که لغات و پدیده ها، معنا و هویت ثابتی دارند. - غیرذات گرایی رویکردی است که بر اساس آن، مفاهیم، اشیاء، افراد، ارزش ها و گزاره ها، هستی عام و ثابتی ندارند. از این منظر، زبان، فرهنگ و گفتمان های مختلف، هویت و معنای متفاوت و سیالی را برای مفاهیم، ارزش ها و پدیده ها ایجاد می کنند. به عبارت دیگر، هیچ واقعیت عینی یعنی فرا انسانی و فرا اجتماعی ای وجود ندارد و واقعیت ها برساخته ذهن افراد و جامعه هستند. غیرذاتگرایی به این معنا است که حقیقت های عام و جهان شمول وجود ندارد، زیرا حقیقت محصول فرهنگ است و در زمان و مکان های مشخص ساخته می شود. - روشنفکر روشنفکر کسی است که با معیار قرار دادن «عقل نقاد» موضع گیری اش(مثبت یا منفی) را نسبت به مدرنیته و پیامدهای آن بیان می کند. به عبارت دیگر ایرانی هایی که همزمان با ورود گسترده دستاوردهای فکری و مادی غرب در اواخر دوران قاجار، به این رویارویی و پیامدهای مثبت یا منفی آن اندیشیده و اندیشه های خود را در جامعه اشاعه داده اند؛ روشنفکر محسوب می شوند. گونه های روشنفکران ایرانی براساس رویکرد (درک) آنها از مدرنیته ذات گرایان الف. مخالفان ذات گرای مدرنیته 1. رویکرد سنتی 2. رویکرد فلسفی (فردید، نصر، داوری، شایگان متقدم) ب. موافقان ذات گرای مدرنیته 1. راست ها (لیبرال ها، آخوندزاده، تقی زاده، آدمیت، ملکیان، آقاخان کرمانی، سروش متأخر) 2. چپ ها (حزب کمونیست ایران، حزب توده، سوسیال دمکرات، رسول زاده، احسان طبری، کیانوری، چپ های اروپایی) غیرذات گریان الف. پارادایم اسلامی 1. اسلام راست: (اسدآبادی، نایینی، طالقانی، بازرگان، ابراهیم یزدی ، سروش متقدم، کدیور) 2. اسلام چپ: (شریعتی) 3. اسلام فقهی: (علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید بهشتی، امام خمینی) ب. پارادایم بومی گرا (شادمان، جلال، نراقی، ملی ـ مذهبی ها، عزت الله سحابی) پ. پارادایم چپ بومی (چپ های راه سومی مانند خلیل ملکی و جلال) نتیجه گیری: در رویکرد ذات گرایانه به مدرنیته؛ بعد عینی ذات گرایانه، همان ابزارهای عام و جهانشمول است که برای تغییر و کنترل جهان ضروری است. این بعد همان نوسازی یا مدرنیزاسیون است که شامل فرایندها، مکانیسم ها، ابزار و لوازم عینی عمل در جامعه است. اما بعد ذهنی ذات گرایانه مدرنیته، همان مولفه های ذهنی- فلسفی جهانشمولی است که در بین تمام انسان ها مشترک است. به عبارت دیگر، این بعد مدرنیته شامل اهداف و ارزش های عام ذهنی است؛ که عقل بشری قادر به درک و پذیرش آن است. بعد ارزشی مدرنیته با شاخص هایی همچون عقلانیت، فردگرایی، انسان محوری، دموکراسی، سکولاریسم و انواع آزادی ها شناخته می شود. ب- رویکرد غیرذات گرایانه به مدرنیته نیز شامل دو بعد عینی و ذهنی می شود؛ با این تفاوت که این ابعاد، کلی و جهانشمول نبوده و براساس شرایط تاریخی و فرهنگی شکل می گیرند. برای مثال در بعد عینی غیرذات گرایانه ما با نوعی نوسازی مواجه هستیم که در هر کشور بر اساس ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی، اولویت های سیاسی، شرایط بین المللی و فرصت های تاریخی اجرا می شود. اما بعد ذهنی مدرنیته غیرذات گرا، موضوعات و پدیده هایی مانند اخلاق، حقوق، عدالت، آزادی و دموکراسی را کاملاً محلی و خاص می دانند. امتیازات گونه شناسی پیشنهادی: 1. جامع بودن 2. مانع بودن 3. تمرکز بر اندیشه بجای اندیشمند 4. امکان استفاده از تجربیات تاریخی و نشان دادن نسبت اندیشه ها بایکدیگر 5. امکان بررسی نسبت گونه های روشنفکری با سیاست 6. فراهم آوردن امکان بازخوانی تمام آثار روشنفکران ایرانی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سیر تحول اجتهاد در یکصد سال اخیر

چکیده کلمات کلیدی: : اجتهاد، تحول، فقه، فقها، مقایسه اجتهاد و بررسی تحولات رخ داده در آن از جمله یکی از مسایل مهم در عرصه ی فقه امامیه می باشد. تحول اجتهاد امامیه از زمان غیبت کبری و از قرن چهارم هجری و از زمان فقهایی چون ابن ابی عقیل و ابن جنید آغاز و به وسیله ی کسانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی ادامه می یابد و در ادامه ی روند اجتهاد در میان متقدمین کسانی چون ابن ادریس با توسعه ی عقل گرایی و وحی...

15 صفحه اول

بررسی عوامل مؤثر در مسئله‌مند شدن وضعیت تابعیت کردهای فیلی عراق در یکصد سال اخیر

بیشتر کردهای فیلی ساکن عراق طبق قانون تابعیت 1924 عراق به تابعیت آن کشور درآمدند. از زمان تشکیل کشور عراق تا دورۀ عبدالکریم قاسم، گرفتن تابعیت عراقی برای کردهای فیلی آسان بود، اما از دورۀ عبدالسلام عارف به بعد به تابعیت عراقی درآمدن کردهای فیلی بسیار مشکل شد. در دورۀ حزب بعث نه تنها کسب تابعیت عراقی برای کردهای فیلی تقریباً غیرممکن شده بود، بلکه طی چندین دوره پس از سلب تابعیت، به کشور ایران اخرا...

متن کامل

گونه شناسی رویکردهای تغییر: رجحان رویکرد اصلاحی در ایران

برای جامعه شناسان و علاقه مندان به مطالعه عمیق جامعه سیاسی ایران،آگاهی ازسنخ هایی که رویکردهای تغییر» را در میان نیروهای اجتماعی- سیاسی معرفی می کنند، امری ضروری است. از این رو مقاله حاضر دو پرسش محوری را مورد کنکاش قرار داده است، اول، حاملان تغییر در جوامع معاصر، چند نوع رویکرد تغییر را تجربه کرده اند وویژگی های آنها کلام است؛ دوم، از دریچه رویکردهای انقلابی و اصلاحی، چه ارزیابی از تجریه دهه ا...

متن کامل

گونه شناسی رویکردهای نظری و تجربی نابرابری های منطقه ای

نابرابری منطقه‌ای در زمینه درآمد از دهه 1950 وارد مباحث علمی و آکادمیک شد. با وجود این، بررسی مطالعات و تحقیقات این حوزه نشان می‌دهد که مباحث تجربی و تئوری پاسخ روشنی به ارتباط رشد درآمد و نابرابری منطقه‌ای ارائه نداده‌اند. برخی از صاحب‌نظران معتقدند نابرابری‌های منطقه‌ای در طول زمان روند کاهشی خواهند داشت و برخی دیگر روند آن را افزایشی در نظر می‌گیرند. از این رو مقاله حاضر در نظر دارد تا با رو...

متن کامل

گونه شناسی رویکردهای جامعه شناسی تاریخی ایران

در دهه های اخیر با رشد جامعه شناسی تاریخی، پژوهشهایی از این دست در بررسی های تاریخی ایران نیز رو به افزایش بوده است. گونه شناسی راهبردهای به کار گرفته شده در این زمینه تحقیقاتی (و از نظر عده ای روش تحقیقاتی) می تواند هم متخصصان جامعه شناسی تاریخی و هم مخاطبان آنها را نسبت به هدف ها، نقاط قوت و ضعفِ رهیافت های بدیل حساس سازد. در پژوهش حاضر سعی شده فرایند شکل گیری راهبردهای گوناگون جامعه شناسی تار...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023