بررسی تزئینات معماری اسلامی در نگاره های کمال الدین بهزاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده حبیب الله کاظم نژادی
- استاد راهنما مرضیه پیراوی ونک جلیل جوکار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
بسیاری از نگارگران به طور معمول، از فضاهای واقعی و عینی برای طراحی آثار خود استفاده کرده اند و متناسب با موضوع اثر، از فضاها و تزئینات معماری بهره برده اند . با توجه به تعداد زیاد این گونه نگاره ها ، در این مقاله سعی شده تا به بررسی و مطالعه برخی از نگاره های کمال الدین بهزاد در مکتب هرات و صفوی ، که در آنها تزئینات معماری اسلامی وجود دارد ، پرداخته شود. آیا بهزاد با دیدن آثار معماری معاصرش ، فضاهای نگاره هایش را آرایه نمائی می نمود؟ چه نوع تزئیناتی در آثار او دیده می شود؟ ره آورد اصلی صفویان ، معماری است . پیشقراول گسترش این موضوع که از 1598 م / 1007 ق. به بعد به وسیله ی شاه عیاس اول ابداع گردید اصفهان است . از این پس ساخت ابنی? زیبا و متکامل شدن و تلاش برای آبادانی ، نه تنها در اصفهان که در دیگر شهرها و نقاط ایران در دستور کار قرار گرفت . کاخ ها ، مساجد ، میادین ، خیابان ها ، پلها ، بازارها ،گردشگاهها و غیره. در این دوران ، از تزئینات گوناگون در نماسازی بنا استفاده می شد. سه قسم کاشیکاری مهم در تزیین بناهای این دوره چشم گیر هستند : کاشی یکرنگ ، کاشی موزاییک یا نعرق و کاشی هفت رنگ .عناصر تزئینی در معماری تیموری عبارتند از : کاشیکاری ، نقاشی روی گچ ، رسمی بندی ، مقرنس ، ستون های کاشیکاری شده ، گنبد ، کتیبه ها ،منبت چوب و حجاری سنگ . مکتب کمال الدین بهزاد حلق? اتصالی است که سنت های هنری خراسان قدیم را به مکتب اصفهانی و صفوی منتقل می کند. نگاره های بهزاد به لحاط تزئینات معماری و ابنیه دارای تنوعی خاص است و می توان در آنها تقریبا انواع عناصر معماری از حمام، بالکن، حوض و سایر، را مشاهده نمود. ضمن اینکه انواع تزئینات معماری رایج معاصر نیز مورد استفاده قرار گرفته است مانند گچ بری، آئینه کاری، کاشی کاری، کتیبه نویسی و غیره... عناصر معماری و ساختمانی و به ویژه تزئینات معماری استفاده شده توسط بهزاد، که در نگاره هایش دیده می شود، بر گرفته از ابنیه موجود در زمان زندگی اش چه در هرات و چه در اصفهان در عهد تیموری و چه صفوی بوده است. و دقیقا می توان آنها را در آثار بهزاد مشخص نمود. مسجد هرات، مقبره خواجه عبدا... انصاری در هرات، مسجد گوهرشاد، مسجد جامع اصفهان و تزئینات معماری آنها، از نمونه هائی هستند که تاثیرشان را مشخصا در نگاره های بهزاد می توان مشخص نمود واژگان کلیدی: کمال الدین بهزاد، نگارگری، معماری، تزئینات، هرات، صفوی
منابع مشابه
مفهوم و جایگاه «فضا» در سه نگاره از نگاره های استاد کمال الدین بهزاد
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم و جایگاه «فضا» در نقاشی ایرانی دوره تیموری1 و تفسیر قواعد و ضوابط حاکم بر آن ها در آثار استاد کمال الدین بهزاد است. در این پژوهش، ساختار بصری سه اثر از معروف ترین نگارگری های ایرانی دوره تیموری بررسی و تحلیل شده است که فضای معماری را تصویر کرده اند. با توجه به اینکه مکتب هرات2 نقطه اوج نقاشی ایران محسوب می شود و در این مکتب به فضا های معماری و شهری بسیار توجه شده...
متن کاملبازشناسی تناسبات طلایی در نگار ه های کمال الدین بهزاد(مطالعه موردی: نگاره ساخت مسجد جامع سمرقند)
در چگونگی آفرینش فضاهای معماری در نگارگری ایرانی عوامل متعددی تاثیر داشت هاند. در دوره تیموریان کمال الدین بهزاد با به خدمت گرفتن کلیه مبانی تصویری، فضاهای معماری بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در نگارگری های بهزاد، اصول خاصی است، جایگاه ویژه ای » نسبت طلایی « بر صحن هپردازی فضا حاکم بود و عناصر معماری براساس این ضوابط که همان اصل داشت هاست. درنگاره ساخت مسجد جامع سمرقند، خطوط به قسمت خاصی از مرا...
متن کاملتحلیل نقش دوگانه ی معماری در آثار کمال الدین بهزاد
در آثار کمالالدین بهزاد، معماری نقش ویژهای دارد. مسجد، کاخ، حمام و... جدا از نقش ویژهای که در هندسه و ساختار آثار او دارد، به لحاظ معنایی نیز دارای نقشی دوگانه(زمینی/ آسمانی) است. از سویی معماری به منزلهی پدیدهای که بر زمین برپا و استوار میشود پیوند مستقیم با امور واقعگرا مییابد و از سوی دیگر معماری در فرهنگ عرفانی ایران، که بیشک بهزاد هم از آن بهرهمند بودهاست، دارای معانی نمادین می...
15 صفحه اولبازیابی تزئینات معماری دوره تیموریان در نگارههای کمالالدین بهزاد
مدارک تصویری ازجمله مهمترین مدارک در مطالعۀ تاریخ و بهخصوص تاریخ معماری ایران است. مدارک تصویری انواع مختلفی دارد که نقاشی نوعی مهم در میان آنهاست که ظرفیتهای آن، چندان شناختهشده نیست و کمتر در تحقیقات معماری مورداستفاده قرارگرفته است. جای خالی این مطالعات، در خصوص مکتب نگارگری هرات که میتوان آن را بازنمایی واقعی فضاهای معماری دوره تیموری قلمداد نمود بیشتر رخ مینماید. بر همین اساس جهت با...
متن کاملبررسی شاخصه های بصری در آثار کمال الدین بهزاد مطالعه موردی: اثر (سماع درویشان)
هنرمندان ایرانی در طی دورههای متمادی، با ذوق مهذب و پالودة خود هنرهایی آفریدهاند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. در نگارة (سماع درویشان) از آثار کمالالدین بهزاد، لایههای مجهولی وجود دارد که تحلیل و تفسیر این لایههای پنهان و مجهول هدف این پژوهش است. فرض براین است که با دیدگاه مبانی هنرهای تجسمی و طراحی لباس میتوانیم بین مفاهیم فرم، مضمون، ترکیببندی و رنگ در نگارة (سماع درویشان) رابطة...
متن کاملبررسی ابعاد مدیریت هنری کمال الدین بهزاد
یافته های این تحقیق حاصل پژوهش های میدانی ‘ تجربی و تخصصی نویسنده در رشته گرافیک و مطالعه کتابخانه ای و تاریخی بوده و به روش تحلیلی و تطبیقی سعی در توصیف ابعاد مهم مدیریت هنری کمال الدین بهزاد در دوره طلایی تاریخ هنر ایران را دارد. هدف از این تحقیق بررسی شیوه و الگوی مدیریت هنری کمال الدین بهزاد است . فرضیه های تحقیق عبارتند از : 1- شرایط تجربی و هنری کمال الدین بهزاد متناسب با تصدی مدیریت هن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023