بررسی نقوش گره چینی در پنجره کاخ ها و مساجد دوره صفوی در اصفهان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده مجید فتحی زاده
- استاد راهنما احمد صالحی کاخکی حمیدرضا فتحی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
گره چینی از اصلی ترین مشخصه هاس معماری اسلامی محیسوب می شود که در دوره صفوی به اوج کاربرد رسید.
منابع مشابه
بررسی فنی لایه چینی تزیینات طلاچسبان دوره صفوی در اصفهان
در این مقاله پس از مرو اجمالی واژهشناسی لایه چینی و تاریخ استفاده از تزئیینات برجسته طلاکاری شده در اروپا و ایران، تاریخ و فن اجرای این تزئینات در ابنیه دوره صفوی اصفهان با بررسی موردی نمونههایی از عالیقاپو، چهلستون و هشتبهشت موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور از آزمایشهای انجامشده به روش (SEM) برای تعیین ضخامت ورقه طلا و همچنین مشاهده ساختار میکروسکوپی لایه چینی تزئینات طلاچسبان اس...
متن کاملپنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیباییشناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی
نگارگری از زمره هنرهای سنتی است که زبان و بیان آن از ویژگیهای منحصر به خود تبعیت می کند. بسیاری از پژوهشگران از یکسو با دیدگاه های مختلف که اغلب دنباله رو رویکردهای سنت گرایی و عرفانی هستند، به مطالعه فراواقعیت های آن پرداخته و از سوی دیگر برخی محققان به دلیل فقدان آثار به جامانده از دوره های پیشین در حوزه های مختلف از جمله معماری، باغ سازی، شهرسازی، هنر و فرهنگ به آن روی آورد ه اند و از خلال خ...
متن کاملتجلّی نقوش گرفتوگیر در فرش دوره صفوی
The hunting & animal patterns is indeed one of the most important & effective motifs which can be seen in Persian Art since ancient times. For a long period of time, these motifs (which include religious & old mythological concepts, and tell about the geographical & natural human being environment, as well as his own desires, his domineeringness, and struggle for survival), have been designed &...
متن کاملشناخت اصول زیباشناسی نقوش گره چینی آثارچوبی کاخهای صفوی در اصفهان به منظور ساخت وتزیین ظروف چوبین
شناخت گره های هندسی عهد درخشان صفوی، تدوین اصول رسم واگیره ها وگسترش آنها درسطح کادرها وفرمهای بکارگرفته شده، نیازمندآنالیزنقوش، تقسیم بندی آنها ورسیدن به رابطه وتعامل بین این کادرها ونقوش بکارگرفته دردرونشان می باشد. در این پروژه آثارچوبی گره چینی کاخهای دوران صفوی اصفهان به عنوان یک منبع درجه یک موردتجزیه وتحلیل قرارگرفته وسعی محقق برآنست تا باآنالیز نقوش ورسیدن به رابط? بین ترکیب بندی ها، وا...
15 صفحه اولبررسی تناسبات حیاط مساجد دوره صفویه اصفهان
Numbers and geometrical divisions, due to the inherent charming principles in their background are considered by the ancients. But in recent architecture after the first Pahlavi era to the present, less attention has been paid to the numeral relations and proportions and has not benefited from an exact reproduction of the original proportions to achieve beauty. The authors of the study aimed to...
متن کاملمقایسه طرح معماری مساجد صفویه اصفهان و مساجد دوره ایلخانی
مسجد اولین مرکز اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم مسلمان بوده و در سرزمینهای اسلامی بهعنوان پناهگاهی برای زندگی پر آشوب و پرتلاطم شهر بهشمار میآید. از این رو معماری آن در میان معماری اسلامی اهمیت فوقالعادهای داشته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با مطالعه در مورد ویژگیهای معماری دو دوره ایلخانی و صفوی و همچنین بررسی نقشهها، اسناد و مدارک مربوط به مساجد دو دوره مذکور و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023