«بررسی فلسفه قانونی حجاب شرعی»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده حقوق و معارف اسلامی
- نویسنده توران کرمی
- استاد راهنما کتر عباس نظیفی غلامرضا جمشیدیها
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
شرع مقدس اسلام به جهت حفظ مصالح گوناگون فردی و اجتماعی، رعایت «حجاب اسلامی» و عدم خودآرایی و خودنمایی در برابر نامحرمان را برای خواهران مسلمان به عنوان یک تکلیف الهی قرار داده است. «حجاب اسلامی» به معنی پوشاندن تمام بدن به استثنای صورت و دست ها از مچ و هم چنین عدم خودآرایی و خودنمایی در برابر نامحرمان (به استناد آیات شریفه ی 31 و 60 از سوره ی مبارکه ی نور و 59 از سوره مبارکه احزاب) است. مقنن نیز به تبعیت از شرع اسلام، این نیاز را در جامعه حس کرده و «عدم رعایت حجاب اسلامی» (بی حجابی) را «جرم» تلقی کرده و برای آن ضمانت اجرایی (به استناد تبصره م. 638 ق.م.ا.) در نظر گرفته است. از آنجایی که «عدم رعایت حجاب اسلامی» (بی حجابی) یک رفتار نابهنجار اجتماعی است، حکومت اسلامی موظف است برای تأمین نظم، امنیّت، سلامت و آرامش عمومی از راهکارهای قانونی مناسب برای مقابله با نابهنجاری ها استفاده نماید از این رو وجود قانون در این زمینه قطعاً لازم است تا «اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها» رعایت گردد و الاّ قابل رسیدگی کیفری نبوده و جامعه مجبور بود که همچنان رنج ناشی از عوارض سوء بی حجابی را تحمل کند و انسان هایی که رشد اجتماعی ندارند به دلیل نبود قانون به اشاعه ی خواسته های نفسانی خود ادامه می دهند. اما قانون فعلی باید اصلاح شده و کامل گردد که در پایان نامه به آن پرداخته شده و در قسمت نتایج پایان نامه پیشنهاداتی در این باره ارائه شده است.
منابع مشابه
بررسی دیدگاههای تفسیری آیات حجاب و مجرمانه بودن عدم رعایت حجاب شرعی
پوشش شرعی یا حجاب یکی از احکام الهی است؛ آیات و روایات بسیاری به اهمیت و وجوب پوشش شرعی برای مکلفین در برابر نامحرم اشاره دارند.ایات حجاب که در پنج مرحله نازل شده است یکی از اساسی ترین موضوعات اخلاقی، فقهی و اعتقادی را تبیین می کند، باید پذیرفت مراعات یا عدم مراعات پوشش اسلامی، سهم بسزایی در سلامت یا انحطاط افراد جامعه اسلامی دارد، ولی سوگمندانه این واجب الهی امروز دستخوش طعن ها، انتقادات و کژف...
متن کاملقرآن و فلسفه حجاب
دراین نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود. نویسنده حجاب را بازتاب حیاء و عفت می داند و براین باور است که پدیده حیاء و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد . این ویژگی فطری مبنای پیشنهادهای چندگانه قرآن است که در آیات گوناگون مطرح شده است مانند: مردان باید چشم شان رافرو گیرند، عورت شان را بپوشانند و سرزده وارد حریم زندگی خصوص خانواده ها نگردند، زنان چشم شان را فر...
متن کاملقرآن و فلسفه حجاب
دراین نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود. نویسنده حجاب را بازتاب حیاء و عفت می داند و براین باور است که پدیده حیاء و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد . این ویژگی فطری مبنای پیشنهادهای چندگانه قرآن است که در آیات گوناگون مطرح شده است مانند: مردان باید چشم شان رافرو گیرند، عورت شان را بپوشانند و سرزده وارد حریم زندگی خصوص خانواده ها نگردند، زنان چشم شان را فر...
متن کاملتعزیرات منصوص شرعی؛ مفهوم فقهی و مصادیق قانونی
چکیده در نتیجهی ایرادهای شرعی شورای نگهبان بر لایحهی مجازات اسلامی، عملاً یک نوع مجازات به عنوان "تعزیر منصوص شرعی" وارد نظام حقوق کیفری ایران شد که بر اساس تبصره 2 ماده 115 از بسیاری از نهادهای موجود در قانون مستثنی گردیده است. شناخت مبانی پذیرش تعزیرات منصوص شرعی، تعداد این مجازاتها، و سرانجام آثار پذیرش آن در قانون مجازات اسلامی و نقد رویکرد مورد پذیرش قانونگذار، در این مقاله مورد پیگیری...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی حجاب شرعی با رویکردی بر آرای امام خمینی(س
حجاب یکی از مسلّمات دین و ضرورتهای شریعت اسلامی است که در جامعه اسلامی ما، علاوه بر جنبه اعتقادی و دینی آن، به صورت قانونی که برای همه بانوان با اعتقادات متفاوت، لازم الاجرا است، درآمده است. البته این مسأله امروزه با انگیزهها و شیوههای گوناگونی مورد چالش قرار گرفته است. یکی از این چالشها این است که در قانون ایران با آن که حجاب برای زنان اجباری بوده و ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده حقوق و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023