بررسی شاخص های طنز رادیویی : تحلیل زبان شناختی برنامه های طنز شبکه های رادیویی ایران و جوان (تیر و مرداد 1387)
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده اعظم براتی جوآباد
- استاد راهنما حسین بیات حسن خجسته
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده یکی از وظایف رسانه های گروهی به خصوص رادیو و تلویزیون مهیا نمودن اوقات مفرح و دقایقی به دور از دغدغه های روزمره برای افراد جامعه است. اما تهیه و تولید برنامه های شاد که تنها نام طنز را بر خود دارند و جز لودگی، تمسخر و بیان الفاظ بی معنا چیزی در بر ندارند، نه تنها این نیاز مخاطبان را برآورده نمی سازد، بلکه می تواند آسیب هایی چون گسترش فرهنگ نامناسب در جامعه توهین به اقشار مختلف مردم و مسئولان را نیز به دنبال داشته باشد و حتی به عدم اطمینان افراد به رسانه منجر گردد. در این بین رادیو، رسانه ای سهل الوصول، فراگیر و همگانی است که امکان استفاده از آن در شرایط مختلف وجود دارد و به دلیل شینداری بودن، تخیل انسان را بر می انگیزد. به همین دلیل می توان با استفاده از طنزهای مختلف به جذب مخاطب بیشتر در این رسانه اقدام کرد. تا کنون شاخص ها و معیارهایی معین برای نویسندگی، ساخت و تولید برنامه های طنز تدوین نشده است. این امر محقق را بر آن داشت که برای دستیابی شاخص های طنز رادیویی، به تحلیل زبان شناختی برنامه-های طنز شبکه های رادیویی «ایران و جوان» در تیر و مرداد 1387 بپردازد. در این پژوهش، شاخص های طنز رادیویی با روش های تحلیل کیفی و کمی بررسی شده اند.پس از انتخاب برنامه های جمعه ی ایرانی(شبکه ی رادیویی ایران) و آخرشه، روز هشتم و سه کنج (شبکه ی رادیویی جوان) و شنیدن برنامه های تیر و مرداد ماه 1387، ابزارهای طنز از منظر «نویسندگی، اجرا، برنامه سازی و موسیقی» تجزیه و تحلیل شدند. «کنایه و تعریض»، «کشف و غافلگیری»، «پارودی»، «ایهام»، «آهنگ»، «تناقض»، «جناس» و «شعر طنز» از مهمترین شاخص های طنز رادیویی شناخته شدند. در بین برنامه ها، جمعه ی ایرانی بیش از دیگر برنامه ها به رعایت شاخص های طنز پرداخته است .در بین شاخص های مورد بررسی ، «غیر منتظره و نابهنگام بودن» از مهمترین شاخص های طنز رادیویی است در صورتی که «جناس و ابهام» بر خلاف متن های نوشتاری در متن شنیداری نمی تواند قسمت اعظم طنز را به خود اختصاص دهد. طبق آمار به دست آمده «افکت»، « سکوت» و «موسیقی» با کمترین درصد، نقش قابل توجهی در ارائه ی برنامه ی طنز رادیویی به عهده ندارند در صورتی که اجرا و متن یا گفتگوها مهمترین نقش را در ارائه برنامه های طنز عهده دار هستند. کلیدواژه ها: طنز رادیویی، عناصر طنز رادیویی، ابهام، کنایه، جناس، اجرا.
منابع مشابه
ظرفیت های زبان جنسیتی در دراماتیک کردن نمایش های رادیویی
درام رادیویی بازتابی از زندگی حقیقی انسان ها و دیالوگ های نمایشی وجه دراماتیزه شده مکالمات انسانی است. اما در علم زبانشناسی بین زبان زنانه و مردانه تفاوت هایی اثبات شده وجود دارد که هریک حاصل هویت اجتماعی متفاوت آنهاست که به آن زبان جنسیتی می گویند . زبان جنسیتی تحت تاثیر فرهنگ و اجتماع ویژگی های متفاوتی را خلق می کند. لذا همین ویژگی ها در دیالوگ های نمایشی نیز سرایت کرده و هویدا می شود. در پژو...
متن کاملبهبود گذردهی در شبکه های توری بی سیم رادیو شناختی چند رادیویی و چند کاناله مشارکتی
امروزه، فن آوری رادیو شناختی با هدف بهره وری پویا از منابع رادیویی دردسترس، به عنوان الگوی جدیدی برای شبکه های مخابراتی محسوب می شود. ویژگی ناهمگونی در دستیابی به طیف فرکانسی در بین کاربران یک شبکه رادیوشناختی، منجر به ارسال بسته های داده از طریق کانال های چندگانه و در نتیجه، کاهش گذردهی شبکه خواهد شد. این مسأله، در حضور ترافیک های چندپخشی با چالش های بیشتری مواجه می گردد. هدف اصلی این مقاله، ک...
متن کاملبهبود گذردهی در شبکه های توری بی سیم رادیو شناختی چند رادیویی و چند کاناله مشارکتی
امروزه، فن آوری رادیو شناختی با هدف بهره وری پویا از منابع رادیویی دردسترس، به عنوان الگوی جدیدی برای شبکه های مخابراتی محسوب می شود. ویژگی ناهمگونی در دستیابی به طیف فرکانسی در بین کاربران یک شبکه رادیوشناختی، منجر به ارسال بسته های داده از طریق کانال های چندگانه و در نتیجه، کاهش گذردهی شبکه خواهد شد. این مسأله، در حضور ترافیک های چندپخشی با چالش های بیشتری مواجه می گردد. هدف اصلی این مقاله، ک...
متن کاملبررسی میزان بهرهمندی دانشجویان کارشناسی رشته ارتباطات اجتماعی شهر تهران از برنامه های شبکههای رادیویی ایران
هدف از انجام تحقیق حاضر شناخت میزان بهره مندی دانشجویان رشته ارتباطات اجتماعی شهر تهران از شبکه های رادیویی ایراناست. برای انجام این تحقیق در مراحل اولیه منابع موجود در رابطه با موضوع مطالعه و بررسی شده است، مهمترین نظریه هایی که دراین تحقیق آمده است نظریه های مخاطب شناسی است.چارچوب نظری تحقیق شامل نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کارکرد رسانهمی شود. میزان بهره مندی از شبکه های رادیویی متغیر وابس...
متن کاملنظرسنجی از مردم تهران درباره برنامه های شبکه رادیویی سلامت
مقاله حاضر براساس پژوهشی تهیه شده است که در سال 1385، در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام گرفت. این پژوهش برمبنای نظرسنجی از 867 نفر از افراد 15سال و بالاتر ساکن شهر تهران تدوین شده، محور آن میزان استفاده و رضامندی شهروندان تهرانی از این شبکه رادیویی بوده است.برای بررسی موضوع، مقوله هایی چون تعداد شنوندگان، میزان استفاده از برنامه های رادیو سلامت و موضوعات مورد علاقه شنوندگان در حوزه سلامت مورد بررس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023