بررسی متن سغدی “سوترای علّت و معلول اعمال”
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
- نویسنده بهاره مومنی کوچکسرایی
- استاد راهنما محمّد حسن جلالیان چالشتری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در میان گویش وران زبان سغدی، علاوه بر پرستش ایزدان بومی، دینهای بودایی، زردشتی، مانوی و مسیحی رایج بوده است. غالب آثار باقی مانده از سغدیان، نوشته های دینی گروندگان هر یک از دینهای مذکور است که در این میان آثار باقی مانده بوداییان از کثرت بیشتری برخوردار است. “سوترای علّت و معلول اعمال” از جمله متون سغدی مربوط به دین بودایی است که در یکی از غارهای هزاربودای دون هوان به همراه بسیاری متون بودایی دیگر توسط پلیو در سال 1908 کشف شد. این متن یکی از بزرگترین متون سغدی بودایی می باشد و ترجمه ای از یک اصل چینی است. از ابتدای مطالعات سغدی تاکنون، این متن چه از لحاظ زبان شناسی و چه از لحاظ آراء بودایی، مورد توجه سغدشناسان قرار گرفته و علاوه بر ترجمه هایی که به زبانهای اروپایی از آن شده، موضوع مقالات انتقادی چندی نیز قرار گرفته است. گوتیو و پلیو تصویر این متن سغدی را در سال 1920، حرف نویسی و ترجمه فرانسوی آن را در سال 1926، و واژه نامه آن را در سال 1928 منتشر کردند. همچنین بنونیست در سال 1946 در کتاب “وسنتره جاتکه” ترجمه ای اصلاح شده از این متن را ارائه کرد؛ و مکنزی در سال 1970 این متن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد و گرشویچ (1970)، زوندرمان (1974)، شوارتز (1971) و هومباخ (a, b1972) بر کتاب مکنزی نقد نوشتند. “سوترای علّت و معلول اعمال” بطور کلّی شامل پاسخ های بودا به پرسش های یکی از پیروانش به نام آنندا در مورد کارما است. کارما، قانون کنش و واکنش یا علّت و معلول است. بر اساس این قانون، موقعیت حاضر شخص در این جهان، نتیجه رفتار و وضع او در گذشته است و اعمال کنونی او، تأثیری مداوم و سرنوشت ساز بر زندگی آینده او خواهد داشت. پژوهش حاضر که به بررسی این متن سغدی می پردازد، از چهار بخش زیر تشکیل شده است: 1- حرف نویسی، 2- آوانویسی، 3- ترجمه متن سغدی، 4- یادداشتهای ترجمه، 5- ترجمه متن چینی (از روی برگردان فرانسه پلیو)، 6- واژه نامه تفصیلی سغدی به فارسی
منابع مشابه
فرهنگ توصیفی اصطلاحات بودایی در متن سغدی بودایی "سوتره علت و معلول کردار"
سوترۀ علت و معلول کردار متنی است بودایی که به سه زبان چینی، سغدی و تبتی یافت شده است. نسخۀ سغدی این اثر ازجمله آثار دینی این زبان و متعلق به فرقۀ مهایانۀ آئین بوداست که به اواخر سدۀ هشتم یا اوایل سدۀ نهم میلادی تعلق دارد. سوترۀ علت و معلول کردار، درواقع متنی در تبیین قانون کرمه در فلسفۀ بودایی است. قانون کرمه قانون «هر علتی معلولی دارد» است و همۀ موجودات ذی روح را شامل می شود. این متن شرح قانون...
15 صفحه اولبررسی موضوعی پرسش و پاسخ در متن سوترۀ علت و معلول کردار
حجم گستردۀ متون سُغدی ـ بودایی حاکی از فعالیت های دامنه دار و جدی مترجمان بودایی مذهب در صومعه های آسیای مرکزی است. هدف از این مقاله، بررسی موضوعی پرسش و پاسخهای مطرح شده در متن سُغدی ـ بودایی سوترۀ علت و معلول کردار می باشد؛ به همین جهت، پرسش های مطرح شده توسط آننده (یکی از شاگردان بودا) از شخص بودا از متن سوتره (با حرفنویسی مکنزی) انتخاب شده است. این بندها برای ارائۀ ترجمۀ فارسی بهتر،...
متن کاملتکانشوری؛ علت یا معلول اعتیاد؟
تکانشوری از اصطلاحات مهم در روانشناسی است که تعریفهای مختلفی برای آن ارائه شده و از جنبههای مختلفی به آن پرداخته شده است. تکانشوری میتواند در زمینههای لذتبخش مانند قمار یا مصرف الکل باشد و یا در زمینهی پرخاشگری و تخریب. در این موارد، فرد بدون اندیشیدن به عواقب عمل و معمولاً بر حسب لذت، اقدام به انجام کاری میکند. در حوزهی اعتیاد، بعضی تکانشگری را حاصل اعتیاد میدانند، اما در تئوریهایی ...
متن کاملبررسی آرایش سازههای متن سغدی داستان دو مار
داستان دو مار متنی به زبان سغدی است که تمثیلی دربارۀ باورهای مانوی را نقل میکند. این متن به علّت داشتن ساختار زبانی سالم در میان متون سغدی مانوی، برای بررسی ردهشناختیِ آرایش سازه مناسب تشخیص داده شد. ردهشناسیِ آرایش سازهها، زبانها را بر مبنای ترتیب و نحوۀ قرارگرفتن سازهها کنار هم در جمله بررسی، مطالعه و دستهبندی میکند. چارچوب نظری برگزیده برای تحلیل آرایش سازهها این متن، نظری...
متن کاملبررسی متن سغدی p7 از مجموعه متن های سغدی پاریس
در این پایان نامه به بررسی متن سغدی p7 از مجموعه متن های سغدی پاریس پرداخته شده است. این پژوهش یک مقدمه و شش بخش را شامل می شود.مقدمه دربرگیرنده تاریخچه زبان و ادبیات سغدی، شخصیت آریاولوکیتشوره، محتوای سوتره، شیوه کار و پیشینه پژوهش است.
15 صفحه اولبررسی و نقد سنخیت علت و معلول در فلسفه اسلامی
در تبیین پیدایش جهان ممکن بعضی از متکلمان، افزون بر پیشینه عدم زمانی، برای موجودات اصل علیت را نیز انکار کرده و ارتباط واجب و ممکن و یا خالق و مخلوق را به نحو فاعل ایجادی تفسیر کردهاند. در برابر، بسیاری از فیلسوفان معتقد به پیشینه وجودی برای موجوداتاند و بر اصل علیت و ارتباط ایجاد ایجابی تأکید دارند و برخی از آنان در تقریر و تبیین ارتباط ایجاد ایجابی، سنخیت را امری ضروری دانستهاند. از این رو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023