بررسی سیر تحوّل معنا و ارتباط آن با زبان و تصویر در شعر مهدی اخوان ثالث (م. امید)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده احمد کنجوری
- استاد راهنما علی نوری خاتونبانی محمدرضا روزبه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در پایان نامه ی حاضر، زندگی شاعرانه ی مهدی اخوان ثالث- از آغاز تا فرجام- در چهار دوره ی متمایز، از نظر معنا، زبان و تصویر، مورد بررسی قرار گرفته است. پایان نامه در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل نخست، کلیّات و تعاریف مربوط به تحقیق و اصول و روشهای مورد توجّه در بررسی شعر آمده است. فصل دوم، به بررسی سروده های دوره ی نخست شاعری اخوان از حیث تحوّل معنا، زبان و تصویر اختصاص داده شده است. شاعر در دوره ی نخست، بیشتر اشعار غنایی را که متناسب با حال و هوای نوجوانی و جوانی است، سروده است. معانی، زبان و تصاویر او، در این دفتر، بیشتر تقلیدی از سروده های پیشینیان است. در فصل سوم، سروده های دور ه ی اوج شاعر بررسی و تحلیل گردیده است. اخوان، با سروده ی «زمستان» خود را به عنوان شاعری بزرگ و صاحب سبک، معرفی کرد و هر چه پیشتر رفت، زبان و تصاویر خاصّ خود را بر سکّه ی شعرش، حک نمود؛ تا آنکه پس از دفتر «زمستان» و «آخر شاهنامه»، در دفتر ارزشمند «از این اوستا» به نقطه ی اوج و کمال سبک شعری خویش دست یافت. فصل چهارم، شامل حبسیات شاعر است. دو دفتر «در حیاط کوچک پاییز در زندان» و «زندگی می گوید: باز باید زیست...» را که در زندان سروده است با دفتر «دوزخ امّا سرد» در این دوره بررسی می شوند. تنزل محتوا، رخوت زبان و تصاویر کم ارزش را به دنبال دارد و همین عوامل سبب شده تا این دوره را دوره ی افول شاعر بنامیم. در فصل پنجم، به بررسی عناصر سه گانه ی معنا، زبان و تصویر، در سروده های اواخر عمر اخوان(دفتر تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم) پرداخته ایم. دوره ی پایانی شعر اخوان، بازگشتی است، به خاستگاهش در دوره ی نخست شاعری. معنا، زبان و تصاویر، دیگر بار، ارغنون گونه می شوند و قوالب شعر سنتی، بیش از دو دوره ی پیش، ظهور می کند. شاعر در این دوره، همچنین، به تناسب سال های جنگ تحمیلی، اشعار آیینی و پایداری را سرودن می گیرد. گاه و بی گاه نیز طنزی رخ می نماید که حاصل شیطنت شاعر است.
منابع مشابه
بررسی سروده های تمثیلی مهدی اخوان ثالث (م. امید) دردو مجموعه شعر«زمستان» و «آخر شاهنامه»
نویسندگان در این مقاله، سرودههای تمثیلی مهدی اخوان ثالث، در دو مجموعۀ «زمستان» و «آخرِشاهنامه» را بازخوانی و بررسی کردهاند. بدین منظور، درونمایه و محتوای تمثیلهای به کار رفته در سرودههای دو مجموعه شعر یادشده را با تکیه بر منابع معتبر، مطالعه و بررسی نموده و دریافتهاند که شاعر در این دو مجموعه، به روشی تازه دست یافته و اغلب شعرهای خویش را به شیوهی تمثیلی و روایی سروده است. این تمثیلها بهو...
متن کاملبررسی تمثیل های حماسی و اسطوره ای در سروده های نیمایی مهدی اخوان ثالث (م. امید)
در این مقاله، تمثیلهای حماسی و اسطورهای به کاررفته در سرودههای نیمایی مهدی اخوان ثالث (م. امید) و اهداف و شیوههای کاربرد آنها در این سرودهها بررسی و توصیف شدهاست. هدف از این پژوهش آن است که دانسته شود شاعر این تمثیلهای حماسی و اسطورهای را چگونه و با چه هدفهایی در سرودههای خویش به کار گرفته و این اشارهها و تناسبهای ذهنی چه تأثیری در پرورش معانی و مفاهیم مورد نظر شاعر داشتهاست....
متن کاملبررسی سروده های تمثیلی مهدی اخوان ثالث (م. امید) دردو مجموعه شعر«زمستان» و «آخر شاهنامه»
نویسندگان در این مقاله، سروده های تمثیلی مهدی اخوان ثالث، در دو مجموعۀ «زمستان» و «آخرِشاهنامه» را بازخوانی و بررسی کرده اند. بدین منظور، درونمایه و محتوای تمثیل های به کار رفته در سروده های دو مجموعه شعر یادشده را با تکیه بر منابع معتبر، مطالعه و بررسی نموده و دریافته اند که شاعر در این دو مجموعه، به روشی تازه دست یافته و اغلب شعرهای خویش را به شیوه ی تمثیلی و روایی سروده است. این تمثیل ها به و...
متن کاملتأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملمیراثگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و أمل دُنقُل
مهدی اخوان ثالث کار خود را در آغاز دورهی نوگرایی با سرودن شعر به سبک خراسانی آغاز کرد، اما خیلی زود راه نیما را پیدا کرد و بهعنوان یکی از وفادارترین یاران وی باقی ماند. أمل دنقل، شاعر ملیگرای مصری، در سال 1940 (1319 ه.ش) در "قنا" به دنیا آمد. او که در عصر رؤیاهای تعصبگرایانهی عربی مصر میزیست، به شاعر اعتراض مشهور است. دلبستگی اخوان به میراث نیاکان خویش چنان است که در جای جای سرودههای او،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023