بررسی عناصر نمادین گیاهی در نقاشی سنتی ایرانی(ابتدای اسلام تا انتهای صفوی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده خاطره کامیار
- استاد راهنما پریسا شاد قزوینی محمد کاظم حسنوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
قابلیت های ویژه ی موجود در طبیعت، همواره هدایت گر بشر بسوی خلق آثار هنری ارزشمند بوده است. از این میان عناصر گیاهی به مدد شکل ظاهری و بار معنایی که در بر داشته اند از اهمیت خاصی برخوردار بوده اند. شناسایی و بهره گیری از این دو ویژگیِ معتبر توسط انسان و ادغام آنها با پردازش های ذهنی او، توانسته است نمودی عینی را در قالب هنر ایجاد نماید. نقاشی سنتی ایرانی که مجموعه ای از طرحها و رنگهای قرار گرفته بر انواع زمینه ها است به یاری همین قابلیت ها در طول تاریخ رشد کرد و متحول گشت. پس از ورود اسلام به سرزمین ایران که پیشینه ای کهن از هنر، ادب، تمدن و یکتا پرستی داشت، مسیری جدید برای هنرمندان فراهم شد تا تراوشات ذهنیِ برگرفته از اندیشه های نو را به عینیت های تازه مبدل گردانند. در این پایان نامه، شناسایی، بررسی، معرفی و تفکیک نقوش گیاهی و میزان بکارگیری عناصر نمادین این نقوش در نقاشی سنتی ایرانی مد نظر قرار گرفته است.
منابع مشابه
بررسی سیرتحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی
نگارگران مسلمان ایرانی متأثر از اندیشۀ اسلامی همواره در پی حقیقت و مسائل ماوراءالطبیعه بودهاند. ازاینرو، برخلاف نقاشی غرب، نگارگری ایران بهندرت در خدمت شمایلنگاری قرار گرفته است. بنابراین، چهرهها در نگارگری سنتی ایران در عین منحصربهفرد بودن، براساس الگوهای مشخصی ترسیم میشدهاند. این روش ترسیم برخی از پژوهشگران را به قضاوت نادرست واداشته و چهرهها را در نظر آنان مبدل به چهرههایی...
متن کاملبررسی عناصر سهگانه نمادین در جام شوش
نقش طبیعت در زندگی مردمان پیش از تاریخ اهمیت بسزایی داشته است؛ به طوری که عناصر سهگانه طبیعت شامل: آب، خاک و باد در زندگی بشری همواره به صورت نمادین و به شکلهای مختلف، در آثار هنری پیش از تاریخ مشاهده شده است. سفالینههای منقوش ایران در بین سایر هنرهای پیش از تاریخ از جایگاه ویژهای برخوردار میباشند. نقوش سفالینههای پیش از تاریخ علاوه بر جنبه زیبایی، کارکردی نمادین را در بر میگیرد و بازخوا...
متن کاملجایگاه نمادین رنگ در قالیهای محرابی صفوی
قالی از مصادیق هنر اسلامی است که از جلوههای زیبایی و آیینی برخوردار میباشد. این هنر ملی در دوران حکومت خاندان صفوی مورد توجه قرار گرفت. از این عصر قالیهایی با طرحها و نقشهای متفاوت بجای مانده که هر یک از مفاهیم ویژهای با هدف ترویج تشیع برخوردار است. از این جمله قالیها و قالیچههای محرابی میباشد که به سبب کاربرد مذهبی در این دوران مورد توجه قرار گرفته و در کارگاههای درباری در انواع و اب...
متن کاملبررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران
به رغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...
متن کاملبررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران
به رغم گسست های تاریخی و نفوذ فرهنگ های بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره های مختلف مشاهده می شود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023