نقد و بررسی آرای مفسرین پیرامون آیه خلافت انسان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران
- نویسنده اصغر علیزاده
- استاد راهنما مجید صالحی علی محمدی آشنانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
تنها موجودی که خداوند متعال، عنوان جامع و کامل موجود را به او عطا کرد، انسان است که به عنوان الهی«خلیفهالله» مفتخرگردید. به راستی این چه موجودی است که فرشتگان در شناخت او عاجز و ناتوانند به گونه ای که در محضر خداوند متعال به خود اجازه می دهند که در مورد مقام خلافه اللهی او سوال نمایند؟ این پدیده ی الهی چه ویژگی هایی دارد که خداوند متعال فرشتگان را در مقابل او، امر به تعظیم و سجده نموده است؟ انسان از منظر قرآن کریم، دارای وجودی جامع است که او را شایسته ی مقام خلافت کرده است و همین خلافت الهی، جایگاه والای انسان را در هستی رقم می زند؛ لیکن این خلافت با خلافت در علم کلام، متفاوت است؛ زیرا با براهین متقن کلامی، خلافت انسان در قلمرو نبوت و امامت اثبات می شود، اما مقام خلافت انسان در این بحث قرآنی، مربوط به وجود جامع انسان است که قلمرو این خلافت، آن چنان که بیان خواهدشد، همه ی نظام هستی است که در این مقام، انسان کامل حتی تعلیم فرشتگان را نیز به عهده می گیرد. لفظ«خلافت» در قرآن مجید نیامده است اما واژه ی«خلیفه» دو مورد و جمع آن یعنی«خلائف» چهار مرتبه و جمع دیگر آن: «خلفاء»، سه بار در قرآن مجید آمده است. گرچه تنها آیه ای که خلافت مطلق انسان را بیان می کند، همین آیه ی خلافت یا استخلاف انسان است، لکن اگر کسی ادعا کند چون هدف نهایی قرآن، تربیت انسان ناب و کامل است وآیات دیگر قرآن کریم در حقیقت شرح آیه ی خلافت انسان است، گزاف نگفته است. اهمیت موضوع و همچنین انگیزه ی لازم موجب گردید که به طور مبسوط به این بحث پرداخته شود و این اهمیت زمانی آشکار خواهد شد که با پذیرش مبنایی خاص که در تفاسیر بزرگان آمده است، میزان تأثیر نگرش انسان در بحث خلافت و جانشینی وی، بر عمل انسان مشخص شود.
منابع مشابه
بررسی آرای مفسرین معاصر فریقین در تفسیر آیه ذر
در این تحقیق به بررسی آرای مختلف راجع به آیه ذر که به دو گروه کلی موافقان وجود عالم ذر و مخالفان وجود چنین عالمی تقسیم می شود، پرداخته شده است که گروه دوم که همان مخالفان باشند، خود به دسته های مختلف تقسیم می شوند که ...
فعالیت اجتماعی زنان در آرای مفسرین فریقین
چکیدهفعالیت اجتماعی زنان ازجمله مسائلی است که دست یابی به دیدگاه قرآن درباره آن بسیار حائز اهمیت است. به طوری که عمل به فرامین الهی می تواند راه گشای بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی گردد؛ هرچند آیات 33 احزاب و 34 نسا در ظاهر با فعالیت اجتماعی زنان منافات دارد؛ در این پژوهش با بررسی آرای فریقین ذیل این آیات و بیان دیدگاه هرکدام از این مکاتب، خط مشی قرآن راجع به این آشکارا ترسیم می-شود. هر چند د...
متن کاملنقد و بررسی آرای مفسران در تحلیل و تفسیر روایات آیه اهل الذکر
در تفاسیر مهم فریقین، اهل الذکر در آیه 43 سوره نحل وآیه 7 سوره انبیاء به اعتبار سیاق و مورد نزول به افراد غیر معصوم همچون اهل کتاب، عالمان اهل کتاب، آگاهان به تاریخ پیامبران تفسیر شده است.لیکن در روایات متعددی که از امامان شیعه با سند صحیح و معتبر رسیده اهل الذکر در آیه شریفه منحصراً ائمه اهل بیت (علیهم السلام معرفی گردیده و نظر کسانی که مراد از اهل الذکر را اهل کتاب میدانند نفی و تخطئه شده ا...
متن کاملنقد و بررسی آرای تفسیری فریقین در تفسیر آیه 44 سوره «ص»
یکی از پیامبران برجسته الهی که در قرآن، نام ایشان در چند نوبت و چند سوره یاد شده، ایوب(ع) است. درباره این پیامبر الهی، چندین موضوع چالشانگیز در تفاسیر فریقین انعکاس یافته است، از جمله آنها، مباحثی است که در آیه 44 سوره «ص» مطرح میباشد و برخی آرای تفسیری ارائه شده از این آیه در معرض نقد جدی هستند، از این روی پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سؤال است که نقد و بررسی آرای تفس...
متن کاملفعالیت اجتماعی زنان در آرای مفسرین فریقین
چکیدهفعالیت اجتماعی زنان ازجمله مسائلی است که دست یابی به دیدگاه قرآن درباره آن بسیار حائز اهمیت است. به طوری که عمل به فرامین الهی می تواند راه گشای بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی گردد؛ هرچند آیات 33 احزاب و 34 نسا در ظاهر با فعالیت اجتماعی زنان منافات دارد؛ در این پژوهش با بررسی آرای فریقین ذیل این آیات و بیان دیدگاه هرکدام از این مکاتب، خط مشی قرآن راجع به این آشکارا ترسیم می-شود. هر چند د...
متن کاملخلافت انسان در قرآن
تفسیر آیه خلافت انسان - آیه سىام سوره بقره - است. نویسنده، پس از توضیحاتى در مورد معناى واژه خلیفه و مشتقات آن، به تبیین و اهمیّت بحث خلافت پرداخته و دیدگاهها در خلافت انسان را در سه محور مورد بررسى قرار داده است. در بحث منظور از خلافت به چهار نظریه اشاره مىکند که عبارتند از: 1. آدم، 2. آدم و ذریه او، 3. فرزندان و ذریه آدم و 4. آدم (ع) و همه انبیاء دیگر. در مورد مراد از خلیفه به پنج دیدگاه ز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023