مطالعه تطبیقی نقش هراتی در سبکهای بافندگی فرش ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده لیلا نفیسی نیا
- استاد راهنما محمد تقی آشوری آشوری فروزنده قاسمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
نقش هراتی ویا اصولا هرنقش جا افتاده دیگری،نتیجه ایده اولیه وشخصی طراح و یا منطقه خاصی نیست بلکه می تواند انعکاس وبرداشتی از نقوش مختلف باشد. آثار نگارگری، معماری، کاشیکاری، سفالی و نساجی دوران صفوی و قبل ازآن ، ارتباط نقش هراتی با اسطوره مهر را که رگه هایی از آن هنوز تا دوران صفوی باقی بوده، نشان می دهد. به از سویی نقش هراتی به دلیل ارتباط با موجودات آبی همچون ماهی وگل نیلوفر، مبین مفهوم ارزش و اهمیت آب در حیات بوده و نماد زایش ،گردش روزگار و تداوم حیات است. محققانی چون سیسیل ادواردز خراسان( بیرجند و قائن) را خاستگاه فرشهای دارای نقش هراتی می دانند که این ارتباط نمی تواند چندان دور از ذهن باشد؛ چرا که رگه هایی از نقش هراتی درفرش های عشایری خراسان (بلوچی وترکمنی) یافته می شود. به عنوان مثال در قالیچه بلوچ تصویر19، لبه های زیکزاکی ترنج های تکرار شونده (دارای زوائد کله قوچی) که در بیشتر قالیهای مشابه، به ترنجها متصل اند، از ترنجها فاصله گرفته وشکل چهار برگ (چهار ماهی تجریدی) را در اطراف یک خشت یا ترنج نمایان ساخته است. اگر فرض رواج نقش هراتی را از منطقه خراسان قدیم با مرکزیت هرات بپذیریم، متوجه گسترش این نقش از شرق به مرکز،جنوب، غرب تا شمال غربی ایران خواهیم شد. حتی اگر اینطور هم نباشد، نقش هراتی به دلیل سادگی و برخورداری ازارزش های زیبایی شناسی مطرح شده ، آنچنان مورد توجه بافندگان مناطق مختلف قرار گرفته که تقریباً به طور همزمان در تمامی مراکز قالی بافی مورد اجرا قرار گرفته و دچار رشد و تحولاتی متناسب با شرایط ، امکانات وسبک قالی بافی هر منطقه گردیده است. اساساً نقش هراتی متشکل از دو نگاره قرینه احاطه کننده یک گل است، به طوریکه امتداد ابتدا وانتهای آن دو نگاره ، فرمی بیضـی یا مدور ایجاد کنند. حال این دو نگاره می توانند به شکل بنیادین آن یعنی دو ماهی یا جایگزین هایی چون برگ، بته جقه، گل و برگ خوشه ای و..... باشند که بر این اساس نوآوری های بیشماری با این الگو ایجاد می شود. نقش هراتی متناسب با ادوار و مناطق مختلف دچار تحولاتی شده و اسامی خاص ومتعددی یافته است. چنانکه این نقش در بسیاری از مناطق ایران، ماهی در هم، ماهی و "حوض وماهی" نامیده شده است. ضمناً این نقش اسامی منطقه ای هم دارد که برخی ازآنها به نام منطقه بافت و برخی به دلیل داشتن اختصاصاتی در نوع نقشمایه ها و ترکیب کلی نام گذاری شده اند. این احتمال وجود دارد که عناوین این نقش، در تفاوتهای آن در مناطق مختلف موثر باشد. به این صورت که اگر در جایی با عنوان ماهی، ماهی درهم، مرغ وماهی، ماهی زنبوری و غیره رایج شده باشد، طراح یا بافنده نظر ویژه ای به ترسیم نقشمایه ماهی پیدا کند و این مسئله ممکن است در مناطقی که این نقش صرفاً با عنوان هراتی رایج باشد، مطرح نباشد . در نهایت همین امر به خودنمایی و بارزتر شدن نقشمایه ماهی با شکل وشمایل خاص و یا همراهی با نقشمایه هایی بومی و خاص هر منطقه منجر شده ، درحالیکه در مناطق دیگر، نقشمایه ماهی بارز نبوده وچندان جلوه ای نداشته باشد. آنچه مسلم است هنرمندان صاحب سبک هر منطقه، نقش هراتی را به زبان ذهن خویش روایت کرده اند. ویژگیهای منطقه ای مرتبط با هنر بافت از جمله نوع مواد اولیه، رنگ، شیوه بافت (تخت،نیم لول،تمام لول) میزان شل وسفتی بافت،پودکشی، قالب وساختار طراحی تأثیر مستقیمی بر نحوه ارائه نقش هراتی داشته است. ویژگی های نقشهای هراتی مناطق مختلف در جداول تطبیقی صفحات بعد معرفی شده است. انواع شیوه های بافندگی عشایری، روستایی وشهری در تحولات این نقش تأثیر مهمی داشته است به طوریکه نقشه هراتی در هرکدام از این شیوه ها به سبک خاصی اجرا شده است .
منابع مشابه
نقش هراتی «ماهی درهم» در جغرافیای فرش ایران
It can be said that a part of our cultural-artistic identity and even national identity is interwoven with carpet. Persian carpet history has been glorious and brilliant,and the artisans of the field, relying on rich and prolific past and the road which has been taken, can inspire innovation to keep it alive. Thus, one of the tasks of the researchers in this context is introducing the rich past...
متن کاملتحلیل ساختار هندسی واگیره ماهی درهم در فرش هراتی
motifs in Iranian carpets is the best-known “Herati” design, also known as “Mahi-dar-ham”, which has been the focus of attention in most weaving centers in decorating carpet fields. The sub-patterns of this design have been slightly modified to add variety to this design. Despite many intricate Islimi (Arabesque) and Khataiee (Tendrils) motis, Mahi-dar-ham is a simple vagire that covers the ove...
متن کاملنقش فرشته در فرش ایران
There is a spiritual & intellectual power in Persian carpets which connects to the terrestrial world. Plant patterns that make gardens not only symbolize paradise in the heart of carpets; but also the patterns in the borders which sometimes are decorated by angels represent the spiritual world. Maybe the position of angels indicates the initial stage before paradise gate (in the middle of the c...
متن کاملمطالعه تطبیقی فرش فرانسه با فرش دوره گوبلن کرمان
The French elements and motifs have been entered to Iran art through building moldings. Meanwhile, importing postcards and chocolate boxes having European stencils ,have had important role at stencils of carpet .At the period of Gublan in Kerman province ,by the request of America for using French Golfrang and Gublan,the structure and elements of Kerman carpet was influenced by Aubusson and Sav...
متن کاملبررسی نقش نمادین ترنج در فرش ایران
Among various Persian carpet designs, medallion and medallion with spandrels designs have special status due to their both aesthetic and frequency of use in carpets. It seems that the medallion in Persian carpet has not achieved this significance only for its aesthetic aspects. In this paper, the significance of this pattern is investigated from symbolic point of view using library-based ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023