مبانی فلسفی « تسبیح در قرآن »
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
- نویسنده زهرا مجذوبی
- استاد راهنما -
- سال انتشار 1388
چکیده
در این پژوهش، " تسبیح در قرآن" از منظر فلسفی بررسی می شود. ابتدا، معنای تسبیح موجودات از منظر قرآن، بررسی، سپس این تسبیح، تحلیل فلسفی شده و در نهایت، لوازم تسبیح موجودات، تبیین گردیده است. آنچه از آیات قرآن، راجع به تسبیح موجودات، بیان شده، حاکی از تسبیح همگانی عالَم است. موجودات عالَم، به عظمت و پاکی خدا معترفند. حقایقی در جهان، وجود دارد که شناخت آن ها، تسبیح موجودات را برای همگان، موجَّه می کند. مثلاً این حقیقت که، تا موجود پاکی مانند خدا نباشد، متعلََّقی برای تسبیح موجودات، وجود ندارد. موجودی که متعلَّق تسبیح قرار می گیرد دارای اوصافی است که او را لایق تسبیح می گرداند. از طرفی، موجوداتِ مسبِّح باید دارای مشخصّه هایی مانند آگاهی، قدرت و اراده باشند زیرا بدون این ویژگیها، قادر به تسبیح خدا نیستند. در مورد چگونگی تسبیح، برخی از متکلّمین، فیلسوفان و عرفا به تسبیح تکوینی، برخی به تسبیح قولی و برخی به هر دو قائلند. غایت تسبیح موجودات، به دو معنای هدف و نتیجه، بررسی میشود. اذعان موجودات به فقر وجودی خویش، از غایات تسبیح در معنای هدف است. همچنین تسبیح موجودات دارای آثار و نتایجی است که لوازم مابعد الطّبیعی، مانند وحدت جهان و سریان عشق در عالَم و لوازم معرفت شناختی و لوازم اخلاقی را شامل میشود
منابع مشابه
تسبیح موجودات غیر ذیشعور از دیدگاه قرآن
«تسبیح» به معنای تنزیهی است که توأم با علم و آگاهی باشد و از روی قصد صورت گیرد و تسبیح خداوند به معنای منزّه دانستن او از عیوب و نقایص امکانی است. «حمد» نیز به معنای ستایش فعل جمیل اختیاری است. وجه تقارن «حمد» و «تسبیح» در آیات مورد نظر این است که موجودات، با صفاتی خدا را حمد میگویند که محدود به حدود خود آنان است، ولی ذات خداوند منزّه از هر محدودیّت است. بنابراین، آمدن «حمد» و «تسبیح» در کنار هم،...
متن کاملتبیین فلسفی مسألهی تسبیح موجودات از دیدگاه ملاصدرا
در فرهنگ اسلامی و قرآنی، تسبیح و عبادت خداوند مخصوص انسان نیست بلکه تمام هستی و پدیدههای آن به زبان خاص خود، آن هم بر اساس آگاهی به تسبیح خداوند مشغولاند، به همین خاطر از زمان نزول قرآن تا عصر حاضر بحث تسبیح موجودات همواره از مباحث داغ مطرح شده در میان محققین هر دوره بوده، ولی این مسأله همچون بسیاری از مسائل دیگر در حکمت متعالیه رنگ و بوی خاصی به خود میگیرد؛ ملاصدرا به عنوان یک فیلسوف، عارف...
متن کاملتسبیح موجودات در قرآن و روایات و ادبیات فارسی
در فرهنگ اسلامی و قرآنی و به تبع آن در ادبیات ارزشمند فارسی ، شعور و آگاهی و نیز عشق و تسبیح و عبادت ، مخصوص انسان نیست ، بلکه تمام عالم هستی و پدیده های آن درک و شعور خاص خود را دارند. پیام حق را می شنوند و به زبان و شیوة خاص خود، آن هم بر اساس علم و شعور و انتخاب به تسبیح و سجده و عبادت حق مشغولند؛ لذا عشق به خداوند در تمامی موجودات و ذرّات عالم هستی جاری و ساری است؛ ولی انسانها چگونگی این مس...
متن کاملمبانی فلسفی منطق شهودی
منطق شهودی، به عنوان منطقی فلسفی و غیر کلاسیک، بیش از همه بر فلسفه شهودگرایی براوئر (Brouwer) و نظریات فلسفی او در مورد ریاضیات و منطق بنا شده است. این نظریات، رویکردی کاملاً متفاوت را با رویکرد کلاسیک به منطق و ریاضیات عرضه میدارد. شهودگرایی براوئری، منطق را مقدم بر ریاضیات نمی شمرد و آن را نتیجهای برساخته از روندهای ساخت هویات و براهین ریاضی میداند. در مقاله حاضر، به تبیین مبانی نظری م...
متن کاملمبانی فهم قرآن و هرمنوتیک فلسفی: بررسی و نقد رهاوردهای اندیشه گادامر، در مبانی فهم قرآن
پژوهش حاضر ضمن هشت فصل، در پی آن است که پس از تبیین اندیشه¬های گادامر پیرامون مسأله روش و حقیقت و فهم و زبان و ایمان، مهم¬ترین رهاوردها و پیامدهای کاربست هرمنوتیک فلسفی گادامر در مبانی فهم قرآن را برشمارد و با توجه به سنت تفسیری مفسران و آراء اندیشمندان اسلامی، مورد بررسی و نقد قرار دهد. برخی از این رهاوردها تا حدی مشابه رویکردهای عرفانی در تفسیر قرآن است اما بیشتر آنها سنخیّت چندانی با ویژگی¬ه...
مبانی فلسفی مخاطرات محیطی
Environmental hazards include all kinds of hazards in the environment such as natural and technological or natural and man-made. The natural phenomena such as rains or floods are the normal behaviors of the nature which only when they cause damage to the human life, are considered as hazard. The technological events such as road accidents, air pollution and chemical pesticides are always danger...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023