تبیین ساختمان مکررها و نقش آنها در 200 غزل مولوی

پایان نامه
چکیده

در این تحقیق شامل هشت فصل به بررسی ساختمان تکرار و نقش آن در علوم ادبی پرداخته شده است. تکرار نقش مهمی در ادبیات دارد که غالباً به جهت جایگاه نامناسب آن در ادبیات قدیم عرب نادیده گرفته شده است. در واقع تکرار نه تنها اساس زیبایی در ادبیات بلکه در سطوح مختلف زندگی به شمار می رود. تکرار در دستور زبان فارسی نخست از دید صرفی و نحوی مطرح می باشد به این معنا که می تواند تکرار اسم، فعل، صفت، قید، جمله و .. باشد و یا از نظر نحوی در جایگاه وابسته، نقش های مختلفی در جمله بپذیرد. تکرار در علم بلاغت نیز مورد بحث قرار می گیرد: تکرار آنگاه که مخل فصاحت باشد غیر فصیح و آنگاه که دارای مقاصد ثانوی بلاغی باشد، بلاغی و زیبا به شمار می رود. تکرار وجه مشترک دو علم موسیقی و شعر است که در بحث شعر به سه صورت بیرونی، درونی و کناری موسیقی آفرین است. تکرار اساس موسیقی بیرونی یعنی وزن شعر است و به دو شکل تکرار در محور افقی و تکرار در محور عمودی وزن شعر را می سازد: تکرار در محور افقی شعر همان تکرار دو نوع هجا کوتاه و بلند است که به صورتهای مختلف (اقسام الگوی هجای) وزن شعر را ایجاد می کند و تکرار در محور عمودی شعر تکرار الگوهای هجایی (وزن شعر) یک بیت در تمام ابیات شعر است. موسیقی کناری شعر حاصل دو نوع تکرار کامل و ناقص است به این معنی که ردیف تکرار کامل مجموعه آواها است در پایان ابیا و قافیه نیز تکرار ناقص مجموعه آواها. موسیقی درونی شعر را صنایع لفظی بدیع ایجاد می کنند که همگی به نوعی دربردارنده نسبتی از تکرار می باشند و به دو شکل تکرار کامل مجموعه های آوایی و تکرار ناقص مجموعه های آوایی در طول بیت ایجاد موسیقی می نمایند که در سطوح مختلفی واج، هجا، واژه و جمله قابل بررسی هستند. در این تحقیق موارد یاد شده در دویست غزل مولوی مورد بررسی قرار گرفته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

هنجارگریزی مولوی در ردیف غزل

مولوی در غزلیات خود، بیش از شاعران دیگر به هنجارگریزی و نوآوری، روی آورده است؛ این رویکرد در همه زمینه‌های شعر او؛ بویژه در ردیف آشکار است. وی از موسیقی ردیف و اهمّیت آن در شعر فارسی کاملاً آگاه بوده و بیشترین بهره‌ را از قبَل ردیف برده‌ است. او از حیث تنوّع و هنجار شکنی ردیف در تأمین ابعاد موسیقایی سخن، ممتاز است. هیچ یک از شاعران پارسی‌گوی به اندازه او از این امتیاز برخوردار نبوده است؛ غزلهای او ...

متن کامل

هنجارگریزی مولوی در ردیف غزل

مولوی در غزلیات خود، بیش از شاعران دیگر به هنجارگریزی و نوآوری، روی آورده است؛ این رویکرد در همه زمینه های شعر او؛ بویژه در ردیف آشکار است. وی از موسیقی ردیف و اهمّیت آن در شعر فارسی کاملاً آگاه بوده و بیشترین بهره را از قبَل ردیف برده است. او از حیث تنوّع و هنجار شکنی ردیف در تأمین ابعاد موسیقایی سخن، ممتاز است. هیچ یک از شاعران پارسی گوی به اندازه او از این امتیاز برخوردار نبوده است؛ غزلهای او اغ...

متن کامل

بررسی کاربرد معنایی تخلّص شمس در غزل های مولوی

تخلّص در غزل ، نام شعری شاعر است که اغلب غزلسرایان آن را در مقطع غزل، یا ابیات ماقبل آن ، ذکر می کنند .جلال الدّین محمّد بلخی ، مشهور به مولانا ،از عارفان و غزلسرایان بزرگ قرن هفتم است که 3229غزل سروده و به شمس الدّین تبریزی تقدیم داشته و ازین رو در ابیات پایانی بسیاری از غزل های خود ، نام "شمس تبریزی " و معادل های آن چون " شمس الدّین " و " شمس الحق " را به کار برده است . یکی از نکاتی که در بحث تخلّص...

متن کامل

انواع سرمایه‌ها و نقش آنها در تبیین شادکامی دانشجویان

مقدمه:روش:یافته‌ها:بحث: از بین انواع سرمایه‌ها، سرمایۀ اجتماعی بیشترین نقش را در تبیین شادکامی دانشجویان داشت و در میان ابعاد سه‌گانۀ سرمایۀ اجتماعی، بُعد انسجام اجتماعی در قیاس با ابعاد دیگر آن تأثیر بیشتری بر شادکامی دانشجویان دارد. همچنین تأثیر سرمایۀ فرهنگی بر شادکامی بیشتر از سرمایۀ اقتصادی بود و سرمایۀ اقتصادی کمترین تأثیر را در تبیین واریانس شادکامی داشت. درمجموع، می‌توان گفت برای افزایش ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023