مراکز علمی و فرهنگی قزوین عصر صفوی و دستاوردهای آن
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده اعظم ماله میرچگینی
- استاد راهنما باقرعلی عادلفر ذکرالله محمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
یکی از مهمترین ارکان انتقال عناصر فرهنگی هرجامعه نظام آموزشی آن است که در هر دوره ای بر پایه نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن شکل می گیرد. روی کار آمدن حکومت شیعه مذهب صفویه در ایران و انتخاب قزوین به عنوان پایتخت توسط پادشاه شیعه مذهبی چون شاه طهماسب صفوی دوره نهادینه شدن این مذهب و شکل گیری مدارس را به منظور عمق بخشیدن آموزه های فقهی شیعه به دنبال داشت. ورود علمای جبل عامل به قزوین به منظور تعلیم و تربیت و اشاعه اعتقادات شیعه این فرایند را تسریع بخشید و مدارسی چون پیغمبریه، پنجه علی ، خلیفه سلطان و .. پایگاهی برای نشر افکار شیعی در این دوره شده مدارسی که دانش آموختگانش به لحاظ علمی نه تنها در قزوین بلکه در اصفهان و هندوستان و... افتخار آفرین شهر و کشور خود شدند و توانستند در عرصه های سیاسی و دینی تداوم بخش اهداف حکومت در زمینه پیشبرد علوم مذهبی و.. باشند. پیشرفت بزرگان قزوین در این دوره مختص علما و دانشمندان علوم دینی نبود بلکه هنرمندان بسیاری نیز دراین دوره در قزوین سر برآوردند و توانستند تحولات بسیاری را در فرهنگ و هنر صفویان به وجود بیاورند و مکتب هنری قزوین را که از مکاتب هنری عهد صفویان محسوب می شود، در تاریخ هنر این مرز و بوم به تثبیت برسانند و تأثیرات آن را در دوره بعد برمکتب اصفهان به وضوح روشن سازند. هدف از انجام این پایان نامه بررسی وضعیت مدارس قزوین، چگونگی نظام آموزش حاکم بر آن، معرفی اساتید، وضعیت علوم و مکتب هنری قزوین و این که مدارس و مراکز علمی قزوین و دانش آموختگان آن تا چه حد در اصفهان و نواحی چون هندوستان تا چه حد تأثیر گذار بوده است.
منابع مشابه
مراکز علمی و آموزشی کرمان در عصر صفوی
همواره مدارس و مراکز علمی یکی از نشانه های هویت و غنای فرهنـگـی جـوامـع دردوره های مختلف تاریخی هستند . چگونگی احداث، نوع محل، معمـاری بـنـا، امـکـانـات،تجهیزات، وسعت ، تعداد استاد و دانشجو و همچنین رشته های علمی این مدارس، بیانـگـراهمیت و جایگاه والای علم و دانش در آن جوامع بوده است . مدارس همچون آئینـه هـایـیهستند که پیشینة علمی و آموزشی و تفکر و اندیشة مردم هر جامعه در آن جلوه گر اسـت وبالاخ...
متن کاملمراکز علمی و آموزشی کرمان در عصر صفوی
همواره مدارس و مراکز علمی یکی از نشانه های هویت و غنای فرهنـگـی جـوامـع دردوره های مختلف تاریخی هستند . چگونگی احداث، نوع محل، معمـاری بـنـا، امـکـانـات،تجهیزات، وسعت ، تعداد استاد و دانشجو و همچنین رشته های علمی این مدارس، بیانـگـراهمیت و جایگاه والای علم و دانش در آن جوامع بوده است . مدارس همچون آئینـه هـایـیهستند که پیشینة علمی و آموزشی و تفکر و اندیشة مردم هر جامعه در آن جلوه گر اسـت وبالاخ...
متن کاملناکارآمدی فرهنگی و اجتماعی تصوف در عصر صفوی و نقش آن در تحکیم موقعیت فقیهان شیعی
چکیده از تحولات تاریخی مهم ایران، ظهور درویشان صفوی و قزلباشان صوفی است. حکومتی با بیش از دو قرن که فقهای شیعه در اصل بنیانش نقشی ندارند، ولی با این همه از همان ابتدا، شاه اسماعیل صفوی (907-930 ه.ق.) تشیع را مذهب رسمی کشور معرفی میکند؛ چنین رویدادی وابسته به عواملی است که این جماعت صوفی، تشیع فقاهتی را به عنوان قدرتی برتر برای اداره کشور پذیرفته، علما و فقهای شیعه را به مناصب حکومتی میگمارند...
متن کاملفعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مبلغان کارملیت در ایران عصر صفوی
کارملیتها یکی از گروههای تبشیری کاتولیک بودند که فعالیتهای گستردهای در ایران دوره صفوی داشتند و به دنبال تحقق اهداف پاپ و برخی از کشورهای اروپایی بودند. عوامل سیاسی از جمله برقراری اتحاد میان ایران و دولت های مسیحی اروپا در برابر عثمانیان، حضور این گروه را در ایران هموار کرد و شاهان صفوی به حمایت از ایشان برخاستند. این مقاله به بحث از مهمترین فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کارمل...
متن کاملتعامل عثمانی و ازبکان اوایل عصر صفوی و پیآمدهای آن
تعامل عثمانی و ازبکان اوایل عصر صفوی و پیآمدهای آن[1] احمد اشرفی[2] چکیده ظهور دولت صفوی در ایران و رسمی شدن تشیع در این کشور، عصر تازهای را در تاریخ ایران گشود. تندرویهای مذهبی ناورا و رفتار افراطی شاه اسماعیل و فرزندش طهماسب اول، واکنش تند عثمانیها وازبکان را در شرق و غرب کشور به دنبال داشت و به تعامل سیاسی و نظامی آنان بر ضد دولت صفوی انجامید و افزون بر قطع شدن خطوط ارتباطی این دولتها ...
متن کاملناکارآمدی فرهنگی و اجتماعی تصوف در عصر صفوی و نقش آن در تحکیم موقعیت فقیهان شیعی
چکیده از تحولات تاریخی مهم ایران، ظهور درویشان صفوی و قزلباشان صوفی است. حکومتی با بیش از دو قرن که فقهای شیعه در اصل بنیانش نقشی ندارند، ولی با این همه از همان ابتدا، شاه اسماعیل صفوی (907-930 ه.ق.) تشیع را مذهب رسمی کشور معرفی می کند؛ چنین رویدادی وابسته به عواملی است که این جماعت صوفی، تشیع فقاهتی را به عنوان قدرتی برتر برای اداره کشور پذیرفته، علما و فقهای شیعه را به مناصب حکومتی می گمارند....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023