نگرشی بر تلفیق شعر و موسیقی در ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده روح الله شیرمحمد
- استاد راهنما عبدالمجید کیانی مهدی پوررضائیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
موضوع اصلی این بررسی تلفیق شعر و موسیقی بوده است. در نظام دستگاهی موسیقی ایران که بر اساس نظم ساختاری ردیف تنظیم می شود، می توان به دنبال دانش فنی ای بود که به مرور زمان در آثار اساتید گذشته موسیقی ما تجلی یافته است. با بررسی کردن جنبه های مختلف آثار آنها می توان به این دانش دست یافت و هر گونه تحول در موسیقی آینده را از این منظر جستجو کرد. در همین راستا ردیف آوازی استاد بزرگ تاریخ معاصر موسیقی ایران مرحوم عبدالله دوامی برگزیده شد. از کل ردیف ایشان دستگاه شور به عنوان نمونه قرار گرفت و سعی شد در حد امکان موارد مربوط به تلفیق شعر و موسیقی مورد مطالعه قرار گیرد. ازجمله موارد بررسی شده انتخاب شعر، نحوه بیان شعر از لحاظ وزن و ادای تکیه های کلام، حالت های مفهومی در شعر، چگونگی هماهنگی احساسی شعر و موسیقی و نیز چگونگی شکل گیری ساختار موسیقی در همراهی با شعر می باشد. گذشته از اینکه این بررسی ها می تواند شناخت بهتری از موضوع بدهد، از آن رو که شکل گیری آثارهنری از این دست، حاصل ذوق و مهارت به دست آمده در تجربه سالیان زندگی هنری هنرمند می باشد انجام چنین بررسی هایی بسیار دشوار می شود.
منابع مشابه
بررسی واژگان،آواها و نحریرها در ردیف آوازی (به روایت عبدالله دوامی)
موسیقی هر کشور دارای اجزا ساختاری و امور محتوایی- معنایی است. اجزای معنایی لایه های درونی موسیقی هستند که برگرفته از بنیادهای فلسفی و اندیشه ی هر قوم یا ملت است. پس از طبقه بندی واژگان ، آواها و تحریرهای مورد استفاده در آواز به دو گروه واژگان و آواهای با معنای آشکار و واژگان و آواهای با معنای پنهان و مطالعه ی معنایی آن ها ، نتایجی به شرح زیر حاصل شد: 1- واژگان ، آواها و تحریرهای مورد استفاده ...
15 صفحه اولفرخی کیمیاگر تلفیق شعر و موسیقی
شعر زبان اسرار دل است ومخلوق عاطفه های حسّاس؛ وشاعری نوعی کیمیاگر ی است در طیف خیال، با واژگان زبان بر تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه، ایهام، تناقص (Paradox) اغراق، سجع، جناس وسایر صنایع لفظی ومعنوی است که همه از عوامل زیبایی آن به شمار می رود. شاعر برای انتقال عواطف خود به دیگران وبرای متأثر ساختن آنان، از زبان یاری همی جوید واین کار گزینش واژههایی را از محفظه ی ذخیرهی الفاظ ایجاب میکند ونیز ...
متن کاملفرخی کیمیاگر تلفیق شعر و موسیقی
از آن جا که شعر زبان اسرار دل است و مخلوق عاطفههای حسّاس، شاعری نوعی کیمیاگری شناخته شده است در حوزة پیوند الفاظ با موسیقی. در میان سرامدان شعر فارسی، فرّخی نمونة کامل شاعرانی است که در تلفیق مضامین شعر با موسیقی گامهای استوار برداشته است. وی را در حوزة الفاظ به حُسن انتخاب کلمات خوش آهنگ، فصیح، رشیق و دلاویز باید ستود. براستی در رعایت تناسب معانی و مضامین و تلفیق آنها با موسیقی کلمات و ترکیبا...
متن کاملفرخی کیمیاگر تلفیق شعر و موسیقی
از آن جا که شعر زبان اسرار دل است و مخلوق عاطفه های حسّاس، شاعری نوعی کیمیاگری شناخته شده است در حوزه پیوند الفاظ با موسیقی. در میان سرامدان شعر فارسی، فرّخی نمونه کامل شاعرانی است که در تلفیق مضامین شعر با موسیقی گام های استوار برداشته است. وی را در حوزه الفاظ به حُسن انتخاب کلمات خوش آهنگ، فصیح، رشیق و دلاویز باید ستود. براستی در رعایت تناسب معانی و مضامین و تلفیق آنها با موسیقی کلمات و ترکیبات ...
متن کاملبررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران
فرمهای شعر فارسی ـ حداقل از زمان رودکی تاکنون ـ نقش عمدهای در شکلگیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی، از روزگاری که بر روی صفحههای گرامافون ضبط میشده تا امروز، رد و نشانی از غزلهای سعدی آشکار است. این نشان گاه چنان برجسته است که گویی برای روایت موسیقایی احوال درونی خواننده (و نوازنده)، بستری سازگارتر از غزل سعدی فراهم نبوده است. پرسش اینجاست که چرا تا این انداز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023