بی قراری امر سلبی در هگل (به روایت ژان لوک نانسی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده عفت رحیمی
- استاد راهنما رضا سلیمان حشمت حمیدرضا آیت الهی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
این پایان نامه گزارش ژان لوک نانسی از هگل را مورد بررسی قرار می دهد و به ویژه بر بیقراری امر سلبی متمرکز می شود. با توجه به اینکه تفکر وی غیر متافیزیکی است. این پایان نامه به ویژه بر نقشی که ژان لوک نانسی به نفی و سلب در تفکر هگل می دهد تأکید می کند. یک فیلسوف برجسته به ما دیدگاهی جدید از هگل برای زمان ما ارائه می دهد که در عین حال هم یک مقدمه برای فلسفه هگل و هم یک تصویر کاملاً جدید از تفکر او است. این اثر در خور ملاحظه به کلیت حوزه هگلی همراه با اختصار و وضوح و دقت راه می یابد ، در حالیکه نه از انسجام آن و نه از عمق آن چشم می پوشد. ژان لوک نانسی در یکی از اساسی ترین گزارش های خود، تصویری را فراهم می آورد که به همان اندازه که متقاعد کننده است، به طور شگفت انگیزی نا متعارف است و در عین حال نسبت آن را با بسیاری از برداشتهای معاصر از امر سیاسی توضیح می دهد . در اینجا هگل، نه به عنوان یک سنتزگر کاملاً بیغرض، بلکه به عنوان متفکری که آغازگر جهان معاصر است آشکار می شود. تحت بررسی نانسی هیچ بخشی از عملکرد هگل بر کنار از بررسی یا بدون بررسی مجدد، باقی نمی ماند: نه تنها مسائل زیبایی شناسی ، و تاریخ بلکه مفاهیم آزادی ، سیاست و در- جمع- بودن مورد بررسی قرار می گیرد. نانسی با به کارگیری یازده موضوع به نحو خردمندانه انتخاب شده و ضروری برای نظام پراکنده هگل درباب تفکر ـــ یعنی بیقراری، صیرورت، رسوخ، منطق، اکنون، تجلی، لرزش، حس/ معنا ، میل وخواست، آزادی و « ما » ـــ موارد دقیق و خاصی را به دلیل اهمیت فلسفی شان برای روزگار ما می پروراند. هگل نانسی متفکری است که اراده قطعی معطوف به تفلسف را در کانون توجه قرار می دهد و در راستای دستیابی به معنا به گفتگو می پردازد.
منابع مشابه
تأویلهای فلسفی از سینمای کیارستمی با تأکید بر آراء ژان لوک نانسی
سینمای کیارستمی قابلیت بحث و بررسی موضوعات فلسفی را در نهاد خود دارد. بدین لحاظ، ژان لوک نانسی، فیلسوف فرانسوی، کوشیدهاست با نگارش کتاب بداهت فیلم، جهان فلسفی سینمای کیارستمی را مورد کاوش قراردهد. آنچه در این مقاله در پی آن هستیم، تبیین تأویلهای فلسفی از سینمای کیارستمی بر پایۀ آراء فلسفی ژان لوک نانسی بر پایۀ مفهومهای «بداهت»، «ذات واقع» و «نگاه و تصویر» است. نانسی، ضمن توصیف و تحلیل مبانی...
متن کاملتأویل های فلسفی از سینمای کیارستمی با تأکید بر آراء ژان لوک نانسی
سینمای کیارستمی قابلیت بحث و بررسی موضوعات فلسفی را در نهاد خود دارد. بدین لحاظ، ژان لوک نانسی، فیلسوف فرانسوی، کوشیدهاست با نگارش کتاب بداهت فیلم، جهان فلسفی سینمای کیارستمی را مورد کاوش قراردهد. آن چه در این مقاله در پی آن هستیم، تبیین تأویل های فلسفی از سینمای کیارستمی بر پایۀ آراء فلسفی ژان لوک نانسی بر پایۀ مفهوم های «بداهت»، «ذات واقع» و «نگاه و تصویر» است. نانسی، ضمن توصیف و تحلیل مبانی...
متن کاملتاویل های فلسفی از سینمای کیارستمی با تاکید بر آرای ژان لوک نانسی
سینمای کیارستمی قابلیت بحث و بررسی موضوعات فلسفی را در نهاد خود دارد. بدین لحاظ ژان لوک نانسی، فیلسوف فرانسوی، سعی نموده با نگارش کتاب "بداهت فیلم" جهان فلسفی سینمای کیارستمی را مورد کاووش قرار دهد. "بداهت فیلم" اثری است که هم قرائت سینمایی نانسی را مشهود می سازد و هم علاوه بر بررسی هفت فیلم از عباس کیارستمی، تعامل اندیشه های فیلسوف پست مدرنیست فرانسوی و نگاه سینمایی عباس کیارستمی را جلوه گر...
15 صفحه اولاخلاق عرفانی سلبی به روایت ترزا آویلایی و مولوی
اخلاق عرفانی سلبی با اخلاق سلبی به معنای اعم کلمه تفاوت دارد، زیرا اخلاق عرفانی نه صرفاً با هدفاخلاقی زیستن، بلکه به منظور دستیابی به احوال عرفانی تنظیم شده است. عموم عارفان سنت های مختلف،نظام های اخلاقی مخصوص به خود دارند که در میان آنها اشتراکات فراوانی هم دیده می شود. عارفان اینسنت ها به تناسب نظام عرفانی شان از نظام اخلاقی سلبی خاصی هم پیروی م یکنند که متأثر از سنت دینی آنهااست. ترزا آویلایی...
متن کاملنگاهی به امردینی درنسبت با امرسکولار و امر عرفی بازخوانی امر سکولار در روایت بیژن عبدالکریمی
در عالم معاصر یکی از مهمترین مباحث، موضوع سکولاریسم است و بسیاری از فلاسفه در این حوزه دست به تأملات جدی زدهاند و در این مقاله که نقدی بر کتاب پرسش از امکان امر دینی به قلم بیژن عبدالکریمی است ما رویکرد او در این اثر را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم. بیژن عبدالکریمی یکی از پیشروترین و پرکارترین فیلسوفان معاصر ایرانی است که تلاش کرده است ژانری خلق کند که هم در حوزه آکادمیک ب...
متن کاملاخلاق عرفانی سلبی به روایت ترزا آویلایی و مولوی
اخلاق عرفانی سلبی با اخلاق سلبی به معنای اعم کلمه تفاوت دارد، زیرا اخلاق عرفانی نه صرفاً با هدفاخلاقی زیستن، بلکه به منظور دستیابی به احوال عرفانی تنظیم شده است. عموم عارفان سنت های مختلف،نظام های اخلاقی مخصوص به خود دارند که در میان آنها اشتراکات فراوانی هم دیده می شود. عارفان اینسنت ها به تناسب نظام عرفانی شان از نظام اخلاقی سلبی خاصی هم پیروی م یکنند که متأثر از سنت دینی آنهااست. ترزا آویلایی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023