بررسی فرایند مفاهمه تصاویر نمادگرایانه در پوسترهای ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده الهه کارزاده
- استاد راهنما فهیمه دانشگر اعظم فرح بیجاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
بررسی چگونگی فهم و ادراک مخاطب از پیام تصویری نمادین که توسط فرستنده برای او ارسال شده، جهت برقراری ارتباط بهتر وعمیق تر، محور اصلی این پژوهش می باشد. توجه به مخاطب و زمینه و بافت فرهنگی جامعه ای که در آن زندگی می کند و انتخاب تصاویر نمادینی که برای او آشنا و قابل درک است ، می تواند در جذب او و انتقال پیام نقش مهمی داشته باشد .در این پژوهش سعی بر آن بوده ضمن بررسی چگونگی ادراک مخاطب از پیام دیداری، عواملی که در فرایند مفاهمه نقش دارند بررسی شود تا با توجه به آن ها در انتخاب تصاویر نمادین در پوستر ، ارتباط بهتری برقرار شود. در ابتدا به فراگرد ارتباط پرداخته شده ، زیرا اولین گام برای انتقال مفاهیم و ارسال پیام به مخاطب ، ارتباط می باشد . سپس فرایند فهم وادراک انسان ،چگونگی شکل گیری معنا در ذهن مخاطب و هم چنین زمینه های فرهنگی که در فهم و بازسازی معنا در ذهن گیرنده پیام نقش مهمی دارد ، بررسی شده است و این نتیجه حاصل شده است که : خوانش پیام (متن یا تصویر) در افراد گوناگون متفاوت است و زمینه های فرهنگی مخاطبان نیز تعیین کننده نوع برداشت آنان از تصاویر است. بر این اساس معنی و ادارک گیرنده از پیام به دو عامل اساسی بستگی دارد: عوامل فردی و عوامل جهان فیزیکی اطراف فرد یا بافت اجتماعی و فرهنگی او. در ادامه نمادگرایی در گذر تاریخ و حضور نماد در فرهنگ و هنر ایران بررسی شده و سپس مفهوم نماد ، انواع آن و نمادهای مرتبط با ناخودآگاه جمعی و اساطیر مورد مطالعه قرارگرفته است و در انتها به این نتیجه رسیده است که می توان نمادها را را به لحاظ تأثیر بر مخاطب به سه دسته کلی تقسیم کرد : یک دسته از نمادها بر ناخودآگاه انسان ها تأثیر گذاشته و با ناخودآگاه جمعی در ارتباط است. دسته دوم نمادهایی هستند که کاملاً جنبه شخصی داشته و با تجارب و ناخودآگاه فردی مخاطب در طول زندگی مرتبط است . دسته سوم که در این پژوهش در ارتباط با تصاویر نمادین در پوستر مورد توجه بیشتری قرارگرفته است شامل نمادهایی است که می تواند بر روی تعداد بیشتری از مردم یک فرهنگ خاص تأثیر گذارد و تقریباً جایگاهی میان دو دسته قبل داشته باشد .این نمادها معمولاً از فرهنگ و هنر و محیط زندگی مخاطبان گرفته شده به طوری که مخاطب با آنها احساس نزدیکی و آشنایی داشته و در عین حال می توانند مفاهیمی ضمنی برای او تداعی نماید. سپس استفاده از نماد در ارتباط تصویری ونقش آن در برقراری ارتباط بهتر با بیننده بررسی شده است. در ادامه با طراحی جدولی نمونه پوسترهای نمادین با هدف بررسی تصاویر نمادگرایانه در ارتباط با موضوع پوستر و چگونگی برداشت مخاطب از آن ها ، تجزیه وتحلیل شده است .سپس با تهیه پرسشنامه وتحقیق میدانی میزان اثربخشی استفاده از تصاویر نمادین در پوستر ، در جذب ، انتقال سریع و ماندگار و درک تصویر در ارتباط با موضوع ، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. تعداد نفرات نمونه ها 15 نفر مرد و 15 نفر زن و در مجموع 30 نفر می باشد که هر کدام 9 پوستر را ارزیابی می کنند لذا تعداد کل پرسشنامه های تهیه شده 270 برگ است. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده و متغیرهای سن ،جنس و میزان تحصیلات در آنها کنترل شده است . (نمونه ها از شهر داران {استان اصفهان ، منطقه فریدن}، بین 30 تا 45 سال سن و میزان تحصیلات دیپلم ویا پایین تر انتخاب شده اند.) در پایان این نتیجه بدست آمده است که به طور تقریبی (ونه قطعی ،زیرا عوامل فردی و شخصی در ارتباط به عنوان مولفه های مزاحم قابل کنترل نیستند) می توان با استفاده از تصاویر نمادین آشنا و برگرفته از بافت فرهنگی مخاطب در پوستر، پیام را با موفقیت بیشتری به او منتقل نمود . هم چنین در بررسی جداگانه زنان و مردان مشاهده شد که موضوعاتی که در ارتباط بیشتر با هر جنسیت بوده ، بهتر و سریع تر آنان را جذب نموده است . اما میزان تحصیلات و سن در هر دو گروه زن و مرد به صورت یکسان در نظر گرفته شده است (بین 30 تا 40 سال سن ومیزان تحصیلات دیپلم ویا پایین تر) . بنابراین نتیجه بدست آمده این است که توجه به مخاطب ، نگرش ها، باورها و بافت فرهنگی این گروه می تواند فرستنده را در ارسال موفق تر پیام یاری رساند. بدین ترتیب فرضیات این پژوهش اثبات گردیده است .
منابع مشابه
بررسی تطبیقی فرهنگ بصری، در پوسترهای دفاع مقدس و پوسترهای انگلستان درجنگ جهانی اول
درجهان معاصر، بسیاری از اشکال هنرهای تجسمی نه تنها با اهداف زیباییشناسانه بلکه با تأکید بر فرهنگ بصری، توصیف، تحلیل و تفسیر میشوند، در مطالعات فرهنگ بصری، تمرکز در معنای فرهنگی تصویر برتر از ارزش زیباییشناختی آن بوده و روابط فرهنگی بین تصاویر و مخاطب مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد، به همین سبب مطالعة فرهنگ بصری، به یک زمینة غالب تحقیق در علوم انسانی و هنر تبدیل شده است. از آنجا که ج...
متن کاملتاثیر جنبش مینیمالیسم بر پوسترهای ایرانی
با توجه به عمر قریب به صد سال گرافیک و فراز و نشیب¬های آن بر اثر گذر زمان و ظهور و گسترش صنعت چاپ، عکاسی و رایانه ایران نیز از عوامل متعدد برای مطرح کردن خود در سطح جهانی بهره جسته و جنبش¬های وارداتی را با فرهنگ و سنت خود همسو کرده و برای ارتقای سطح کیفی از آن بهره برده است. جنبش مینیمالیسم یکی از جنبش¬های دهه 60 امریکا محسوب می¬شود که با وقفه¬ای طولانی در دهه اخیر بر شیوه و طراحی پوسترهای ایرا...
آسیبشناسی فرایند نوآوری در شرکتهای ایرانی
در سالهای اخیر، نوآوری و مباحث مربوط به آن، بهعنوان یکی از عوامل موفقیت کسبوکارها و همچنین راهی برای ورود به بازارهای جهانی، بسیار مورد توجه بوده است. اینکه نوآوری در شرکتها چگونه انجام میشود و دراصل چه فرایندی برای ارائهی یک محصول جدید به بازار پیموده میشود، یکی از مسائل مهمی است که در حوزهی نوآوری بسیار مورد توجه است. بر این اساس تلاش شده است، فرایند نوآوری بهطور خاص در 10 شرکت فعال ...
متن کاملبررسی نمادگرایانه ی جبرییل (ع) و حضرت محمد (ص) در نگارگری ایرانی
حضرت محمد (ص) مظهر توحید ، عقل اول ، اولین اصل از اصول دین اسلام و بیانگر انسان کامل و جبرییل (ع) روح الامین و فرشته ی وحی ، زینت بخش قسمت اعظمی از نگار گری در آثار هنر های اسلامی هستند. نقش پیامبر (ص)به عنوان نماد و نمود بصری انسان کامل و جبرییل(ع) به عنوان یکی از زیباترین نمادهای راهنما و هدایت گر، در هنر اسلامی به شمار می رود. نگاره های پیامبر(ص) و جبرییل(ع)که به ضرورت موضوعی داستان معراج پ...
بررسی تنوعات مورفولوژی کام نرم در تصاویر لترال سفالومتری دیجیتال در بیماران ایرانی
زمینه و هدف: تنوعات مورفولوژیک ساختارهای آناتومیک از نژادی به نژاد دیگر متفاوت است. آگاهی از این تنوعات به تشخیص و درمان اختلالات مرتبط کمک میکند. هدف از این مطالعه بررسی تنوعات مورفولوژیک کام نرم در تصاویر لترال سفالومتری بیماران ایرانی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 385 تصویر سفالومتری لترال دیجیتال بیماران ایرانی در چندین ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023