تاثیر هنر ایرانی - اسلامی بر هنر غربی در نیمه دوم سده بیستم(دو جلد)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده زهرا فنایی
- استاد راهنما احمد نادعلیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
هنر اسلامی و ایرانی از دیرباز بر هنر کشورهای بیگانه از جمله کشورهای غربی تاثیرات زیادی داشته است . سابقه این تاثیرات به دوران پیش از اسلام باز می گردد. هنر صدر مسیحیت و بیزانس به میزان زیادی از هنر ساسانی متاثر بوده اند. در سده های هجدهم و نوزدهم و حتی نیمه اول قرن بیستم این روند تاثیرپذیری از هنر اسلامی - ایرانی ادامه داشته که در دو جهت ساختاری و مضمونی صورت می گرفته است . در نیمه دوم سده بیستم نیز با وجود سبکهای جدید متنوعی که در غرب بوجود آمده است ، بعضی از هنرمندان بوده و هستند که همواره متاثر از هنر ایرانی - اسلامی می باشند. در این تحقیق بیش از هر چیز سعی شده است که به تاثیرات هنر ایرانی - اسلامی بر هنر نیمه دوم سده بیستم غرب پرداخته شود و از این رهگذر توانایی های هنرهای ایرانی - اسلامی بیشتر شناخته شود تا هنرمندان معاصر ما به جای الگو قرار دادن هنرمندان غربی به خود هنرهای گذشته خود که سرچشمه نوآوری آنها بوده اند رجوع کنند.
منابع مشابه
هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی
ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار میکنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونیترین حقایق اسلام را بهواسطة صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکلگیری آن، همچنین بخشهایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهههای اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی...
متن کاملنقوش"حیوان-گیاه" در هنر ساسانی و تاثیر آن بر هنر اسلامی و هنر رومی وار فرانسه
چکیده در این مقاله، موجود ترکیبی ای مورد بررسی قرار می گیرد که ترکیبی از بدن یک حیوان واقعی یا تخیلی و اجزای گیاهی است، گروهی بزرگ از موجودات افسانه ای و ترکیبی به نام " حیوان- گیاه" . هنر ساسانی گونه های مختلفی از این موجود ترکیبی را با شیوه هایی متفاوت خلق کرده که در هنر کشورهای اسلامی، کشورهای کرانه دریای مدیترانه و بویژه هنر رومیوار فرانسه نیز ظهور پیدا کرده است. ساختار این موجود بر چه مبن...
متن کاملبررسی کارکردهای هویتبخش هنر شهری دیوارنگاری در شهر ایرانی اسلامی
دیوارنگاری از جمله هنرهای شهری است که از ظرفیتها و کارکردهای شهری و ساختار فرهنگی و تاریخی قابلتوجهی برخوردار است. حضور این هنر در فضای شهری و کارآییهای آن در فرهنگ، هویت ملی، حیات جمعی شهری، امورتجاری، تبلیغات و آموزشهای شهروندی امری انکارناپذیر است. دیوارنگاری یکی از شاخههای هنرهای تجسمی است. آن چه که شناخت ما را از پیرامونمان سازماندهی میکند، تصویری است که از آن در ذهنمان شکل میگیرد....
متن کاملنمادشناسی رنگ سبز در فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی
بیان مسئله: نمادهای رنگی از بارزترین نمادهایی هستند که روان انسانها را متأثر میسازند. رنگها در ارتباطشان با طبیعت، فرهنگ، باورهای دینی و تجارب زندگی معانی ویژه به خود اختصاص میدهند؛ اما درهرحال تابع موقعیتهای زمانی، جغرافیایی، اندیشه، فرهنگ، سیاست، دین و سنت مردم هستند. هنرمندان و شاعران نیز برای ملموس کردن تصاویر شاعرانه و ذهنی خویش و توضیح مفاهیم بیان نشدنی، از نمادهای ...
متن کاملنقد و بررسی مزارنویسی در تاریخنگاری محلی ایران (از نیمه دوم سده هشتم تا نیمه دوم سده دوازدهم ﻫ.ق)
چکیده تدوین دایرهالمعارف گونه مزارها را باید بخشی از تاریخنگاری محلی با رویکردی مذهبی و فرهنگی دانست. از نظر تاریخ شهرنشینی، اینگونه کتب از این جهت اهمیت داشتهاند که وجود قبور عرفا، علما و اولیا، عاملی برای حفاظت شهر از آفات و بلیات انسانی، آسمانی و طبیعی بشمار میآمدند. آثار مزارنویسی در نکته مهم و قابل توجه اینکه تدوین عمده کتب مزارات در ایران از زمان روی کار آمدن تیموریان آغاز شده و قبل ...
متن کاملجایگاه نقش ترنج در هنر دوره صفوی با تأکید بر قالی ، جلد قرآن و جلد شاهنامهها
نقش ترنج باوجود تعابیر زیادی که از نحوه پیدایش آن موجود است بهعنوان نقشی کاملاً ایرانی، از دیرباز در طراحی و تولید آثار هنری وجود داشته و به لحاظ زیبایی و کثرت از جایگاه ویژهای برخوردار است. ازآنجاکه دوره صفوی دوره شکوفایی و جمال آثار هنری بوده و در این دوره هنرمندان به خلاقیت در آثار هنری و اعمال سلیقه شخصی میپرداختهاند. این نقش در اکثر آثار هنری این دوره مانند قالی، جلد، گچبری، کاشیکا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023