بررسی مقایسه ای اکسپرسیونیسم و نئو اکسپرسیونیسم در نقاشی، پروژه عملی: هفت شهر عشق
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده حسین قاسم خانی
- استاد راهنما محمدکاظم حسنوند پریسا شاد قزوینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
در این پژوهش سعی بر آن است تا با شناخت بهتر سبک اکسپرسیونیسم و تفکرات شکل دهندة آن، به مقایسه هنرمندن این سبک در طی قرن بیستم پرداخته شود و روشن گردد که شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شکل دهنده اکسپرسیونیسم در دوره های مختلف چه شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند و علت بازگشت دوباره به اکسپرسیونیسم در پایان قرن بیستم مورد بررسی قرار گیرد. فوویست ها که ازپیشگامان اکسپرسیونیسم بودند،کمابیش از ون گوگ،گوگن و سزان تأثیر گرفته و از رنگ های تند برای تجسم کیفیتهای عاطفی و تزئینی بهره می بردند. اکسپرسیونیست های آلمان در سال های پیش از جنگ جهانی و پس از آن فعال بودند، برای انتقال مستقیم احساس خویش از اصول تعادل طرح و مفاهیم سنتی زیبایی شناسی پیروی نمی کردند و اغراق در صورطبیعی و توجه به امکانات بیانی خط، شکل و رنگ مشخصه کار آنها بود. اکسپرسیونیسم انتزاعی که نوعی نقاشی عاری از انگاره و فاقد شکلهای بنیادین بود در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، در پی مهاجرت هنرمندان اروپایی به امریکا شکل گرفت. در اواخر دهة 1970 که هنر تحت تأثیر پست مدرنیسم قرار داشت ومعنا در اثر هنری اهمیت بیشتری یافت، نئواکسپرسیونیسم در آلمان، ایتالیا و امریکا ظاهر شد و نقاشان اکسپرسیونیست به نقاشی با رنگ های پرمایه و فرم های غنی برای عرضه اندیشه های خود و انتقال پیام های پیچیده درباره مسائل مهم انسانی پرداختند.
منابع مشابه
تبار شناسی جنبش نئو اکسپرسیونیسم آلمان و تاثیر آن بر نقاشی معاصر ایران
از اواخر دهه هفتاد اصطلاح نئو اکسپرسیونیسم با مفهومی کلی برای نامیدن انواع گرایشهای معطوف به احیای نقاشی پیکرنما و بیانگر با فضاهای اکسپرسیونیستی رایج شد. یکی از مهمترین دلایل بررسی نئو اکسپرسیونیسم چگونگی تبلور دوباره نقاشی در زمانیست که از مرگ این رسانه هنری و خاموشی آن خبر داده میشد و هدفهای این تحقیق عبارت است از: 1-بررسی ویژگیها ومولفه های زیبائی شناختی نقاشی نئو اکسپرسیونیم آلمان در ده...
15 صفحه اولبررسی تشابه و تفارق در رویکرد فردی و اجتماعی آثار نقاشی مکاتب اکسپرسیونیسم و رمانتیسیسم – پروژه عملی: حضور
فصل اول از این پایان نامه به طور کلی به مفاهیمی چون فرم و محتوی، سبک هنری، فردیت، نقش انگیزه و تجربه در خلق اثر هنری اختصاص یافته است. در فصل دوم با توضیحاتی که در زمینه انقلاب صنعتی، اومانیسم، آزادی هنرمند و مدرنیسم داده شده به نقاط اشتراک و وجوه تشابه بین مکاتب مذکور پرداخته شده است. در فصل سوم و چهارم به ترتیب و به طور مجزا به مطالعه هریک از مکاتب رمانتیسم و اکسپرسیونیسم پرداخته شده و ج...
بررسی تشابه و تفارق در رویکرد فردی و اجتماعی آثار نقاشی مکاتب اکسپرسیونیسم و رمانتیسیسم – پروژه عملی: حضور
چکیده: این پایان نامه شامل 4 فصل کلی بوده که در آن به بررسی تشابه و تفارق در رویکر فردی و اجتماعی آثار نقاشی مکاتب اکسپرسیونیسم و رمانتیسم پرداخته شده است. فصل اول از این پایان نامه به طور کلی به مفاهیمی چون فرم و محتوی، سبک هنری، فردیت، نقش انگیزه و تجربه در خلق اثر هنری اختصاص یافته است. در فصل دوم با توضیحاتی که در زمینه انقلاب صنعتی، اومانیسم، آزادی هنرمند و مدرنیسم داده شده به نقاط اشتر...
تاثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین
جهان سینما بیشتر به نظریهپردازیهای سرگئی میخائیلُویچ آیزنشتاین درباره مونتاژ اهمیت داده است، همین امر سبب شد که رویکردهای او در بازیگری نادیده گرفته شود. با توجه به اینکه آیزنشتاین به عنوان طراح صحنه و سپس کارگردان زیر نظر مستقیم میرهولد نظریه بیومکانیک را در تئاتر مسکو تجربه کرده بود، شباهتهای ساختاری و اجرایی زیادی بین بازیگری در سینمای آلمان و آثار هم عصران کانستراکتیویست خود در شوروی م...
متن کاملبررسی و تحلیل مکتب اکسپرسیونیسم در رمان «ارمیا» از رضا امیرخانی
هنر قرن بیستم را به گونهای عام اکسپرسیونیسم نامیدهاند که در سالهای جنگ جهانی اول به اوج خود رسید. در این مکتب نویسنده برآن است تا احساسات درونی خود را در پاسخ به واقعیت بیرونی منعکس کند. هسته مرکزی داستانهای اکسپرسیونیستی انسان است. انسانی که در جستوجوی بهشت گمشده خویش، در مقابل ظلم و تجاوز میایستد. این مبارزه و پایداری میتواند آثار اکسپرسیونیستی را تحت عنوان ادبیات مقاومت قرار دهد. رضا ...
متن کاملتاثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین
جهان سینما بیشتر به نظریه پردازی های سرگئی میخائیلُویچ آیزنشتاین درباره مونتاژ اهمیت داده است، همین امر سبب شد که رویکردهای او در بازیگری نادیده گرفته شود. با توجه به اینکه آیزنشتاین به عنوان طراح صحنه و سپس کارگردان زیر نظر مستقیم میرهولد نظریه بیومکانیک را در تئاتر مسکو تجربه کرده بود، شباهت های ساختاری و اجرایی زیادی بین بازیگری در سینمای آلمان و آثار هم عصران کانستراکتیویست خود در شوروی مشاه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023