مفاهیم اسطوره ای ایزدان و ایزدبانوان در تمدنهای شرق باستان(مصر،هند،بین النهرین،عیلام،ایران)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده شیرین سعادتی اسکندری
- استاد راهنما رقیه بهزادی فاطمه دانشگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
رساله حاضر که باعنوان «مفاهیم اسطوره ای ایزدان و ایزد بانوان در تمدنهای شرق باستان (مصر، هند، بین النهرین، عیلام، ایران» به نگارش درآمده است، به بررسی ایزدان و ایزد بانوان مشترک این تمدنها و مطالعه تفاوتها و شباهتهای مفهومی و عملکردی و ظاهری آنها می پردازد. در این بررسی، همه ایزدان تمدنهای مذکور مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه تنها به ایزدان و ایزد بانوانی که نقش عملکردی و مفهومی مشترک داشته اند پرداخته شده است. ترتیب بررسی اسطوره های تمدنهای ذکر شده بر اساس قدمت تاریخی آن هاست که به ترتیب شامل مصر، هند، بین النهرین، عیلام و ایران است. حاصل کار به صورت 7 فصل تهیه شده است. در فصل اول مفهوم واژه، تعریف، کارکرد و دلایل وجود اسطوره توضیح داده شده است. فصل دوم به اساطیر مصر پرداخته و موقعیت جغرافیایی و باورهای دینی مصر از اعصار کهن و گونه های روایت های آفرینشی مصری به اختصار توضیح داده شده است. در فصل سوم که مربوط به اساطیر هند است. نخست زیستگاه، خاستگاه نژادی و منابع اساطیری، سپس اسطوره آفرینش، خدایان عصر و دایی و هندویی توضیح داده شده اند. در فصل چهارم، ابتدا به بررسی تمدنهای اصلی بین النهرین شامل، سومر، اکد، بابل و آشور با نگاهی گذرا به موقعیت جغرافیایی، نژادی مردم این تمدنها و روایت های آفرینشی آنان و سپس ایزدان و ایزد بانوان مورد بررسی قرار گرفته اند. در فصل پنجم تمدن عیلام، با نگاهی گذرا به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و باورهای دینی مردم آن سرزمین و سپس، ایزدان بانوان این تمدن پرداخته است. در فصل ششم تمدن ایران کهن با نگاهی به موقعیت جغرافیایی، نژاد اقدام و بررسی منابع اسطوره شناختی و پژوهش درباره اسطوره آفرینش و سپس ایزدان و ایزد بانوان این تمدن مورد بررسی قرار گرفته اند. در فصل هفتم به نتیجه گیری مورد بحث و مطالعه تطبیقی مبتنی بر تفاوتها، تشابهات عملکردی و مفهومی و ظاهری ایزدان و ایزد بانوان وصف شده می پردازد. در این رساله منابع گوناگونی چون اوستا، ریگ ودا و کتابهای منتشر شده در رابطه با اساطیر تمدنهای مذکور مورد استفاده قرار گرفته اند.
منابع مشابه
بررسی نقادانۀ همسانانگاری ایزدان/ایزدبانوان ایرانی با خدایان/خدابانوان یونانی مطالعۀ موردی: وَنَند، اشی و نیکه
یکی از نقشهای خدابانوان که در آثار دورۀ اشکانی و ساسانی بسیار به کار رفته است نقش نیکه است. این نقش در دورۀ اشکانی بر سکهها و نقشبرجستههای اشکانی به کار رفته است. دیدگاههای گوناگونی دربارۀ این نقش بیان شده است چنانکه برخی بر این باور هستند که اشکانیان با بهره بردن از شمایلنگاری یونانی، ایزدان ایرانی را تجسم میبخشیدند و خدابانو نیکه را بازتابی از ایزدبانو اشی یا ایزد ونند در سکههای اشکان...
متن کاملاسطوره و بازتاب آن در روانشناسی زنان و علت رویکرد منفی ایزدبانوان و زنان حماسه ساز
اسطوره حقیقت ذهنی بشر نخستین است که بازتاب دهنده آرمانها و آرزوهای وی بوده است و تا زمان کنونی هم در اشکال مختلف بازتاب یافته است. بعد آرمانخواهانهای که در اسطورهها متجلی است سبب میشود که قهرمان از صورت موجود بشری عادی خارج شود و به صورت ایزدان و موجودات قدرتمند تجلی پیدا کند. در درون هر زن کهنالگوی خدابانویی نهفته است که خلق و خو و رفتار او را جهت میدهد و مظهر آرمانهای او است. پژوه...
متن کاملمقایسه ایزدان آب در اسطوره های ایران و ویتنام
بررسی و تحلیل جهان اسطوره، پیوسته در میان محققان جایگاهی ویژه داشته و گذشت زمان هرگز از اهمیت و جذابیت آن نکاسته است. یکی از اجزای تشکیل دهنده جذابیت اسطوره، نوع نگاه و باور به خدایان در اقوام و ملت ها است. این پژوهش تنها به بررسی و مقایسة خدایان آب و ویژگی¬های آن در اساطیر ایران و ویتنام می پردازد. در اساطیر ایرانی ـ در مقایسه با اساطیر ویتنام- ایزدان آب بسیار قدرتمند و آرمانی تر و کاملاً مطلق ...
متن کاملاسطوره و بازتاب آن در روانشناسی زنان و علت رویکرد منفی ایزدبانوان و زنان حماسه ساز
اسطوره حقیقت ذهنی بشر نخستین است که بازتاب دهنده آرمان ها و آرزوهای وی بوده است و تا زمان کنونی هم در اشکال مختلف بازتاب یافته است. بعد آرمانخواهانه ای که در اسطوره ها متجلی است سبب می شود که قهرمان از صورت موجود بشری عادی خارج شود و به صورت ایزدان و موجودات قدرتمند تجلی پیدا کند. در درون هر زن کهن الگوی خدا بانویی نهفته است که خلق و خو و رفتار او را جهت می دهد و مظهر آرمان های او است. پژوهش حا...
متن کاملاسطوره وارگی مفاهیم زنانه در شعر طاهره صفارزاده
شعر یکی از پهناورترین عرصه های تجلّی اسطوره ها و نمادهای زنانه است. در ادبیات معاصر، طاهره صفارزاده در راستای برآورده شدن آرمان های آزادی خواهانه ی خود، از وجود زن برای بارور ساختن سروده هایش بهره برده است. وی زن را نمادی از زایندگی و پرورندگی انسان ها دانسته است؛ به همین دلیل در بیش تر شعرهایش برای او، بُعد اسطوره ای و الهه وار قائل شده است. در این پژوهش مفاهیم آفرینش زن، زنانگی، عشق و احساسات ز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023