تحلیل روایات حجاب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده علی مدد زارع
- استاد راهنما غلام حسین اعرابی رضا مودب
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
حجاب و پوشش از احکام ضروری دین اسلام است. در ادیان الهی دیگر از جمله آئین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز این حکم با تفاوتهایی وجود دارد. در سرزمینی که اسلام در آن ظهور کرد زنان با صورتی گشاده و گریبانی چاک در معابر آمد و شد می کردند. برخی نویسندگان چنین اظهار نظر کرده اند که پوشش اسلامی نتیجه تعامل فرهنگی بین اعراب و ایرانیان و رومیان است و در نتیجه، اسلام نسبت به چگونگی حضور زن در برابر نامحرم قانونی خاص ندارد و آن چه امروز به صورت دستوری شرعی در آمده، مستندی شرعی ندارد. این نوشتار به تحقیق درباره صحت و سقم این نظریه و به تحلیل روایات و بررسی آثار حجاب و بی حجابی و جایگاه حجاب در فقه می پردازد قدر مسلم این است که حجاب قبل از اسلام در میان بعضی ملل از جمله ایران باستان و قوم یهود و... وجود داشته و از آنچه در مکتب اسلام آمده، سخت تر بوده است. اما در عرب جاهلی حجاب وجود نداشته و بواسطه اسلام واجب شده است. اینکه ادعا شده است که حجاب رایج میان مسلمانان عادتی است که از ایرانیان، پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد، سخن نادرستی است، زیرا قبل از اینکه ایرانیان مسلمان شوند آیات مربوط به حجاب نازل شده بود. درمورد سیر تحول و تطور پوشش بشری، نظرات مختلفی وجود دارد، اما آنطور که برخی از نویسندگان غربی و شرقی در مورد حجاب اسلامی اظهار نظرهایی کرده اند نه از لحاظ تاریخی قابل اثبات است و نه دارای وجاهت و اصالت دینی می باشد. البته شاید سخنان این نویسندگان ناظر بر افرطی گری آن دسته از اعراب مسلمانی است که بر اساس تعصبات بیجا و تمایلات شخصی اقدام به ایجاد حرمسرا می کردند و زنان را در خانه حبس کرده مانع رفت و آمد آنان به محیط خارج از منزل می شدند، و با این عمل خود چهره ای نامناسب از اسلام به نمایش می گذاشتند. حجاب یکی از عوامل حفظ سلامت فرد و جامعه است و نبودن آن، آسیب های جدی به جامعه وارد می سازد؛ از جمله رواج فسادو ایجاد ناامنی اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی و با بروز چنین مواردی، بتدریج آسایش از افراد جامعه سلب خواهد شد.
منابع مشابه
تحلیل حجاب عرفانی از دیدگاه ابن عربی
حجاب عرفانی، یکی از موضوعهای مهم در سنت عرفانی اول و دوم است. ابنعربی، عارف قرن هفتم، با کاربرد آیات و احادیث، وجود حجاب عرفانی را ثابت کرد. او عالم هستی را نتیجة تجلی اسماء و صفات خداوند میداند و از سوی دیگر همین اسماء و صفات خدا، خود حجابی بین بنده و پروردگار است؛ این حجابها سبب میشود تا انسان خداوند را نشناسد. ازنظر هستیشناسی، این حجابها زدوده نمیشوند؛ زیرا احدیتِ ذات خداوند را آشکار ...
متن کاملتحلیل تفسیری سیر نزول آیات حجاب
حجاب، با وجود اهمیّت بسیارش، در اسلام اصالت ندارد؛ بلکه امر اصیل، عفاف و خودکنترلی است؛ زیرا اگر عفاف نباشد حجاب نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد. نتیجه این پژوهش گویای این است که مهندسیِ تحقّق حجاب در جامعه، مبتنی بر نظریه حریم جنسی است که بر اساس آن، همّت اصلی بر ایجاد حریم حداکثری بین دو جنسِ زن و مرد، در تمامیِ ساحتهای زندگی میباشد که در هر ساحتی حریمی متناسب با آن و براساس اقتضاء و واقعیت...
متن کاملتحلیل محتوای وصایای شهدا با تکیه بر قرآن و روایات با موضوع حجاب و عفاف
«حجاب و عفاف» دو عامل مهم برای تداوم حیات مذهبی و اخلاقی یک جامعه محسوب شده و هر یک با توجه به تعریف و نوع ماهیتش، از زاویه ای خاص سلامت روانی و روحی جامعه را تضمین می نماید. این دو مفهوم علاوه بر اینکه در فرهنگ قرآنی و روایی به طرق مختلف، فراوان ذکر شده، در وصایای برخی از شهدای جنگ تحمیلی بین سال های 1361 تا1368 نیز اشاراتی به مقوله ی حجاب دیده می شود، چنانکه از بین 53000 وصیت نامه شهدا، تعد...
بررسی جهانشناختی حجاب در ساختار اسماءالله از منظر آیات و روایات
بحث از مسائل بنیادی جنسیت و احکام مرتبط با آن میتواند عالمان دینپژوه را در یافتن درکی عمیقتر و تحلیلی صحیحتر از حقیقت آموزههای دینی یاری رساند. مسئلة حجاب در آموزههای اسلامی از ابعاد و اضلاع مختلفی کاویده شده است. در این نوشتار، حقیقت ملکوتی حجاب در ساختار اسمای الهی تحلیل شده است. رویآورد مقاله دروندینی و به لحاظ گونهشناسی تبیینی است. پس از بررسی اجمالی ساختار اسمای الهی و رابطة آن ب...
متن کاملچیستی حجاب اسلامی معناشناسی حجاب از منظر آیات حجاب
واژه حجاب در لغت معانی مختلفی دارد که پرده، حایل، مانع و تحت پوشش لباس واقع شدن از جمله آنها است و در اصطلاح، عبارت است از پوشش خاصی که سر و گردن و قسمت برآمدگیهای اندام زن را میپوشاند و نیز زیورآلات او را طبق موازین اسلامی، مستور میدارد، چیزی که در جهت تقویت عفت، پارسایی انسان و تربیت جامعه بر مبنای وَحیانی تأکید دارد و سعادتمندی و کمال انسانها منوط به پایبندی و رعایت آن است. همچنین به ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023