تاثیر باورهای بومی بر شکل گیری نقوش قالی بلوچ، عنوان عملی: طراحی و ساخت زیورآلات بر اساس فرهنگ بومی بلوچ
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده صدیقه اکبری
- استاد راهنما بهمن نامورمطلق تورج ژوله
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
هویت هنرهای بومی جزء شناسنامه ی فرهنگی هر ملتی به شمار می آیند لذا توجه به این مسله در جهت بقای فرهنگی بسیار لازم و ضروری است. قالی در میان هنرهای بومی از اصالت بسیاری برخوردار بوده و نقش مایه های به جای مانده از اعصار گذشته را با خود به زمان حال منتقل نموده است که در بردارنده ی هویت بومی آن ها می باشد. کمتر هنری مثل قالی بافی هنوز همان نقش های به کاررفته در قرن های گذشته را حفظ نموده است،چرا؟ این راز ماندگاری مسئله ای است که برای بررسی آن این پژوهش به سوی فرهنگ و باورهای بومی قوم بلوچ با رویکردی از کل به جز جهت می گیرد. مسا له ی مورد بررسی در ارتباط با میزان پیوند میان بافت فرهنگی و شکل گیری نقش مایه های قالی بلوچ می باشد. سوال هایی در ارتباط با میزان ارتباط میان نقش مایه های قالی بلوچ و فرهنگ بومی آن ها مطرح و برای پاسخ گویی به آن ها مباحث مورد نظر در سه فصل و با در نظر گرفتن رابطه های بافت شناسانه، درون نشانه ای و بینانشانه ای و تجزیه و تحلیل 5 نمونه از قالی های بلوچ بر اساس سه رویکرد متنی، بینامتنی، بافت شناسانه شکل یافته است. در نهایت دست آورد این پژوهش چنین است که به تحقیق راز ماندگاری نقش مایه های قالی بلوچ در ارتباط مستقیم با باورها و فرهنگ بومی آن هاست اگر چه که نمی توان تاثیرات جذب شده از فرهنگ های مجاور را نیز انکار نمود. بررسی ها نشان داد که بسیاری از نقش مایه های بومی منطقه بلوچستان در ذهن بافنده ی بلوچ خراسان هنوز باقی است و بسیاری از نقش مایه ها ریشه در سرزمین بومی بلوچ دارند. نوع نگرش و ویژگی های درونی زنان، به عنوان اصلی ترین بافندگان این قالی ها در شکل گیری نقش مایه ها بسیار تاثیر گذار بوده است. رنگ قالی های بلوچ بسیار هماهنگ با موسیقی آن ها و برخاسته از فرهنگ بومی و هم چنین محیط پیرامونی آن ها است.
منابع مشابه
طراحی و ساخت آثار چوبی کاربردی جهت آرایه های داخلی با بهره گیری از نقوش قالی های بلوچ خراسان مرکزی
قالی های بافته شده توسط روستاییان و عشایر ایران دارای ویژگی های بصری و هنری بسیاری است. پژوهش های انجام شده در زمینه ی فرش دستبافت بیشتر در مورد تکنیک های بافت، مواد و مصالح، چله کشی، ابزار بافندگی و قوم شناسی مناطق بافت قالی بوده و کمتر نقشمایه ها و ترکیب بندی های قالی مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق به بررسی نقوش و ترکیب بندی قالی های بلوچ خراسان پرداخته می شود و از آنجا که نقشمایه ه...
تاثیر فرهنگ بومی بر نقوش دستبافته های کلاردشت(با نگاه ویژه به قالی کلاردشت)
چکیده فرش کلاردشت با سابقه ای دیرین یادگاریست از مردمان عشایر و کوچنده که به مرور زمان در رشد و اعتلای این هنر و انتقال آن به نسلهای بعدی و حفظ ارزشهایی چون سادگی نگاه به طبیعت , اصالت در رنگ-آمیزی و بداعت در نقوش که خود ملهم از زندگی بی-پیرایه ایلی می باشد , نقش به سزائی داشته است . در این میان می توان به اقوام کوچنده ای چون کردها و مهاجرانی از فارس , کرمانشاه و لرستان در زمان سلاطین صفوی , ...
15 صفحه اولتحلیلی از تأثیرگذاری فرهنگ ملی بر شکل گیری مدیریت بومی
در جهان پر تحول امروز، موفقیت سازمان ها در دستیابی به اهداف و سطح عملکرد مطلوب بیش از هر چیز به توان سازگاری آنها با محیطی پویا بستگی دارد. از این رو، اتخاذ راهبردهایی که بقای سازمان ها را تضمین کند تنها به مدد اعمال مدیریت اثربخش که در پرتو شناخت مؤلفه های محیطی صورت گیرد امکان پذیر است. هدف این مقاله، بررسی و تحلیل نحوه تأثیرگذاری مؤلفه های محیطی، به ویژه مؤلفه های فرهنگ ملی، بر فرهنگ کار درو...
متن کاملانگاره همبستگی قومیت بلوچ پاکستان و تأثیرات آن بر قومیت بلوچ در شرق ایران
بررسی ابعاد مختلف ملیگراییِ بلوچ پاکستان و تأثیر آنان بر قومِ بلوچِ ساکن در استان سیستان و بلوچستان موضوع این نوشتار است. اهمیت این مسئله در آن است که از یکسو مناطق مرزی ایران هماره آبستن تحولات ژرف فکری، دینی، قومیتی و بعضاً امنیتی بوده و از دیگرسو، در مرزهای شرقی و جنوبشرقی ایران، کشور پاکستان قرار گرفته که در آن، جریانات عمیق بنیادگرا و ملاحظات قومیتی و آموزههای متعارض ایدئولوژیک مطرح هستند. ...
متن کاملساختار صوری نقوش طبیعی در سوزندوزی زنان بلوچ (با تأکید بر نمونههای شهرستان سراوان)
سوزندوزی از رایجترین و در عین حال شاخصترین هنرهای متداول در میان زنان قوم بلوچ است که علیرغم برخورداری از شهرت فراوان در اغلب پژوهشهای انجام شده در این عرصه، کمتر به ساختار صوری حاکم بر نقوش آن پرداخته شده است. این تحقیق، که با هدف تبیین و نمایاندن هرچه بهتر هنر سوزندوزی بلوچ (در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان) و جنبههای ارتباطی ساختار نقوش آن با عناصر طبیعت صورت پذیرفته است، با ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023