نقد و بررسی اشعار م.آزاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
- نویسنده لیلا معصومی نایینی
- استاد راهنما مهدی ملک ثابت یداله جلالی پندری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
محمود مشرف آزاد تهرانی (1384- 1312) یکی از شاعران نیمایی و از شاعران بنام معاصر ایران شناخته می شود، در این پایان نامه سعی شده که بعد از بررسی زندگی، شناخت شخصیت و اندیشه و ذکر آثار در فصل های بعد به طور مفصل به شناخت شعر آزاد پرداخته شود. ابتدا به بررسی قالب های شعری آزاد در انواع قالب های نیمایی، غزل و غزلواره، آزاد، و نیمایی و هایکوواره پرداخته شده و بسامد هر کدام از قالب ها در هر کدام از دفاتر شعری او آمده است. در فصل ویژگی های ادبی شعر آزاد ابتدا به بررسی ابعاد تصاویر عاطفی و تصاویر اجتماعی شعر آزاد پرداخته شده و پس از آن مهمترین نمادها و سمبل ها در شعر او مورد تحلیل قرارگرفته است. چگونگی استفاده از تشبیهات در شعر آزاد به صورت تشبیه گسترده و فشرده و بلیغ یا مرسل بودن تشبیهات و بررسی محسوس و معقول بودن طرفین تشبیه وبررسی استعاره از لحاظ انواع آن مصرحه و مکنیه و به خصوص تشخیص وبررسی مجاز و کنایه ازمهمترین مواردی است که دراین قسمت مورد توجه واقع شده است .بحث ایجاز و اطناب و چگونگی پرداخت ایجاز گونه یا اطناب گونه اشعار، از دیگر مسایلی است که در این فصل به آنها پرداخته شده است. ویژگی های زبانی شعر آزاد در سه قسمت آوایی، واژگان و نحو از دیگر مواردی است که مورد توجه واقع شده است، قسمت آوایی یا موسیقی شعر آزاد در چهار حوزه قرار دارد: موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی داخلی و موسیقی معنوی ، موسیقی بیرونی یا وزن شعر در حوزه شعر کهن و کلاسیک و شعرهای نیمایی مورد تحلیل واقع شده، موسیقی کناری چگونگی استفاده یا عدم استفاده آزاد از قافیه و ردیف دیگر بخش از ویژگی های زبانی شعر آزاد است به علاوه موسیقی داخلی مواردی چون جناس، واج آوایی و تکرار را در بر می گیرد که هر یک از لحاظ بسامد و چگونگی استفاده در شعر آزاد مورد تحلیل واقع شده است. در قسمت موسیقی معنوی که در واقع با بدیع معنوی مترادف فرض شده مواردی چون ایهام، تلمیح، مراعات النظیر، طباق، پارادوکس و حس آمیزی و چگونگی استفاده آزاد از هر یک از این صنایع و بسامد استفاده آزاد از کلمات آرکاییک بررسی شده است . نحو شعر آزاد از لحاظ استفاده و یا عدم استفاده وی از نحو کهن، دیگر موردی است که در ویژگی های زبانی شعر آزاد به آن اشاره شده است است. بعد دیگر شعر آزاد درونمایه ها و مفاهیم فکری و اندیشه در شعراوست ، بررسی من بشری، من اجتماعی و من شخصی در شعر آزاد از یک سو، و تحلیل درونمایه های طبیعت گرایی تغزل، تنهایی و نومیدی، درونمایه های اجتماعی و نیز درونمایه های اشراق گونه از سوی دیگر مهمترین مطالب مورد تحلیل در این قسمت است. فصل دیگر از این پایان نامه به چگونگی تأثیرپذیری آزاد از شعر شاعران کلاسیک چون منوچهری دامغانی از یک سو و شاعران نیمایی چون نیما، شاملو، اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری از سوی دیگر اختصاص داردودر فصل پایانی، خلاصه ای از یافته ها و جایگاه م. آزاد در میان شاعران نیمایی مورد تحلیل قرار گرفته است.
منابع مشابه
نقد و بررسی عاطفه در اشعار نیما یوشیج
عاطفه یا احساس، زمینه ی درونی و معنوی شعر و عنصر بنیادین در شکل گیری هر اثر ادبی است. از همین روی بررسی آن بیش از عناصر دیگر متن ادبی ضروری می نماید. هدف این مقاله تحلیل عنصر عاطفه در شعر نیمایوشیج از زوایای مختلف آن است.در این مقاله ابتدا همه ی رویکردهای عاطفی به دو دسته دریافت و انتقال عاطفه تقسیم شده و بعد از نگاهی گذرا به نوع عاطفه در شعر نیما به تشریح حوزه دوم پرداخته و مسائلی مانند تنا...
متن کاملنقد و بررسی ادعای اقتباس قرآن از اشعار جاهلی
در میان اشعار منسوب به جاهلیت، گاه اصطلاحات دینی، عبارتها و مفاهیمی مشاهده میشود که با مفاهیم، تعابیر و اصطلاحات دینی قرآنی شباهت دارد. ادعای تقدم زمانی این اشعار بر قرآن کریم، عدهای را برآن داشته که بپندارند شعر جاهلی میتواند یکی از منابع قرآن تلقی شود. این نتیجه مبتنی بر احراز مشابهت تام و تمام مضامین اشعار جاهلی با قرآن از یک سو و اثبات اعتبار این اشعار از سوی دیگر است و بررسیهای علمی ...
متن کاملنقد و بررسی جنبه های ادبی اشعار میرزاده عشقی
سید محمد رضا میرزاده عشقی (1273 - 1303 هـ. ش)، شاعر نام آشنای عهد مشروطیت، از رجال پرکار روزگار خود است. او اگر چه در حوزهی شعر سیاسی و اجتماعی شاعری بزرگ و نامدار محسوب میشود لیکن از نظر ادبی و آشنایی به فنون و تکنیکهای شعری دست توانایی ندارد و هنوز به اوج هنر شعری خود نرسیده است. در این مقاله تلاش میشود با بررسی محور ادبی اشعار عشقی، میزان شناخت و تسلط او بر حوزههای مختلف این محور سبکی م...
متن کاملنقد جامعهشناختی اشعار اعتراضی سُمَیسِر
جنگ، اختلاف، ظلم و... از حقایق سدۀ پنجم هجری در سرزمین اندلس است که باعث ظهور نوعی ادبیات اعتراضی و مقاوم در برابر شرایط ناگوار سیاسی و اجتماعی محیط گردید. نمونهای از شاعران این دوره، سمیسر است که با واقعبینی و درک شرایط محیط خود و با هدف حفظ آرمانهای حقیقی اسلامی در جامعۀ خود، از طریق اشعار هجو و انتقادی به نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی روزگار خود پرداخته است. اشعار وی سراسر خشم، اعتراض و انتقا...
متن کاملنقد بلاغی اشعار سنّتی نیما
سبک و بلاغت در مجموع به چگونگی و نحوۀ بیان و شگردهای ادبی گفته میشود و تأملّ در آن واقعیت و جوهرة وجودی نویسنده را باز مینمایاند. بررسی سبک در حیطه علم نوپدید سبک شناسی است؛ درسبک شناسی جدید به سبب تنوّع و گونه گونی آثار یا به سخن بهتر به سبب نویسندگان و شاعران بیشمار، در هر اثری ویژگیهای فردی و تأثیر و تأثّر این ویژگیها را ملاک قرار میدهند و سرانجام به نتیجهگیری دقیقی میرسند. نیما بیشتر ب...
متن کاملنقد و بررسی جنبه های ادبی اشعار میرزاده عشقی
سید محمد رضا میرزاده عشقی (1273 - 1303 هـ. ش)، شاعر نام آشنای عهد مشروطیت، از رجال پرکار روزگار خود است. او اگر چه در حوزهی شعر سیاسی و اجتماعی شاعری بزرگ و نامدار محسوب میشود لیکن از نظر ادبی و آشنایی به فنون و تکنیکهای شعری دست توانایی ندارد و هنوز به اوج هنر شعری خود نرسیده است. در این مقاله تلاش میشود با بررسی محور ادبی اشعار عشقی، میزان شناخت و تسلط او بر حوزههای مختلف این محور سبکی م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023