شرح غزلیات سعدی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرح نیازکار
- استاد راهنما اکبر صیادکوه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده شرح غزلیات سعدی رساله ای است در راستای شناخت و معرفی یکی از ستون های استوار و قله های رفیع زبان و ادب فارسی سعدی شیرازی و از آن جا که تکوین، تحول و تکامل غزل فارسی در ایران با زبان غزل سعدی هویتی ماندگار یافته است؛ ناگزیر از شناخت و معرفی وی می باشیم. این رساله دربرگیرنده پنج فصل اصلی است. در فصل اول؛ درآمد و کلیات مورد بررسی قرار گرفته که خود دربرگیرند? مروری بر تحقیق های پیشین، ضرورت تحقیق، روش تحقیق و بررسی نسخه های کلیات سعدی به تصحیح فروغی، یغمایی و یوسفی است. در فصل دوم کوشیده شده است تا پس از بررسی ضرورت آشنایی با زبان شاعر به منظور شناخت و درک دقیق آثار و افکار سعدی و شناخت نبوغ شاعری و تبیین هندس? زبانی او در غزلیات، ویژگی های زبانی مورد بررسی قرار گیرد و شاخص های مورد توجه وی در زبان غزل همچون بهره مندی از زبان تمثیل و اشاره، تکرار در غزل، شگرد عبارات و افعال سلبی در زبان خاص وی و .... مورد بررسی قرار گیرد. فصل سوم این رساله در پیوند با ساختار معنایی در غزل سعدی است. بررسی شاخص هایی چون توصیف در غزل، تبیین وحدت مطلب، تامل حکمی در پدیده ها.... در فصل چهارم مبانی مشترک و محوری در غزل های سعدی همچون عشق؛ حالات و ویژگی های آن، عقل و عشق و رابطه آن دو و نیز دیدگاه سعدی نسبت به این مقوله، نظربازی و جمال پرستی سعدی و سماع از دیدگاه سعدی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در پایان این فصل نیز به نتیجه گیری از کلیه مباحث پرداخته شده و شاخص های مهم اندیشه و زبان سعدی در غزلیات مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم، غزلیات سعدی ـ بر اساس آن چه که در روش تحقیق آمده ـ شرح و تحلیل شده است. در پایان این فصل نیز نمایه هایی از استعارات، تشبیهات و اضافات تشبیهی، کنایات، مجازها، وزن عروضی و نمایه موضوعی غزلیات سعدی همراه با نمودار آماری ارائه شده است.
منابع مشابه
پوشش معشوق در غزلیات سعدی
ادبیات هر چند نتیجه زبان است اما از شرایط حاکم بر اجتماع نیز رنگ می پذیرد. آثار ادبی بیان کننده شرایط محیطی هستند که در آن خلق شده اند. با مطالعه و بررسی این گونه آثار می توان به فضای حاکم بر زمان و مکان خلق اثر پی برد.معشوق در غزل فارسی مقامی والا دارد. اما شاعر در توصیف معشوق همانند دیگر تصاویر از توصیف های رایج در زبان بهره می برد و همین نوع توصیف باعث می شود که در دیوان هیچ شاعری نتوان به ت...
متن کاملچندگونگی ایهام در غزلیات سعدی
ایهام یکی از مهمترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی میدانند که در محور همنشینی و مجاورت به وجود میآید و براساس ترکیب شکل میگیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند میدهد. این مقاله، محصول مطالعه کامل غزلهای سعدی و استخراج کاربرد انواع ایهام در آنهاست. در این تحقیق با استفاده از بررسیهای به عمل آمده، میزان و چگونگی کاربرد انواع مختلف ...
متن کاملچندگونگی ایهام در غزلیات سعدی
ایهام یکی از مهم ترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی می دانند که در محور هم نشینی و مجاورت به وجود می آید و براساس ترکیب شکل می گیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند می دهد. این مقاله، محصول مطالعه کامل غزل های سعدی و استخراج کاربرد انواع ایهام در آن هاست. در این تحقیق با استفاده از بررسی های به عمل آمده، میزان و چگونگی کاربرد انواع مختلف ا...
متن کاملپوشش معشوق در غزلیات سعدی
ادبیات هر چند نتیجه زبان است اما از شرایط حاکم بر اجتماع نیز رنگ می پذیرد. آثار ادبی بیان کننده شرایط محیطی هستند که در آن خلق شده اند. با مطالعه و بررسی این گونه آثار می توان به فضای حاکم بر زمان و مکان خلق اثر پی برد.معشوق در غزل فارسی مقامی والا دارد. اما شاعر در توصیف معشوق همانند دیگر تصاویر از توصیف های رایج در زبان بهره می برد و همین نوع توصیف باعث می شود که در دیوان هیچ شاعری نتوان به ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023