تحلیل تکنیک روایت و تکثّر انواع ادبی در رمان اسفار کاتبان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
- نویسنده نر جس السادات سنگی
- استاد راهنما ابوالقاسم قوام محمود فتوحی رودمعجن
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
ساختار رمان اسفار کاتبان، به جهت تکنیک روایت و چندگانگی نوع ادبی، این رمان را از سایر رمانها متمایز میکند. نگارنده در این پایان نامه کوشیده است تا با توصیف ساختار رمان، عوامل موثّر در ایجاد چنین ساختاری را بشناسد. برای این منظور به بررسی پیرنگ رمان، زاویه دید، زمان و ابهام موجود در متن پرداخته شده است. با بررسی پیرنگ این نکته دریافت شده که پیرنگ چندگانه، تداخل پیرنگ و بازآفرینی، تأخیر و حشو و میزان ارائه اطّلاعات پیرنگ، در ایجاد چنین ساختاری موثّرند. در بحث زاویه دید، کانونهای روایی و موقعیّتهای داستانی هر روایت، مشخّص و سپس در بررسی کانون روایی مصادیق الآثار، تکثّر، تنوّع و سیّالیّت زاویه دید، نشان داده شده است. یکی از عوامل مهم ساختاری رمان، زاویه دید همین روایت است. در بررسی زمان، جنبههای مختلف تبلور زمان در رمان بیان وآن جنبههایی که در تکنیک روایت رمان نقش دارند،مشخّص و سپس در قسمت پایانی این فصل، به زمان پریشیهای مختصّ به این رمان نیز پرداخته شده است. در مبحث ابهام، عوامل موثر در ایجاد تعلیق هنری در رمان بیان شده اند. عواملی چون: باور به تناسخ، التزام به کتابت و اعتقاد به معاد کلمات. در انتها این نکته روشن میشود که سبک و تکنیک های بیانی بر درونمایه و داستان رمان غالب آمده و آنچه که باعث برجستگی رمان شده است، تکنیک روایت رمان است و نویسنده اسفار کاتبان، با چنین شیوه ای، نظام کلاسیک رمان را تغییر داده است .
منابع مشابه
تحلیل رمان اسفار کاتبان بر اساس شاخصههای نگارش رمان مدرنیستی و پسامدرنیستی
برخی از متون ادبی در مرز میان دو جریان ادبی قرار دارند و ویژگیهای هر دو را منعکس میسازند. برخی از مؤلّفههای ادبی نیز بین هر دو جریان مشترک است و میتوان آنها را حتّی در متون خلقشده در دو دورۀ متفاوت مشاهده کرد. رمان اسفار کاتبان جزو آثاری است که بسیاری از تکنیکها و تمهیدات مشترک بین شیوۀ نگارش مدرنیستی و پسامدرنیستی را دارد؛ تمهیداتی چون تعدّد راوی و روایتها، بینظمی زمانی در روایت، مرگ مؤلّ...
متن کاملچندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی
اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی، به اعتبار حضور صداهای چندگانة شخصیتها باهم و درهم، متنی چندصدایی تلقی میشود. چندصدایی اصطلاحی است که باختین برای اشاره به رمانهای داستایفسکی از آن استفاده کرد، که، در آنها، شخصیتها به گونهای به مکالمه با هم میپردازند. در رمانهای پیشامدرن، راوی گویندة مسلط در کل متن بود که اجازة هیچگونه ابراز عقیدهای را به شخصیتها نمیداد. در دورة مدرن، این ت...
متن کاملتحلیل رمان اسفار کاتبان بر اساس شاخصه های نگارش رمان مدرنیستی و پسامدرنیستی
برخی از متون ادبی در مرز میان دو جریان ادبی قرار دارند و ویژگی های هر دو را منعکس می سازند. برخی از مؤلّفه های ادبی نیز بین هر دو جریان مشترک است و می توان آنها را حتّی در متون خلق شده در دو دورۀ متفاوت مشاهده کرد. رمان اسفار کاتبان جزو آثاری است که بسیاری از تکنیک ها و تمهیدات مشترک بین شیوۀ نگارش مدرنیستی و پسامدرنیستی را دارد؛ تمهیداتی چون تعدّد راوی و روایت ها، بی نظمی زمانی در روایت، مرگ مؤلّف...
متن کاملبررسی رئالیسم جادویی و نوستالژی بازبینانه در لایههای روایی رمان اسفار کاتبان
رمان اسفار کاتبان در 1379، جایزه مهرگان را از آن نویسنده اش؛ ابوتراب خسروی، نمود. این اثر که از لایه های مختلف روایی بهره می گیرد، در حالی که در لایه اول خود سعی در روایت آشنایی سعید و اقلیما دارد، در لایه های روایی دیگر، متون کهن از جمله مصادیق الآثار شیخ یحیی کندری یا همان تاریخ مظفری و زندگی شدرک قدیس را باز خوانی می کند. این ویژگی در داستان که قابل رویت در داستانهای پست مدرن است، لایه های ...
متن کاملچندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی
اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی، به اعتبار حضور صداهای چندگانة شخصیت ها با هم و در هم، متنی چندصدایی تلقی میشود. چندصدایی اصطلاحی است که باختین برای اشاره به رمان های داستایفسکی از آن استفاده کرد، که، در آن ها، شخصیت ها به گونهای به مکالمه با هم می پردازند. در رمان های پیشامدرن، راوی گویندة مسلط در کل متن بود که اجازة هیچ گونه ابراز عقیده ای را به شخصیت ها نمی داد. در دورة مدرن، این تسلط کامل ...
متن کاملبُنمایههای اساطیری در اسفار کاتبان اثر ابوتراب خسروی
رمان یکی از گونههای ادبی جهان معاصر یکی از قالبهای گنجایش اساطیر و اندیشههای روزگار اساطیری است. "اسفارکاتبان" نمونهای از رمان با رویکرد اسطوره و عرفان شرقی است. اهم مضامین اساطیری کار بسته شده در این اثر عبارتند از؛ تناسخ کتابت کهن الگوهای ایزدان زن اثیری و دو وجهی اندیشههای رادیکالی و نژادپرستانهی یهود کهن الگوی تقدیر اسطورهی مار آرمان مرگ اندیشی و بیمرگی. خسروی در این اثر با استفاده...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023