بررسی جدل در آثار مولوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم امشاسهند
- استاد راهنما علی محمدی آسیابادی احمد امین
- سال انتشار 1388
چکیده
جدل در اصطلاح منطق ، یکی از صناعات خمس به شمار می آید که از مقدّمات مسلّم و مشهور تشکیل یافته است و عموماً میان اهل علم ، متکلّمان و فلاسفه و ......در باب موضوعات اعتقادی یا غیر اعتقادی ، انجام می گیرد و غایت آن ، غلبه بر خصم (طرف مقابل) و وادار کردن وی به تسلیم و سکوت است. از نظر اخلاقی ، در هر جدل نشانه هایی از تکبّر ، عجب ، انانیّت و سلطه گری وجود دارد که بسیار مورد انکار عرفا به ویژه مولانا می باشد. در این رساله ، پس از تعریف جدل و ذکر طرز تفکّر و یا روش به کارگیری این فن ، نزد فلاسفه بزرگ یونان و نقل پیشینه تاریخی آن در دوره اسلامی ، شواهد و دلایل منفی نگری مولوی به کاربرد جدل در مسایل خداشناسی و ماوراالطبیعی را بر شمرده و سرانجام به توضیح حکایت های جدل آمیز در مثنوی معنوی و کلیات شمس و فیه مافیه و همچنین نتیجه گیری از آن ها در راستای موضوع رساله پرداخته ایم.
منابع مشابه
بررسی آثار تربیتی و جسمی- روانی مرگ در مثنوی مولوی
یکی از مسائلی که همواره، بشر را رنج داده، مسئلۀ مرگ و پایان یافتن زندگی است. خداوند در قرآن کریم، مرگ را همچون زندگی، خلقت و آفرینش میخواند. و پیامبر اسلام(ص) مرگ را انتقال از عالمی به عالم دیگر میداند. و مولا علی(ع) انس و اشتیاقش را به مرگ، بیش از علاقۀ کودک به پستان مادر دانسته اسـت و به همین سبب وقتی پس از شصت و سه سال مجاهدت و عبودیت و تلاش بی وقفه و تحمّل رنجها در راه حق در مسجد ک...
متن کاملبررسی مسألۀ جبر و اختیار در آثار تعلیمی مولوی کرد*
سید عبدالرحیم مولوی(1882- 1806 م) یکی از بزرگترین عالمان و عارفان کرد در سدۀ نوزدهم میلادی است. او نه فقط عالم و عارف، بلکه شاعری چیره دست و توانا است که به زبآنهای فارسی، عربی، کردی سورانی و اورامی شعر میسرود. آثاری که از او به جای مانده گویای آن است که مولوی کرد نه تنها در تفسیر و حدیث و شعر و کتابت از مقام والایی برخوردار است، بلکه به حق میتوان او را یکی از متکلمان برجسته به شمار آورد. س...
متن کاملبررسی تطبیقی کاربرد آینه در آثار عینالقضات همدانی و مولوی
آینه در میان آثار عارفان مسلمان نمودی فراوان داشته است. براساس مستندات تاریخی، سابقه استفاده نمادین از آینه، در تبیین مسأله توحید عرفانی، به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میرسد. این واژه درآراء و متون منظوم و منثور عرفای اسلامی، برای بیان تجلّی و ظهور حضرت حقّ و توضیح مسأله مهم وحدت وجود به کار رفته است. آینه به عنوان یک نماد عرفانی، در آثار عینالقضات همدانی و مولوی نیز بسیار مورد توجّه واقع شده است...
متن کاملتحلیل حسِ چشایی در آثار مولوی
تحلیل حسِ چشایی در آثار مولوی طاهره کریمی [1] ذوالفقار علّامی مهماندوستی [2] محبوبه مباشری [3] تاریخ دریافت: 29/5/92 تاریخ تصویب: 20/8/92 چکیده حس چشایی یکی از پرکاربردترین حواسی است که در آثار مولوی برای نمایاندن تمامی ساحتهای مادی و روحانی استفاده شده و واژههای دیگری از خانوادۀ آن در بازتاب این معانی به شاعر یاری رسانده است. نوعِ زندگی صوفیه و توجه بیش از حد آنها به تقلیل طعا...
متن کاملفرا آگاهی عرفانی در آثار مولوی
ظرفیتهای ویژه ای در ادبیات عرفانی فارسی می توان یافت که پاسخگوی دلمشغولیهای انسان سرگشته در دنیای پرشتاب امروز و دوران غلبه فناوریها باشد. از مهمترین جنبه های ادبیات عرفانی فارسی "فرا آگاهی " و اگر به ذهن و زبان مولوی نزدیکتر شویم "خدا آگاهی " است و آن اگاهی ویژه ای است که فقط سالکان حقیقی پس از طی مراحل سلوک در طریق عرفانی و نایل شدن به مقامات ربانی به آن دست می یابند. رسیدن به این خدا اگاهی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023