بررسی ضمیر ناخودآگاه جمعی در شعر فروغ فرخ زاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده بهاره عباسی عبدلی
- استاد راهنما سهیلا صلاحی مقدم زهره خسروی
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده این پژوهش با عنوان "بررسی ضمیرناخودآگاه جمعی در شعر فروغ فرخ زاد" برآن است تا شناختی ژرف از ضمیرناخودآگاه جمعی و نمودهای آن با چشم اندازی نو به شعر شاعر معاصر، فروغ فرخ زاد عرضه بدارد. کارل گوستاو یونگ (1875-1961) ، روانکاو مشهور قرن بیستم به عنوان نخستین کسی که ناخودآگاه جمعی را مطرح کرد، قایل به دو گونه ناخودآگاه درروان هر فرد بود : فردی و جمعی. این قسمت از روان همگانی شامل محتویاتی است که همه جا و درهمه کس یکسان بروز می کند. محتویات این ناخودآگاه آرکی تایپ» نام دارد. واژه "آرکی تایپ" در فارسی به "کهن الگو"، "نمونه ازلی"، "صور اساطیری" و "صور ازلی"، برگردان شده است. باتوجه به گستردگی کهن الگوها، نگارنده برآن شد تا سه کهن الگوی "رویا، سفر و مرگ" را در تمامی اشعار "فروغ فرخ زاد" که شامل پنج مجموعه "اسیر"، "دیوار"، "عصیان"، "تولدی دیگر" و "ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد" می باشد، مورد بررسی قرار دهد.در تمام طول این پژوهش، سعی برآن بوده تا به بازتاب، کارکرد و ساختار این سه کهن الگو از طریق تحلیل نمادین هریک از اشعار مورد نیاز، پرداخته شود. از آنجایی که اندیشه های کارل گوستاو یونگ در نقد ادبی تاثیر به سزایی داشته است، مبانی نظری این پژوهش نیز بر پایه نظریات او شکل گرفته است. با بررسی های انجام شده چنین به دست آمد که "ضمیر ناخودآگاه جمعی" و نمودهای آن بخش گسترده ای از اشعار "فروغ" را شامل می شود. "رویا" به سه شکل 1.آرزوها، 2.خیال پروری ها، 3. خواب گونه ها، "سفر" به سه شکل 1. سفرهای واقعی (جسمانی)، 2. سفرهای رویایی (خیالی)، 3. گذرگونه ها (همچون سیر ذهن او به درون یا به گذشته و برگشت به حال) و مرگ به دو شکل 1. نیست ها، 2. رستاخیزها در شعر او به صورتی نمادین و سمبولیک ظهور یافته اند. کلید واژه: ضمیر ناخودآگاه جمعی، فروغ فرخ زاد، کهن الگو.
منابع مشابه
رمانتیسم سپاری در شعر فروغ فرخ زاد
هدف پژوهش حاضر بررسی سیر رمانتیسم و گذر از آن در شعر فروغ فرخ زاد است. رمانتیسم یکی از مهمترین مکاتب ادبی جهان است که ریشه در تحولات اقتصادی و اجتماعی غرب داشته و همواره از جهات گوناگون مورد توجه منتقدان قرارگرفتهاست. گر چه در ایران زمینههای مادی ظهور این مکتب به طور کامل مهیا نبوده و بالطبع رمانتیسم نمیتوانسته در جامعهی ادبی همپا و همتای نمونهی غربیاش به فعلیت برسد، اما از اوان مشروطه ...
متن کاملجایگاه الگوهای نژادی در ضمیر ناخودآگاه جمعی
Environmental and life conditions of human, over years, have caused changes in human behavior and perception, like their physical changes, in line with more consistency with the environment. The behavioral and perceptional adaptations that is the result of sedimentation of past human experiences like predefined patterns affect our perception and behavior, patterns that are transferred thro...
متن کاملانسان گرایی در شعر فروغ فرخ زاد
انسان و مسائل مربوط به آن از جمله موضوعاتی است که از دیر باز اندیشه ی بشر را مشغول نموده و سهم عمده ای از ادب وهنر را به خود اختصاص داده و در ادوار مختلف تاریخ با نگرش های متفاوتی همراه بوده است با مطالعه ی نمونه آثاری از ادب کهن فارسی و مقایسه ی آن با ادب معاصر می توان با برخی از این تفاوت ها در رویکرد شاعران اعصار مختلف به انسان آشنا شد. البته بدیهی است که پیشرفت علم و افزایش تجربه ی بشری د...
15 صفحه اولوصف های شعر فروغ فرخ زاد
پژوهش حاضر به بررسی چگونگی وصف در سروده های فروغ فرخ زاد می پردازد و به این پرسش ها پاسخ می دهد که وصف های وی چه مضامین و موضوعاتی را در بر می گیرند و سیر تحول این موضوعات در شعر او، چگونه است؟ هم چنین این توصیفات، در کدام دسته از انواع وصف، جای می گیرند و فراوانی استفاده از آن ها در هر یک از دفترها و دوره های شعری فرخ زاد به چه صورتی است؟ صفات، به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از مقوله وصف، در شعر ف...
15 صفحه اوللایههای پنهان ضمیر حافظ (تحلیلی تازه از شعر حافظ بر اساس صور ازلی ضمیر ناخودآگاه جمعی)
درباره حافظ و غزل او سخن بسیار گفتهاند؛ شاید بسی بیش از دیگر سخنوران زبان فارسی. علت این امر را میتوان در اشعار چند پهلو و سرشار از ابهام و رمز و راز او بازجست. از این رو، یکی حافظ را عارفی وارسته مینامد که تمامی اشاراتش تأویل عارفانه دارد و دیگری، او را انسانی میپندارد که هرلحظه در حال و هوایی متفاوت سیر میکند. برخی نیز او را شاعری هنرمند و زیرک دانستهاند که تنها به خلق اثری ادبی پرداخته...
متن کاملبررسی وتحلیل شعر فروغ فرخ زاد باتأکیدبرمکتب ساختارگرایی
چکیده: دربرخوردباآثارهنری به صورت عام وشعربه صورت خاص ،نخستین چیزی که جلب توجه می کند ساخت هنری این آثاراست واین ساختاربه سیستم کلی وفراگیری که خواننده درشعردریافت می کند قابل تفسیراست . ساخت هرگزدرتقابل با محتوانیست بلکه ساختارهمان معنای شعراست ومعنا همان ساختار. فروغ فرخزاد ازشعری باساختارویژه برخورداراست ؛درساختارشعری اوخیلی ازعناصرشعری ازقبیل عاطفه وتخیل ومفاهیم انتزاعی که رنگ محتوی اثررا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023