بررسی مفهوم آیین و مراسم آیینی از منظر گروتوفسکی در تئاتر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده وحید آقاپور آذر
- استاد راهنما نصرالله قادری مسعود دلخواه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
از آنجا که یکی از خاستگاه های اصلی تئاتر آیین است و نیز از آنجا که مراسم آیینی از آیین مشتق شده است?از دوران یونان باستان انعکاسی از این دو در تئاتر وجود داشته است.بر همین اساس برخی از کارگردانان تئاتر-از جمله گروتوفسکی-رویکردی جدی به آیین و مراسم آیینی داشته اند و تئاتر خود را بر اساس آیین پی افکنده اند. بنابراین میتوان تئاتر گروتوفسکی را یک تئاتر آیینی نامید.اما اینکه کدام آیین ها منظور نظر است و این آیین ها به چه شکلی در تئاتر گروتوفسکی انعکاس یافته اند چیزی است که در این پژوهش به آن پرداخت شده است. زایش تئاتر از آیین?تفاوت آیین و مراسم آیینی?گرایش گروتوفسکی به آیین های شرقی و نمایش شرق?و آیینی بودن تئاتر گروتوفسکی مفروضات تحقیق حاضر است. هدف کلی تحقیق?تبیین رویکرد به آیین در تئاتر گروتوقسکی است. بررسی مفهوم آیین و مراسم آیینی?بیان نظریه های رایج درباره ی آیین و ارتباط آن با تئاتر?بررسی نگرش گروتوفسکی در مقام یک کارگردان به مقوله ی آیین و مراسم آیینی و نیز روشن کردن بازتاب این نگرش در فعالیت های تئاتری او ?اهداف اختصاصی این تحقیق است. پژوهش حاضر?یک پژوهش کتابخانه ای است و یاقته های آن از این قرار است: فعالیت های گروتوفسکی را در زمینه تئاتر میتوان به سه دوره تقسیم کرد:اجراهای تئاتری?فراتئاتر و تئاتر سرچشمه ها.در هرکدام از این سه دوره?گرایش به سوی مراسم آیینی وجود دارد. در اجراهای تئاتری برخی جرئیات و ظواهر اجراها به مراسم آیینی شبیه است. دراین دوره گروتوفسکی میکوشید نظامی جدید?اسطوره ای جدید و آیینی جدید بیافریند?به همین دلیل به سراغ نمایشنامه هایی می رفت که دارای بار آیینی-مذهبی بود. در فرا تئاتر گروه گزیده ای از مردم جداسازی می شدند و در جایی دور افتاده گرد هم می آمدند.سپس تلاش میشد که یک برخورد واقعی بین این افراد که در ابتدا مانند بیگانگان با هم رویرو می شدند بوجود آید تا آرام آرام از شر ترسها و بی اعتمادی های میان هم خلاص شوند.در واقع در فرا تئاتر حرکتی وجود دارد بسوی آیین های مشارکت جمعی و مراسم آیینی مربوط به آن. در تئاتر سرچشمه ها نیز بطور مستقیم مراسم آیینی شرق و آفریقا محور فعالیت هاست. گروتوفسکی در تئاتر سرچشمه ها رو به یک سلسله تجارب شبه تئاتری اروپا?آفزیقا?شمال و جنوب آمریکا و آسیا آورد.او در جستجوی خود در پی یافتن اصالت?سرچشمه و عمل ابتکاری در واکنش های متقابل اشخاص بود.ظاهرا گروتوفسکی می خواست با مشاهده و مطالعه ی آین های مسیحیت و یهودیت?شمنیسم?بوداییسم?آیین وودو و نهایتا فراتر رفتن از تمام این ها?مذهبی مخصوص به خود بیافریند که مراسم آیینی آن مذهب?در تئاتر سرچشمه ها تجلی پیدا کرده بود. همچنین گروتوفسکی در روش تربیت بازیگر?شدیدا وامدار تکنیک های نمایش آیینی آفریقا و شرق بوده است.تمام مسائلی که در باب نگاه آیینی گروتوفسکی به تئاتر ذکر شد در کنار هم موجب می شود که تئاتر گروتوفسکی را یک تئاتر آیینی بدانیم.
منابع مشابه
نشانهشناسی مراسم آیینی پیرِ شالیار در منظر فرهنگی هورامان
مقدمه : مقالۀ حاضر، پژوهشی میدانی و کتابخانهای است که به معرفی و بازسازی معنایی مراسم آیینی پیرِ شالیار در منظر فرهنگی هورامان از توابع شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان، از منظر نشانهشناسی میپردازد. موضوع مهم در نشانهشناسی، بحث تولید معنا و چگونگی معنادارشدن جهان توسط نظام نشانههاست. معنا، مفهومی است که یک نشانه بیانگر آن است.بیان مسئله : در این میان، رسوم، سنتها و آیینهای کهن،...
متن کاملتبیین مفهوم منظر آیینی و بررسی جلوه های تبلور آن
منظر پدیدهای عینی-ذهنی است که در پی فهم انسان از محیط شکل گرفته و در بستر تاریخ و زمان اشکال مختلف به خود میگیرد. در این میان گاه منظر با مفاهیم هویت بخشی همچون فرهنگ و آیین عجین شده و جلوههای عینی و ذهنی ویژهای را با توجه به موقعیت-های مکانی خاص، بوجود آورده است. از این رو این مقاله سعی دارد تا با واکاوی مفاهیم منظر و آیین و بازشناسی مفهوم منظر آیینی، جلوههای ظهور آن در ایران را شناسایی ن...
متن کاملمراسم آیینی و گفتمان آن با فضای شهری در هند
جشنها و مراسمی که ریشه در اعتقادات مردم داشته و اجرای آنها در طول سالیان تثبیت شده باشد، مراسم آیینی خوانده میشود. اینگونه مراسم یا در معابد و محوطههای محدود معماری یا در فضاهای شهری و عمومی برگزار می شود. در این مقاله مراسمی که در حوزه شهری، بهصورت جمعی و عمومی اجرا میشوند ، مدنظر است و تلاش می ک...
متن کاملمراسم آیینی و گفتمان آن با فضای شهری در هند
جشن ها و مراسمی که ریشه در اعتقادات مردم داشته و اجرای آن ها در طول سالیان تثبیت شده باشد، مراسم آیینی خوانده می شود. این گونه مراسم یا در معابد و محوطه های محدود معماری یا در فضاهای شهری و عمومی برگزار می شود. در این مقاله مراسمی که در حوزه شهری، به صورت جمعی و عمومی اجرا می شوند ، مدنظر است و تلاش می کنیم به سؤالاتی برای درک ارتباط مراسم آیینی با فضاهای شهری پاسخ گوییم. این مطالعه به بررسی ار...
متن کاملآیین های استان هرمزگان از منظر تئاتر فیزیکال
در این پژوهش با عنوان "آیین های هرمزگان از منظر تئاتر فیزیکال" سعی شده با تشریح آیین های استان هرمزگان و بیان برخی از مولفه های تئاتر فیزیکال به این فرضیه پاسخ داده شود که بین اجرای آیین های استان هرمزگان با تئاتر فیزیکال رابطه ی ساختاری و معنایی بر اساس اشاره ها،نه کلمه وجود دارد. نوشته ی پیش رو پژوهشی توصیفی و تحلیلی است. که از طریق منابع میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته است و تلاش دارد تا به...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023