تحلیل محتوایی آثار فیگوراتیو سه هنرمند پست مدرنیسم: آد نردروم، چاک کلوز، ران موئک؛ عنوان پروژه عملی: دوستان من
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده محبوبه صناعت
- استاد راهنما فاطمه هنری مهر محمد معمارزاده
- سال انتشار 1388
چکیده
تحقیق پیش رو، با عنوان «تحلیل محتوایی آثار فیگوراتیو سه هنرمند پست مدرن: آد نردروم، چاک کلوز، ران موئک»، به بررسی پست مدرنیسم، چگونگی و ضرورت آن و معرفی سه هنرمند پست مدرنیست و آثار فیگوراتیو این هنرمندان، می پردازد. برای آشنایی بیشتر با جو حاکم و بررسی آثار هنرمندان مورد بررسی در این پژوهش، در ابتدا به جایگاه شکل گیری این دورانِ، پست مدرنیسم، به عنوان بستری که در آن آثارشان را خلق کرده اند، پرداخته می شود. پست مدرنیسم (پسانگرایی)، اصطلاحی است برای توصیف گرایش های پس از دهه ی 1960 در عرصه های معماری، هنر، ادبیات و فلسفه به کار می رود. مفهوم پست مدرن، ابتدا در سال ???? در مباحث ادبی امریکا طرح شد. شاید در عرصه ی هنر بصری، نتوان از سبک یا سبک های پست مدرنیسم سخنی به میان آورد ولی اطلاق نوعی حساسیت و سلیقه ای خاص به نقاشی و مجسمه سازی که در دو دهه ی اخیر ایجاد شد، به عنوان هنر پست مدرن معروف شده است. به طور کلی پنج خصلت عام و مرتبط با یکدیگر را می توان در گرایش های متنوع پست مدرن تشخیص داد: کثرت گرایی، التقاط گرایی، خودآگاهی، فنی گرایی و فردگرایی. اغلب هنرمندان دوران پست مدرن، مواد و روش های نامتجانسی را در آثارشان به کار می برند. این رفتار نمایانگر نوعی پراکنده گزینی است که هنرمند مدرنیست به شدت آن را نفی می کرد. نقاش یا مجسمه ساز پست مدرنیست، بیشتر با نشانه ها سروکار دارد و از همین رو است که از نماد، اسطوره، علامت و نشانه های بصری، که دارای بار معنایی و بیانگر محتوایی خاص هستند، بهره می گیرد؛ هنرمند پست مدرن از این نشانه ها در راستای تفهیم و نمایش هر چه بهتر محتوایی که در پی آن است، بهره می برد. در ادامه به بررسی بیشتر دیدگاه های متفاوت و فلسفه ی هنرمندان پست مدرنیست که در جریان این جنبش آثاری متفاوت از یکدیگر خلق می کنند، پرداخته می شود. به نظر می رسد این هنرمندان ، دیدگاه های مختلفی در مورد هویت انسان و روابط انسانی دارند. باید توجه داشت هنرمندان، دیدگاه های مختلفی در مورد هویت انسان و روابط انسانی دارند. باید توجه داشت با آن که هنرمندان جنبش پست مدرنیسم، در دوره ی زمانی مشترکی در حال فعالیت می باشند، دیدگاه های انسانی بسیار متفاوتی دارند و احتمال می رود بتوان استفاده از شیوه های مختلف تصویری، که در خلق آثارشان به کار برده اند، را نیز برخاسته از تعدد این دیدگاه ها دانست. این فرضیات به صورت شاهد در آثار سه هنرمند مطرح شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. آد نردروم، نقاش نروژی که هنرش به هنر کیچ شناخته شده است، هیچ ابایی از این نام ندارد. فیگورها و پرتره هایش را به سبک رنسانس، نئوباروک و رامبراند ترسیم می کند و سعی در تصویر کردن دنیای عجیب ذهنی خود، در راستای بازگو کردن دیدگاهش در مورد انسان و روابط انسانی در دنیای امروز، دارد؛ دنیایی که با فلسفه های مختلفی عجین شده است. چاک کلوز امریکایی، نقاش هایپررئالیستی است که با وجود ضعف جسمانی ای شدیدی که دارد - او توانایی حرکتی خود و حتی قدرت تحرک دستانش را تا حد زیادی از دست داده است - با استواری و ایمان، به کار ظریف خود ادامه می دهد. کلوز با روش و ابزار های مختلف چهره ی دوستان خود را تصویر می کند. او در پی محتوایی عمیق برای آثار خود نیست. کلوز ترجیح می دهد بیشتر در مورد ابزار کار خود تنوع داشته باشد تا موضوعی که انتخاب می کند. ران موئک، مجسمه ساز هایپررئالیست استرالیایی است که هم اکنون در انگلیس زندگی می کند. او که قدرت بی نظیر و شگفت انگیزی در ساختن جزییات بدن انسان در ابعاد غیرمتعارف (یا بسیار کوچک و یا غول آسا) دارد، به کمک بازی با ابعاد آثارش، تأثیری عمیق و باطنی بر بیننده اش می گذارد. موئک با آن که در ساختن سطح و رویه ی آثارش بسیار حساس و قهار است ولی در پی ایجاد حسی بسیار عمیق و انسانی در بیننده است؛ همان تأثیری که زندگی بر انسان ها می گذارد.
منابع مشابه
بررسی رسانه های جدید در آثار زنان هنرمند بین المللی معاصر- پروژه عملی: «خودهای دیگر من»
در پایان نامه حاضر به بررسی تحولات ابزارهای بیانی هنری و چگونگی شکل گیری هنر رسانه ای نو در هنر معاصر پرداخته شد. آیا هنر رسانه ای نو در بازگویی دغدغه های زنان هنرمند نقشی موثر ایفا کرده است؟ در این پایان نامه در فصل اول انواع هنر رسانه ای نو مورد بررسی قرار گرفت؛ و در فصل دوم به نمود هنرهای رسانه ای نو در آثار هنرمندان زن معاصر پرداخته شده است که در این راستا هنرمندانی از جمله مونا حاتوم که دغ...
15 صفحه اولتاثیرات پست-مدرنیسم در برنامهریزی شهری به عنوان انتظامی میانرشتهای
پست مدرنیزم را میتوان به عنوان چالشی اساسی در مقابل آموزههای مدرنیزم قلمداد کرد که از دهه 1960 به بعد با اتکا به بنیادهای معرفتی خود تاثیری اساسی را بر برنامهریزی شهری به جا گذاشت، به گونهای که برنامهها و اهداف را در برنامهریزی شهری نسبت به دوران مدرن مورد بازخوانیهای اساسی قرار داد. پست مدرنیزم که برخلاف مدرنیزم بر عدم قطعیتها تکیه داشت تلاش کرد تا با اتکا بر همین مولفه روایتهای جدی...
متن کاملمدرنیسم، پست مدرنیسم و تئوری حسابداری مالی
واژه گانی همچون مدرنیسم و پست مدرنیسم اخیرا در ادبیات و محاورات روزمره استفاده پرکاربردی دارند. با این وجود مفاهیم و عقائد بنیادین، عمدتاً طبقه بندی و تعاریف محدود و مختصر را به باد فراموشی سپرده است. این مقاله براساس روش کتابخانه ای و تفسیری برآن است تا ریشه های مدرنیسم و پست مدرنیسم را در ایجاد و توسعه مفاهیم حسابداری مالی توضیح دهد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی متغیرهای مربوط به مدرنیسم و پست...
متن کاملپست مدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر ایران (بررسی مؤلفههای پست مدرن در آثار هوشنگ گلشیری)
اصطلاح «پست مدرنیسم» اگر چه امروز در ایران از طرف نویسندگان و حتی منتقدان بارها و بارها بکاربرده میشود، اما به علّت عدم آشنایی با خاستگاهها، اصول و مؤلفههای این نوع ادبی، قائل بودن به چنین جریانی را در ادبیات داستانی ایران همواره با تردید همراه میسازد. این که چه خصایصی را میتوان به عنوان مبنا جهت قیاس مؤلفهها مدّنظر قرار داد و آیا آن ویژگیها تنها به جهت اقتباس از شیوههای جهانی صورت یاف...
متن کاملپست مدرنیسم در شهرسازى
پست مدرنیسم را فراگیرترین ویژگى مدرنیسم مى دانند که مشخصه آن تقلید ترکیبى (Pastiche) است. لحظه پست مدرن زمانى فرا مى رسد که آوانگارد (مدرن) دیگر قادر به ادامه دادن و پیشروى نبوده و نمى تواند گامى فراتر به سمت جلو بردارد. پاسخ پست مدرن به مدرن متضمن تصدیق این نکته است که گذشته باید به تجدیدنظر یا بازنگرى در خود اقدام کند زیرا گذشته واقعا نمى تواند نابود شود به دلیل آن که نابودى گذشته به سکوت...
متن کاملپست مدرنیسم یا نئورمانتیسیسم
هر دو مکتب رمانتیسیسم و پست مدرنیسم تأثیرات شگرفی بر تحولات اندیشهها، تفکرات و سبکهای هنری و ادبی در تاریخ جامعه ی غربی گذاشتهاند. در این مقاله تشابهات مکتب پست مدرنیسم و مکتب رمانتیسیسم از سه منظر بررسی شده اند، هرچند هدف این نیست که بصورت قطعی اندیشههای پست مدرن را از نظر تشابه به رمانتیسیسم ثابت نماییم؛ لذا در این مقاله کوشش شده تا ویژگی های دو مکتب در حوزه ی زیبایی شناسی به صورت مح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023