دیدگاه قرآن و حدیث درباره شواهد علمی دال بر وجود موجود زنده در آسمان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
- نویسنده مریم عرب فیروزجایی
- استاد راهنما محمدعلی رضایی اصفهانی پروین بهارزاده
- سال انتشار 1388
چکیده
قرآن،خود و همه کتب آسمانی را کتاب هدایت معرفی می کند و گاه برای نیل به این هدف، هدایت، از گزاره های علمی استفاده می نماید.یکی از گزاره های علمی قرآن، اشاره به وجود موجود زنده در آسمان است.رساله حاضر این مسأله را از دیدگاه قرآن و حدیث و علم مورد بررسی قرار داده است. این رساله نشان می دهد که آیاتی از قرآن،اشاره به وجود حیات و حیات هوشمند در آسمان نموده است (29/شوری، 49/نحل و...)احادیث نیز با صراحت بیشتری به این مطلب اشاره می کند. از دیدگاه علمی نیز وجود این موجودات با احتمال فراوان مطرح است؛اگرچه دانشمندان کیهان شناس به مشاهده این موجودات توفیق نیافته اند. نوشتار به این نتیجه دست یافت که قرآن و حدیث،قبل از علم امروز، درباره وجود حیات در آسمان اقدام به نظریه پردازی علمی نموده است.
منابع مشابه
ترتیل از دیدگاه قرآن و حدیث
از جمله آداب تلاوت قرآن کریم مسأله ترتیل است. ترتیل که در لغت به معنی منظّم و مرتّب ساختن است در اصطلاح، به مفهوم خواندن آیات قرآن با تأنّی و نظم لازم و ادای صحیح حروف و تبیین کلمات و دقّت و تأمّل در مفاهیم آیات و اندیشه در نتایج آن است. بدیهی است چنین قرآن خواندنی می تواند به سرعت به آدمی رشد و نموّ معنوی و تقوی و پرهیزگاری ببخشد.
متن کاملبررسی تطبیقی دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث و دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر
یکی از اساسیترین مباحث مرتبط با تفسیر قرآن، بررسی میزان نقش روایات در تفسیر است. مفسران با توجه به میزان بهرهگیری از روایات، دیدگاههای متفاوتی را در روشتفسیر قرآن پذیرفتهاند. در دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث، هرچند که بهخلاف دیدگاه قرآنبسندگی، بهرهگیری از روایات جائز است ولی ضروری نیست؛ ولی در دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر، بهرهگیری از روایات ضرورت دارد و بهخلاف دیدگاه حدی...
متن کاملبررسی و ارزیابی دیدگاه شهید مطهری درباره حدیث «مجدد دین»
حدیث معروفی از پیامبر(صلى الله علیه و آله) روایت شده که برابر با آن خداوند در هر قرنی کسی را در میان این امت بر می انگیزد تا دین را تجدید کند. این حدیث ابتدا در سنن ابی داود و سپس در بسیاری از جوامع روایی اهل سنت نقل شده و برخی نیز بر صحت حدیث از نظر سند و محتوا اجماع دارند، در شیعه نخستین بار شیخ بهایی آن را گزارش کرده است. شهید مطهری در آثار خود نسبت به اصالت این حدیث تشکیک کرده و آن را از نظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023