تحلیل معرفت شناختی انئاد های فلوتین بر مبنای جایگاه تصویر در آن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده عباس نوبخت
- استاد راهنما ایرج داداشی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
فلوتین فیلسوف قرن سوم میلادی به گونه ای هستی شناسی باور دارد که از رده های زنجیروار تشکیل یافته است. در بالای این هستی یکتا است که همه چیز است و هرچه هست در اوست ولی او خود فراتر از هستی است و تمامی هستی تصویری از یکتا است. یکتا سرچشمه گوهر دوم است گوهری که در هستی است و هستی با او آغاز می شود. هستی حقیقی در خرد است و خرد از راه دیدن و نگریستن آن را به دست می آورد. پرسشی که این پژوهش در پی پاسخ گفتن بدان است این است که هستی چگونه تصویر یکتا است و خرد چگونه از راه نگریستن به هستی می رسد و آن را دارا می شود. یعنی تصویر در اندیشه فلوتین چه جایگاهی دارد و دیدنی که فلوتین از آن سخن می گوید چگونه دیدنی است؟ و به چه روشی حقیقت را به دست می دهد؟ هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه تصویر در شناخت شناسی فلوتین است و اینکه آیا می توان این شناخت را در اثر هنری دید و با آن پیوند داد؟ یعنی به وسیله ی بررسی شناختی که از تصویر و با نگریستن به دست می آید به بررسی کارکرد اثر هنری به عنوان یک زمینه شناختی که در پیوند با اندیشه و هستی هنرمند به عنوان آفریننده است بپردازیم. برای انجام این کار ترجمه انگلیسی آرمسترانگ از انئادها پایه بررسی ما بود ولی در ترجمه به فارسی جهت یک دستی متن عبارت ها ترجمه محمدحسن لطفی را به کار می بریم و از تفسیر امیلسون در کتاب «خرد در فلوتین» برای شرح متن انئاد ها بهره می گیریم. ولی بن مایه اصلی باز سخن خود فلوتین است از این رو ناگزیر پی در پی به بیان متن او پرداختیم و سخن او را با متن خود او شرح کردیم، چرا که رویکرد ما تحلیلی است و برای فهم هرگزاره، باید آن را به اجزای ساده همان گزاره تجزیه کنیم. آنچه بدان رسیدیم این بود که تصویر برای فلوتین جایگاهی هستی شناسانه و شناخت شناسانه دارد چرا که هستی خود تصویر است و با نگریستن می توان آن را به تمامی دریافت.
منابع مشابه
تحلیل شطح بر مبنای تفکیک وجودشناسی و معرفت شناختی
در بررسی ساختارِ معرفتی و زبانی شطح، رویکردهای متفاوتی وجود دارد. برخی از این رویکردها، عموماً شطح را ناشی از وجود پارادوکس در سطحِ گزاره- اعم از پارادوکس وصفی و اسنادی- می دانند. برخی دیگر سعی در رفعِ تناقض و تقلیلِ شطح به گزاره های حقیقی دارند. بعضی هم با بررسی احوالِ عارفانه و معرفتِ شهودی سعی می کنند بین این شکلِ خاصِ بیانی و اشکالِ ویژة تجارب عارفانه پیوند ایجاد کنند. همة این رویکردها، ضمن روشن س...
متن کاملجایگاه معرفت شناختی عقل فعال در اندیشه ی ابن سینا
جایگاه عقل فعال در نظام اندیشهی مشائیان و به ویژه در نزد ابنسینا، بسیار مهم و اساسی است. این موجود هم در ساختمان هستی نقش بیبدیلی دارد و هم در فرایند معرفت انسان. آنچه این نوشتار در پی آن است، تبیین جایگاه معرفتشناختی عقل فعال در نظام اندیشهی مهمترین فیلسوف مشائی جهان اسلام، یعنی شیخ الرییس ابوعلی سینا است. به باور ابنسینا، معرفت بشر بدون وجود عقلی مفارق و قدسی به سامان نمیرسد و فراین...
متن کاملتحلیل شناختی تصویر «آهو» در دیوان شمس
قلمرو معنایی تصویر «آهو» در غزلهای مولوی قلمرو گستردهای است. این تصویر، تصویر همان آهوی سنت ادبی نیست که به واژههایی چون نافه و مُشک و تتار ختم شود بلکه در پسِ این استعاره، لایههای معنایی عمیق و ساحتهای جدید عرفانی نهفته است. در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر و بر اساس دیدگاه های لیکاف و جانسون، دو نظریه پرداز معنی شناسی ساخت گرا، کارکردهای استعاری آهو و خوشههای تصویری...
متن کاملجایگاه معرفت شناختی شعر در فلسفه افلاطون
این مقاله تلاشی است برای فهم نگاه افلاطون به شعر و هنر. به عبارت دیگر، به مناقشه میان عقل و احساس و الهام شاعرانه نظر دارد؛ آنجا که افلاطون تلاش می کند با تیغ عقل بال های خیال انگیز شعر را ببُرد و انسان را با واقعیاتی درخور زندگی راستین روبه رو کند، بنابراین، هومر که نماینده شاعران و به گونه ای سلطان آنان به شمار می رفت را از مدینه خود بیرون می کند تا تکلیف دیگر شاعرانی که مرتبه ای پایین تر از ا...
متن کاملتحلیل و نقد مبانی معرفت شناختی فوتوریسم
فوتوریسم یکی از مهمترین جنبشهای هنری اوایل قرن بیستم در ایتالیا است که ریشه در فلسفه دارد و بر سیاست اثرگذار میشود. هدف از این مقاله شناخت، تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختیِ جنبش فوتوریسم است. اندیشه نیچه بیشترین تاثیر را بر فوتوریسم داشت. نگرش آریگویانه نیچه به زندگی از طریق ارجی که او بر ارزش-های رویکرد دیونوسوسی مینهد و نقد وی از اخلاق فضیلت محور بر اساس نظریه اراده معطوف به قدرت، وفق استنبا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023