بررسی هویت نستعلیق در تایپوگرافی ایرانی

پایان نامه
چکیده

بررسی هویت نستعلیق در تایپوگرافی ایرانی ، موضوع رساله ای است که به نظر می رسد در تاریخ گرافیک و تایپوگرافی ایران ، اولین بار به صورت جدی و با استناد بر پیشینه تاریخی خط نستعلیق و با تکیه و تجزیه و تحلیل بر آثار موجود ، به آن پرداخته شده است . بررسی تحقیقات با مروری بر پیشینه تاریخی نستعلیق ، پیدایش ، سیر صعودی و مراحل تکامل آن ، خوشنویسان نامی و مروجان این خط ، پیدایش گرایشات نوین نستعلیق و همچنین بررسی پیدایش تایپوگرافی در غرب و پیدایش حروف قابل چاپ فارسی و سیر طراحی حروف در ایران ، بر اساس منابع مکتوب موجود و تحقیقات کتابخانه ای صورت پذیرفت . کلیه مطالب در زمینه چگونگی حضور نستعلیق و استفاده از آن در آثار گرافیک و تایپوگرافی ایرانی و کاربردی کردن آن ، بررسی روابط فرم ومحتوا در بین نستعلیق و تایپوگرافی و همچنین نوآوری و سنت در این مقوله ، بر اساس مستنداتی که درحال حاضردر جامعه گرافیک ایران به آن پرداخته می شود ، جمع آوری شده است . دربخش پایانی این رساله ، بررسی ساختار نستعلیق و تطبیق آن با نرم افزار نستعلیق صورت گرفته است . ویژگی ها و ساختار نستعلیق وگرایشات فرمالیستی بدون محتوا در این زمینه ، ضرورت آشنائی با مزایای ساختار نستعلیق در شناخت آن در رابطه با برقراری ارتباط میان فرم و محتوای اثر ، لزوم به کارگیری خصوصیات درونی وحالات وویِِژگی های منحصر به فرد نستعلیق در تایپوگرافی ایرانی ، ارائه سرفصل های آموزشی بهینه دردانشگاه ها و مراکزآموزشی و موسسات مرتبط در آموزش با هدف آشنائی هنرجویان و دانشجویان ذی ربط با هنرهای ملی ، که در گرافیک ، کاربرد تجسمی پیدا می کنند و ... از جمله نتایج به دست آمده در این رساله می باشد .

منابع مشابه

بررسی نقش نقطه در زیبا شناسی خط نستعلیق- پروژه عملی: اجرا و ارائه پوستر تایپوگرافی با استفاده از خطوط ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق

در این پژوهش توجهی خاص به نقطه از منظر عرفانی و محتوایی در خوشنویسی و همچنین از بعد کاربردی آن در خط نستعلیق شده است. در این تحقیق ، تلاش شده است که جایگاه اصلی نقطه در خط نستعلیق به صورت زیبایی شناسی بررسی شود و اهمیت آن در عرصه های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. این مطالعه با این هدف انجام می شود که نقطه را از جنبه های مختلف و ابعادی فراتر از عنصر تجسمی صِرف، مورد مطالعه قرار داده و ارتباط می...

پایه‌های مدنی هویت ایرانی؛ بررسی هویت اجتماعی آفریقایی‌تباران در ایران

پیشین حضور آفریقاییان در ایران (به‌ویژه جنوب ایران) به بیش از دو قرن پیش بازمی‌گردد که برای اولین و در قالب برده از کشورهای عربی حاشیۀ خلیج‌فارس وارد ایران شدند. در طول این دو قرن حضور و به‌واسطۀ مهاجرت اجباری، فرایند شکل‌گیری یا تغییر هویت آنها با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است که به‌طور خاص می‌توان در سه مرحله و با عنوان «برده»، «آزاد» و «ایرانی» از آنها نام برد. با وجود این فرازوفر...

متن کامل

هویت ماهی در فرش ایرانی

Each entity in the universe is a symbol, containing a meaning which must be sought in its own circle of existence or maybe even out of it. The source of every symbol is either nature or a derivative of it, in one way or another. In carpet designing process, a deep and rich sensation is expressed using pure and abstract objects and shapes. Fish too, is a symbol of this kind which will be conside...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023