بررسی نگاه انتزاعی هنرمندان عصر تیموری (با تکیه بر مکتب هرات)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده معصومه امیری
- استاد راهنما محمد معمارزاده فاطمه هنری مهر
- سال انتشار 1387
چکیده
چکیده هنر انتزاعی، و بینش انتزاعی، سابقه دارترین بروز هنری بشر بوده که پیشینه اش به دوره پارینه سنگی می رسد. در هنر ایران نیز نگرش انتزاعی از اولین آثار به جا مانده دیده می شود و این نگرش با ورود اسلام به ایران قوی تر شده و جنبه های معنوی و عرفان در هنر اسلامی متجلی می شود. برای شناخت هنر و نقاشی تیموریان، ابتدا مطالعه ای بر تاریخ هنر نقاشی ایران و مکاتب آن صورت گرفته و به سیر تحولات نقاشی و نوع نگرش هنرمندان در هر عصر توجه شده است. شناخت بیشتر نگاه انتزاعی هنرمندان عصر تیموری، بررسی تاثیرات هنر سایر کشورها در برخورد انتزاعی در هنر این دوران، و بررسی تفاوت ها و شباهت های نگرش انتزاعگرایی در دوران تیموری و در هنر غرب از اهداف اصلی این پژوهش بود. رویکرد هنرمندان عصر تیموری به انتزاع، به دلیل ذهنیت خاص آنها بوده است، نه عدم توانایی در شبیه سازی و طبیعت گرایی. حضور اسلام و عقاید مذهبی هنرمندان این دوره، هنری آراسته، به نام هنر اسلامی را شکل بخشیده است که نگاه انتزاعی هنرمندان در این هنر در نگارگری، تذهیب و تشعیر بسیار چشمگیر و زیبا نمایان شده است. این انتزاع گرایی در ترسیم فضاها، فرم چهره ها و فیگورهای انسانی دیده می شود. نقوش تزیینی که ساده شده گل ها و گیاهان و جانداران هستند، در کنار فرمهای ساده هندسی به هم آمیخته شده اند و نگاره ها و تصاویری به وجود آورده اند که زیبایی جهان آسمانی مورد نظر هنرمندان را دارد. آنچه در هنر معاصر غرب به نام هنر انتزاعی، نامیده می شود در اساس و نگرش، تفاوت هایی اساسی با نگرش انتزاعی هنرمندان تیموری دارد، اما جرقه های این هنر با توجه و علاقه هنرمندان غربی به هنر شرق روی داد که در ترکیب با شرایط و عقاید هنرمندان غرب، به آنچه هم اکنون هنر انتزاعی نامیده می شود رسید.
منابع مشابه
زمینههای پیدایش مکتب هنری هرات در عصر تیموری و چگونگی انتقال مواریث آن به عصر صفوی
پیدایش هنرهای تزئینی و معماری عصر تیموری، معلول عواملی چند میباشد که از مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد. تأثیرپذیری تیموریان از فرهنگ ایرانی، انتقال هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و سایر بلاد توسط تیمور به سمرقند و نقشآفرینی آنها، مرکزیتیافتن هرات در عصر جانشینان تیمور و حمایتهای بیشائبه آنها از ارباب فضیلت، ارتباط مکتب هنری هرات با سایر مکاتب هنری این دوره و تأثیرپذیری آن از ویژگ...
متن کاملبررسی فرم، نقش و تزئینات ابزارآلات جنگی عصر تیموری و بازتاب آن در نگاره های مکتب هرات
صنعت ساخت ابزارآلات جنگی از دیرباز یکی از هنرهای کهن در ایران زمین بوده است و در دوره تیموری شاهد نوعی تحول و دگرگونی در ساخت، فرم و ب هکارگیری نقوش در این صنعت هستیم. صنعتگران در این دوره چیر هدستی و مهارت خود را با ساخت ابزار جنگی از جنس پولاد و تزئینات طلا به اوج کمال رساندند که بازتاب آن در نگارگری عصر تیموری جلو هگر شده است. هنر نگارگری بازتا بدهنده هنرها و صناعات مختلف دوره خویش است و به ...
متن کاملموسیقی عصر تیموری، با تکیه بر نگارهها و روایات تاریخی
عصر تیموری مصداق و یادمان شکوفایی هنرهای متعدد و در تناقض آشکار با اوضاع و احوال سیاسی ' نظامی این دوران است. با استیلای تیمور بر ایران، وی در صدد برآمد تا با گردآوری هنرمندان در سمرقند، قدرت طلبی و برتری جویی خود را به نمایش گذارد و در این بین، جانشینان پس از وی نیز به این کار اهتمام ورزیدند که نتیجۀ آن، طرح مبحث مکتب هرات در گسترۀ فرهنگ ایرانی بود. یکی از هنرهایی که در این عصر تحولات و ش...
متن کاملزمینه های پیدایش مکتب هنری هرات در عصر تیموری و چگونگی انتقال مواریث آن به عصر صفوی
پیدایش هنرهای تزئینی و معماری عصر تیموری، معلول عواملی چند میباشد که از مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد. تأثیرپذیری تیموریان از فرهنگ ایرانی، انتقال هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و سایر بلاد توسط تیمور به سمرقند و نقشآفرینی آنها، مرکزیتیافتن هرات در عصر جانشینان تیمور و حمایتهای بیشائبه آنها از ارباب فضیلت، ارتباط مکتب هنری هرات با سایر مکاتب هنری این دوره و تأثیرپذیری آن از ویژگ...
متن کاملبررسی نگاه انتزاعی هنرمندان آثار تزئینی در دوره های اسلامی
موضوع این پژوهش، بررسی نگاه انتزاعی هنرمندان در آفرینش آثاز تزئینی دوره ی اسلامی می باشد.آنچه به آن پرداخته شده، جنبه های تزئینی اسلیمی ها، گره ها و فیگورها بر روی اشیای کاربردی و غیر کاربردی است که در دوران مختلف_ های اسلامی ساخته شده اند. هدف از این تحقیق، آگاهی از نقش مایه آموزه ها و اندیشه های دینی و عرفانی در آفریده های دست هنرمندان مسلمان می باشند. شیوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ایی بود...
15 صفحه اولمعماری در نقاشی مکتب هرات
Due to its special respect to human being and his living environment, the Herat School has used plethora of architectural elements. Architecture in the Herat School is an element, spread in the space of miniature, in order to arrange the structure and create an appropriate position for the characters of miniature. What is revealed in the present study is the development of architectural element...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023