بررسی تطبیقی تصویر زن در نقاشی های دوره قاجاریه و روکوکو (تولد من)

پایان نامه
چکیده

هدف از بررسی این پژوهش ، شناخت و مقایسه هویت زن درآثار تجسمی سبک هنریروکوکو وهنر عهد قاجاریه می باشد. لذا برای دستیابی به این هدف درابتدا به عوامل موثر و چگونگی شکل گیری نقش زن درآثار هنری هریک ازاین ادوار هنری و همچنین تأثیر متقابل آن درهنرهای دیگرپرداخته ام و پس از آن به مقایسه و بیان وجوه مشترک در چگونگی پیدایش تصویرزن درآثار هنری این ادوار اشاره کرده ام. آنچه مسلم است ، روکوکو مصداقی است برای یک سبک هنری در اوایل سده هجدهم اروپا و حال آنکه هنر قاجاریه به هنر یک مقطع تاریخی در حدود یک قرن بعد اشاره می کند. اما با این وجود، دراین ادوار، دربستر جامعه یک سری تحولات اجتماعی و سیاسی و هنری خاصی شکل گرفت که منجر به پیدایش نگرش مشابه و یکسانی در به تصویر کشیدن زنان ، درآثار تجسمی گشت. دراین دوران زنان در آثار تجسمی و ادبی درقالبی نمایشی و تزئینی ظاهر می گردند و هنرمندان بیش از هرچیز به جنبه عشوه گرایانه و ظرافت و فریبندگی زنانه توجه می کنند. دراین رساله ازروش تحقیق کتابخانه ای و منابع مختلف اینترنتی و تصویری استفاده شده است. کلید واژگان : هنر روکوکو – هنر قاجار – هنر قرن هجده – زن قاجار – زن سبک روکوکو

منابع مشابه

بررسی تطبیقی تصویر زن در ادب فارسی و نگاره‌های ایرانی

اسلام و از نگاه ادیبان و عارفان مسلمان است که منبع الهام هنرمندان نگارگر قرار گرفته است. سیمای زن در نگاره‌ها مبین توجه نگارگر به حقیقت زیبایی معنوی او و مبتنی‌بر توصیفات ادبی و عرفانی از اوست. این تصویر زیبا، گذشته از وجه ظاهری، کنایتی از معنای عرفانی این توصیفات نیز است؛ چنان‌که ترسیم چشم زیبا مصور مقام نظارۀ‌ حق، و لب زیبا نشان‌دهندة مقام حکایت دل و بیان سِرّ درون، با تمسک به گفت‌وگو یا تبسم ا...

متن کامل

بررسی تطبیقی الگوی طراحی فرش های طرح باغی و باغ های ایرانی دوره صفویه و قاجاریه

In Islamic culture, "garden" is a manifestation of heaven in appearance, So the carpet and garden are the mirrors of heaven. In this research, the design patterns of Iranian garden and  garden carpets in Safavid and Qajar period are identified and compared with each other. The goal of this research is to investigate the interactions of form, geometry and patterns of design in gar...

متن کامل

بررسی تطبیقی تصویر درخت در نگاره های دوره اسلامی(دوره مغول و صفویه)((طبیعت و من))

توجه به عنصر درخت چه از نظر مفهومی و چه بصری در نقاشی ایرانی دارای پیشینه ای تاریخی است. اما توجه به مفهوم مجرد درخت، رابطه آن با بقیه عناصر نگاره و تصویر بصری اش از جمله جنبه های مختلف نقش درخت در نگاره های اسلامی است که از این میان بررسی تحولات تصویری درخت برای انتقال مفاهیم در دوره های مختلف اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که دو دوره مختلف یکی زمان ورود مغول و تأثیرات بیگانه و...

15 صفحه اول

مطالعه تطبیقی نقش اسب در نگاره ها و نقاشی های دوره ی صفویه و قاجاریه

چکیده اسب از دیرزمان با ایرانیان یار بوده، چنان که موجودی اساطیری و موهبتی آسمانی تلقی می شده است. از جانبی این حیوان نجیب و زیبا، موضوع موثر در آثار هنری هنرمندان در دوره های مختلف تاریخی بوده و هست. در این میان، به نظر می رسد نقوش اسب در آثار نگارگران صفوی و قاجار از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و اسبان همانند صاحبان خود دارای شخصیتی انسانی هستند. نگاه هنرمند صفوی به این حیوان نگاهی نماد...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023