تصویر ِ"بهشت های گمشده": بخش های مختلف از کهن الگو و تکامل آن ها

پایان نامه
چکیده

بهشت گمشده اثر جان میلتون، حکایت خلق آدم و حوا، وسوسه ی شیطان، خوردن میوه ی ممنوعه و هبوط انسان را نقل می کند. با خوانشی بینا-رشته ای (کهن الگو-مطالعات فرهنگی- روانشناسانه- -نشانه شناسانه) از آنچه که میلتون به ما ارائه می دهد، بخش هایی از حقیقت هویدا می شوند که بهشت گمشده ی میلتون تنها یکی از نمودهای آن می باشد. بدین ترتیب "بهشت گمشده" در قالب کهن الگوی یونگ معنای وسیع تری می یابد. تآثیر و اهمیت بهشت گمشده ی میلتون در به تصویر کشیدن مفاهیمی است که ریشه در ضمیر ناخودآگاه انسان ها دارد. سال ها پیش از نگارش این اثر ادبی، مفهوم "بهشت گمشده" به عنوان کهن الگو وجود داشت بدون اینکه نامی برای آن بیابند. آنچه که در این اثربه چشم می خورد، مجموعه ای از تمایلات و نگرش ها در طبقات اجتماعی و دوره های تاریخی متفاوت می باشد که همچون تکه های یک پازل، تصویر بزرگ ضمیر ناخدآگاه جمعی را از"بهشت گمشده" می سازد. میلتون با نگرشی متفاوت به هویت ، جنسیت، عشق، جبر و اختیار، وجود و ماهیت، مفهوم ِ آگاهی از این مضامین را به چالش می کشد. بهشت گمشده ی میلتون با نمایاندن تباهی، تنهایی، هرج و مرج، وحشت و سردرگمی تصویری از عناصر سازنده ی کهن الگوی "بهشت گمشده" را به نمایش می گذارد. این رساله، کاوشی است برای درک لایه های زیرین کهن الگوی "بهشت گمشده" که مدت ها پیش از میلتون وجود داشته است. تکرار بخش های مختلف "بهشت گمشده" درمتون متفاوت اعم از ادبیات، نقاشی و فیلم، ماهیت کهن الگو-وار این مفهوم را اثبات می کند. متون مورد بحث در این رساله عبارتند از: بهشت گمشده ی میلتون، فیلم بهشت به کارگردانی تام تیکوور و تعدادی نقاشی که قرون وسطا تا قرن 21 را شامل می شود. این متون نشانگر زوایای متفاوت کهن الگوی "بهشت گمشده" می باشند. تمامی عناصر مختلف در این متون، بخش هایی هستند از تصویر کلی "بهشت گمشده" که شباهت های زیادی با ضمیر ناخودآگاه جمعی در هنرمندان مستقل دارد؛ هنرمندانی که در قرون مختلف، آثاری متمایز ازیکدیگر را خلق کرده اند. قطعا ً بخش های مختلف از تصویرکلی کهن الگوی "بهشت گمشده"، با یکدیگر همپوشانی دارند؛ ولی می توان آن ها را به هفت بخش عمده تقسیم کرد: «فرافکنی»، «شک و تردید»، «طغیانگری»، «ایماژهای غمبار پاییزی»، «دوشیزه در چنگال مار»، «اضطراب اختگی» و «گناه کبیره ی عشق». با این وجود، تصویری که کهن الگوی "بهشت گمشده" --از قرون وسطا تا قرن 21--به ذهن هنرمندان متبادر می سازد، در طی این سالیان تغییر و تکامل یافته است. بدین ترتیب، گوناگونی تجسیم بهشت گمشده ی میلتون و کهن الگوی "بهشت گمشده" به دلیل تفاوت دیگاه های انسان سنت گرا و گرایشات سکولار انسان مدرن است. چگونگی شکل گیری و تکامل هفت بخش سازنده ی کهن الگوی "بهشت گمشده" نیز در این رساله، بحث، بررسی واثبات می شوند.

منابع مشابه

بهشت گمشده آندره مکین

آندره مکین (Andreï Makine)، نویسندة روسی تبار مقیم فرانسه در رمان‌های اولیة خود، با لحنی غنایی و پر شور از غرب سخن می‌گوید. او غرب را بهشت گمشده ای می‌داند که جذاب و رویایی است و نمادی از هرآنچه مخالف روسیة روزگار کودکی اوست. به مرور، در پی مهاجرت به فرانسه، ایده‌آل اولیه در ذهنش درهم می‌شکند و واقعیت در برابرش رخ می‌نماید. بنابراین هرچه بیشتر در آثار او پیش می‌رویم، دو اصطلاح شرق و غرب بیش ...

متن کامل

مطالعه‌ی تطبیقی تصویر مرگ در بهشت گمشده و مرگ ایوان ایلیچ

مفهوم مرگ و فناپذیری انسان، از پندارهایی است که حضور مهیبش مصرانه چهره برافروخته اش را در همه جا نمایان می‌کند. به عبارتی، تمام جوانب زندگی، بالاخص فرهنگ، متاثر از نگاه ما به این واقعیت جهان شمول است. برخی مرگ را محدود به آن لحظه‌ نمی‌دانند که قلب از تپش و ریه از دم و بازدم بازمی ماند. در نزد این گونه افراد ،مرگ حقیقتی است که ممکن است بارها برای یک فرد رخ دهد و برای مدتی کوتاه یا بلند بر او چیر...

متن کامل

بهشت گمشده آندره مکین

آندره مکین (andreï makine)، نویسندة روسی تبار مقیم فرانسه در رمان های اولیة خود، با لحنی غنایی و پر شور از غرب سخن می گوید. او غرب را بهشت گمشده ای می داند که جذاب و رویایی است و نمادی از هرآنچه مخالف روسیة روزگار کودکی اوست. به مرور، در پی مهاجرت به فرانسه، ایده آل اولیه در ذهنش درهم می شکند و واقعیت در برابرش رخ می نماید. بنابراین هرچه بیشتر در آثار او پیش می رویم، دو اصطلاح شرق و غرب بیش از ...

متن کامل

‹‹جزیره ای در نیمروز››: بهشت گمشده

همزاد یکی از فنون ادبی در آثار خولیو کورتاسار است. وی به عنوان استاد ادبیات تخیلی‘ بسیار ماهرانه به این موضوع پرداخته و مجموعه داستان های زیادی را آفریده که امروزه نه فقط در ادبیات آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفته اند‘ که در زمره آثار ادبیات کلاسیک جهان نیز به شمار می آیند. وی با به تصویر کشیدن انواع مختلف همزاد‘ که با هویت آدمی مرتبط اند‘ نوع متفاوتی از ادبیات تخیلی را ارائه می دهد. بنابراین...

متن کامل

بودلر و سپهری، در جست و جوی بهشت گمشده

شارل بودلر و سهراب سپهری  دو شاعر فرانسوی و ایرانی  ازنظر اندیشه و هنر، نوآورترین شاعران عصر خود به شمار می روند. این دو شاعر درونگرا، دلزده از کرۀ خاکی، با هدف پی بردن به حقیقت هستی و رسیدن به دنیای ایده آل، همواره در جستوجوی آرمانشهری هستند که در آن بیاسایند؛ ازای نرو، به طبیعت، سفر، عرفان و... گرایش می یابند. در مقالة حاضر، به برخی اندیشه ها و مضامین شعر سپهری اشاره و این اندیشه ها و مضامین ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023