بررسی رویکرد والتر بنیامین به هنر عامه در مقابل دیگر آرای مکتب فرانکفورت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده زهرا کمالی
- استاد راهنما محمد ضیمران اسماعیل بنی اردلان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
بررسی رویکرد والتر بنیامین به هنر عامه در تقابل با تئودور آدورنو
مطالعه فلسفی در باب هنرهای عامه، در دهههای اخیر موردتوجه قرارگرفته است. هنرهای عامهای چون عکاسی و سینما، تجربه هنری برای نخستین بار برای تودههای وسیع ممکن ساخت و هنر را از تعلق به طبقه اجتماعی خاص رها کرد. والتربنیامین بهعنوان عضو حاشیهای مکتب فرانکفورت به امکان گسترده و رهایی بخشی که در این تجربه جدید هنری نهفته است توجه میکند. او معتقد است در هنر عامه که مهمترین خصوصیت آن در عصر حاضر ب...
متن کاملوالتر بنیامین و هنر بازتولیدپذیر
والتر بنیامین (1940-1892)فیلسوف، منتقد ادبی و فرهنگی آلمانی، در مقاله ی با عنوان "اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری تکنیکی"تأثیر بسیاری بر رویکردهای مختلف به هنر داشت. مسئله ای که بنیامین در این مقاله به آن م یپردازد به بحث گسترش تکنولوژی و زندگی ماشینی بازمی گرددکه به تبع آن ماهیت هنر هم در عصر حاضر دچار یک دگردیسی شده است. از نظر بنیامین، درک ودریافت مخاطب امروزی از هنر متحول شده و این امر با جا...
متن کاملشناخت فرهنگ و بررسی مکانیسم های فرهنگی در وضعیت جهانی شدن ها از منظر نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت با تاکید بر آرای والتر بنیامین و یورگن هابرماس
این پژهش در پی بررسی و شناخت فرهنگو تعاریف متعدد فیلسوفان و متفکران برجسته به شناسایی سازو کارها و الگوهای پارادایمی فرهنگ در عصر جهانی شدن می پردازد و از طریق بررسی فرهنگهای ملی قومی ، عامه و توده ای در عصر جهانی شدن ها با بررسی نظریه انتقادی مکتب فرانکفورد به نقد کالایی شدن و انقیاد فرهنگی در عصر جهانی شدن پرداخته و از این رهگذر با تاکید بر آرای والتر بنیامین در زمینه ی تکثیر مکانیکی و منش دم...
نقد و بررسی برگزیدة مقالات والتر بنیامین
والتر بنیامین، فیلسوف و منتقد ادبی سرشناس آلمانی، مقالاتی بهصورت جداگانه منتشر کرده است که در مجموعهای بهنام Illuminationen بهمعنای «روشنگریها» گردآوری و به انگلیسی ترجمه شده است. در سال 1393 کتابی در فارسی با نام برگزیدة مقالات والتر بنیامین توسط نشر علم منتشر شد که در آن پنج مقاله از بنیامین ترجمه شده است که بهصورتی نارسا ادعا شده است که از همان مجموعة انگلیسی برگرفته شدهاند. ما با ...
متن کاملمفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو
خودآئینی هنر و استقلال آن از هر نوع غایت بیرونی یکی از مهمترین مفاهیم برخاسته از دل هنر مدرن - و احتمالا وجه ممیزۀ آن از اشکال مختلف هنر سنتی - است که با واکنشهای مثبت و منفی متباینی از جانب فلسفۀ هنر مواجه شده است. مقالۀ حاضر در پی بررسی دو نمونۀ سرشتنما از این واکنشها است که به ترتیب به تئودور آدورنو و والتر بنیامین تعلق دارند. هرچند عموماً: این دو متفکر از چهرههای تأثیرگذار نحله موسوم...
متن کاملبررسی ماهیت هنر در مکتب فرانکفورت با تاکید بر آرای آدورنو
هنر، اگر نه تاریخی کهن تر از تاریخ فلسفه، قدمتی به اندازه تاریخ فلسفه ورزی در اندیشه بشر داشته است. پیش تر، فلسفه باستان نظریه هایی را درباره هنر و زیبایی در اختیار فیلسوفان مدرن قرار داده بود. مباحث افلاطون در مکالمات فایدروس، میهمانی و جمهوری، و نیز ارسطو در کتاب فن شعر، زیربنای باستانی فلسفه هنر را شکل می داد. اما هیچ گاه زیبایی به عنوان موضوع یک دانش و به عنوان یک پروژه مشخص در نظام معرفتی ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023