مقایسه ی دو داستان حماسی و دو داستان غنایی شاهنامه از منظر نقد زیبایی شناختی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده مریم صحراگرد
- استاد راهنما ذوالفقار علامی مهماندوستی مریم ابوالقاسمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
نقد روانکاوانة داستان «دو برادر» غلامحسن ساعدی
چکیده: نقد روانشناختی یکی از شاخههای نقد ادبی است که تفسیرهایی از این متون به دست میدهد. نقد روانشناختی آثار ادبی در چهار حوزة تحلیل متن، تحلیل شخصیّتهای قصّه، تحلیل شخصیّت و ذهن هنرمند و تحلیل ساختمان صوری صورت میگیرد. ساعدی از جمله نویسندگانی است که در داستاننویسی به شیوهای روانکاوانه گرایش دارد؛ بدین سبب آثارش قابلیّت بررسی بر اساس این نوع نقد را دارند. در این نوشته برآنیم بر اساس گونة...
متن کاملبنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه
این مقاله به شناسایی بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه با توجه به پیشینة آنها در متون اوستایی، پهلوی، سغدی و ... میپردازد. نخستین سرچشمههای اساطیری و حماسی دیوان مازندران در متون اوستایی و پهلوی است. در این متون دیوان مازندران در دو ساختار مینوی و انسانگونه ظاهر شده و در برابر اهورامزدا، ایزدان و انسانها قرار میگیرند. اما داستانی مستقل در کتاب نهم دینکرد آمده که چار...
متن کاملبررسی ساختار داستان غنایی- حماسی زال و رودابه )با تکیه بر جنبههای غنایی آن(
داستان زال و رودابه، نخستین داستان عاشقانه ی شاهنامه ی فردوسی است که شکل غنایی حماسی داردو در آن عشق زمینی به صورت طبیعی و منطقی جلوه یافته است. باید توجه داشت که در چنین داستانهایی، شاعر در جریان روایت و انتقال میراث گذشتگان به نسلهای بعدی چندان تصرّف نمیکند و کمتر عواطف و احساسات خود را بروز میدهد اما از حیث توصیف و صور خیال که بیانگر میزان قدرت و مهارت شاعر در سرودن شعر است، میکوشد تا ب...
متن کاملبررسی وتحلیل ویژگیهای حماسی داستان بهرام چوبینه در شاهنامه فردوسی
بهرام چوبینه سردار بزرگ ساسانی، نقش عمدهای در تحوّلات سیاسی و نظامی اواخر عهد هرمزد چهارم و اوایل عهد خسرو پرویز دارد و شرح ماجراجوییهای وی در بخش تاریخی شاهنامه، زمینه مناسبی را برای خلق حماسهای زیبا، فراهم کرده است. بررسی دقیق محتوای این داستان، بروشنی حاکی از حضور عناصر و شاخصههای سرودهای حماسی، به سبک حماسههای بخش پهلوانی شاهنامه است. شخصیت برجسته بهرام چوبینه نیز با وجود همه کاستیهای...
متن کاملبررسی ساختار روایی دو روایت از داستان غنایی «یوسف و زلیخا»
داستان یوسف و زلیخا از جملهداستانهاییاست که در ادبیات فارسی بازنمودیگسترده داشته است. افزون بر تلمیحات و مضمونپردازیهای فراوانی که با توجه بهاشخاص و رویدادهای اینداستان در متون ادبی دیده میشود، روایت یادشده با شاخ و برگها و رنگآمیزیهای گوناگون، گاه به صورت منظومهای مستقل، به رشتهی نظم درآمده است. واکاوی این منظومهها نشان میدهد که با وجود یکسان بودن شخصیتها و رویدادهای اصلی، م...
متن کاملتحلیل ساختاری طرح داستان غنایی "یوسف و زلیخا"ی جامی
تجزیه و تحلیل اجزاء و عناصر سازندهی متن یک داستان، زمینهی شناخت بیشتر آن را فراهم میآورد و نقاط قوت و ضعف آن را باز مینمایاند. در پژوهش حاضر طرح داستان "یوسف و زلیخا"ی جامی به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهندهی آن، از دیدگاه چند تن از ساختارگرایان بررسی و تحلیل شده است. در این داستان، ابتدا وضعیت متعادل برقرار است؛ یوسف به دنیا میآید و زلیخا در خواب بر او دل میبندد. سپس حادثه رخ میدهد؛ یو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023