بررسی مبحث نور و سایه در رساله لئوناردو داوینچی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مهناز سادات اکبری
- استاد راهنما منصور حسامی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
تقابل تصویر و کلمه در پاراگون لئوناردو داوینچی
از وجوه مهم و چالش برانگیز در بحث تعیین سلسله مراتب هنرها در تاریخ تفکر غرب، مقایسه نقاشی و شعر به عنوان دو رقیب دیرین بوده است. مقایسهای که بخشی از تاریخ دوگانهی تصویر و کلمه را شکل میدهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تقابل تصویر و کلمه از گذرگاه مقایسهی نقاشی و شعر در رسالهی پاراگون نوشتهی لئوناردو دا وینچی است که از نخستین آثار نظاممندِ این حوزه دانسته میشود. مباحث او در این باب ریشه و بنیاد...
متن کاملبررسی زندگی وآثار لئوناردو داوینچی
چکیده این پایان نامه با استفاده از منابع کتابخانه ای واینترنتی به انجام رسید و علاقه ام به اثار داوینچی از جمله تابلوی مونالیزا سبب شد به خالق این اثر یعنی داوینچی بیندیشم اینکه او که بود؟در چه دوره ای می زیست؟آیا جامعه او به ماندگاری نام او کمک کرد؟لئوناردو بین سالهای 1519- 1452 می زیست .که این دوره از ادوار مهم تاریخ ایتالیا همچنین تاریخ بشریت است . این دوره بسترهایی را فراهم کرد تا افرادی ص...
بازنمایی تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در عصر پستمدرن با رویکرد انتزاعی – مینیمالیسم
واقعة شام آخر حضرت مسیح همواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای آیین مسیحیت مورد توجه بوده است. هنرمندان بسیاری این واقعه را نقاشی کردند که از میان آنها مهمترین و شناخته شدهترین اثر، نقاشی دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی در صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه است. اهمیت این نقاشی به حدی است که در دورة معاصر نیز بازخوانیهای جدیدی از این اثر شکل گرفته است. تصاویر متعدد بازنمایی شده شام آخر در دوره...
متن کاملمطالعه تطبیقی سه تابلوی «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، سالوادور دالی و سیمون پترسون از منظر نمادشناسی مذهبی
مقاله حاضر به بررسی نمادپردازی در آثاری می پردازد که به لحاظ موضوع و بیان تصویری به عنوان آثار مذهبی شناخته می شوند. بدین منظور، سه نقاشی با موضوع «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مخترع رنسانسی، و سالوادور دالی، نقاش سوررئالیستی، و سیمون پترسون، هنرمند معاصر، مورد بررسی نمادپردازی قرار خواهند گرفت. در طول تاریخ نقاشی، موضوع «شام آخر » یکی از معرو فترین و مورد توجه ترین مضامین مذهبی در...
متن کاملنمادهای اسطورهای در سایه نور عرفانی در هفتپیکر نظامی
هفتپیکر متنی سرشار از آموزهها، اسطورهها، آیینها و حکمتهای کهن است؛ حکمتهایی که در پوشش رمز و نماد، معنایی روحانی برای عروج انسان و ناشناختگی مرگ در خود دارند. در این جستار، نمادهای این اثر به لحاظ اسطورهای یا عرفانی بودن بررسی میشوند. این نمادها نشانههایی از دوران تکامل اسطوره و حضور آن در حماسههای عرفانی هستند؛ همچنین شخصیت بهرام از این منظر تحلیل میشود. این شخصیت پیش از هفت داستان ...
متن کاملبررسی نسبت نور، سایه و تاریکی با تئاتردر قبل و بعد از آدولف آپیا
نور از آغازین روزهای پیدایش تئاتر به مفهوم امروزین آن، همراه تئاتر بوده و تا به امروز کارکردهای گوناگونی برای آن تعریف شده است. وجود نور در صحنهی نمایش همیشه همراه با سایه بوده و غیاب آن، تاریکی را به وجود آورده است. به همین دلیل میتوان نور، سایه و تاریکی را عناصر یک حوزهی مشترک دانست و نسبتها و کارکردهای آنها را مورد بررسی قرار داد. جایگاه نور، سایه و تاریکی و کارکردهای آنها در تاریخ تئ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023