تئوری: بررسی نقوش اسطوره ای، افسانه ای، حماسی و دینی در سقانفارهای مازندران عملی: نقاشی با الهام از مضامین نقوش سقانفارها
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده محجوبه مقدسی اسفواشی
- استاد راهنما محمد معمارزاده -
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
مضامین تصاویر انسانی در سقانفارهای مازندران بررسی تطبیقی نقوش سقانفارهای « شیاده » و « کُردکُلا»
سقاتالارها نمونه ای از معماری بومی و به مثابه شاخص هویت فرهنگ و تاریخ مازندران هستند. مازندران از معدود سرزمین هایی است که هم در جهان اساطیری شأن و نشان ویژه ای دارد و هم در جهان واقعیت از نام و اعتبار برخوردار است. این بناهای مذهبی یادمانی آیینی و تاریخی بوده اند که در دوره قاجار تصویرگری شده اند. مقاله با تمرکز بر جنبه های هنری و فرهنگی این نقوش در دو سقانفار « شیاده » و « کُردکُلا » و با تطبیق...
متن کاملمعرفی نقوش اسطوره ای قالی قُلتوق
Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people, however,regarding culturaldivision, each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types, mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs(Daryaei, 2003, 83). It cannot be saidthat such motifs onca...
متن کاملبررسی مضامین هنر تصویری دوره قاجار در نقوش سقانفارهای مازندران
چکیده با وجود غنای مضامین تصویری سقانفارها و پیوند آن با آیین ها، اعتقادات مردم منطقه و اساطیر و ادبیات ایران، تاکنون هیچ پژوهش فراگیری در باب چگونگی و میزان تأثیر پذیری نقوش سقانفارها از فرهنگ حاکم بر هنردوره قاجار و تعامل آن با نسخ ادبی صورت نپذیرفته است. معدود پژوهش های انجام شده نیز به دلایل مختلف از جمله محدود بودن یافته های تحقیق و فقدان روش تحقیق تعریف شده قابل استناد نیستند. اکثر ای...
15 صفحه اولبررسی ساختار پیمان ها در آثار حماسی و پیوند آن با باورهای اسطوره ای و دینی
عهد و پیمان یکی از عناصر مذهبی و اجتماعی و اساس انضباط در جوامع ابتدایی است که مراعات آن سبب همبستگی اقوام اولیه میشود و به عقیدۀ آنان پیمانشکنی گناهی نابخشودنی و برهم زنندۀ نظم اخلاقی بوده است. «میترا» از ایزدان بزرگ اقوام هند و اروپایی است که همراه با «ورونه» کار حفاظت از پیمانها را بر عهده دارد. این ایزد وارد هر سرزمینی که میشود با خدایان آن سرزمین امتزاج مییابد و تقدس خود را حفظ می...
متن کاملبررسی نشانه شناسی نقوش فولکوریک سقانفارهای مازندران
در این تحقیق تحلیل نشانه شناسانه نقوش تصویری و فولکوریک و تزئینی دوره های صفویه، قاجار بر روی بنای آئینی سقا تالارها به انجام رسید. ابتدا به مطالب اصلی در خصوص نشانه شناسی پرداخته شد و سپس نقوش سنتی و بومی سقانفارها پس از دسته بندی، مورد تحلیل نشانه شناسی قرار گرفت. ایدئولوژی و تفکر مردم همواره در طول تحقیق مدنظر بوده است. در این تحقیق سعی شده بین مهمترین اصول علمی و پذیرفته شده نشانه شناسی و ...
15 صفحه اولبررسی نقوش و نمادها در پوشاک ورزش زورخانه ای
زورخانه مکانی است که ارتباط تنگاتنگی با پهلوانی دارد و از ایام کهن محلی برای پرورش مردانی بوده است که در هنگام حمله متجاوزین به کشور در برابر دشمنان ایستادگی نمایند. حضور در زورخانه و شرکت در مراسم آن آداب خاصی دارد و اجرای حرکات ورزشی توسط پهلوانان مستلزم پوشیدن لباس ویژهای است. این لباس که به تنبان یا تنکه معروف است ویژگیهای خاصی دارد و ورزشکاران جهت دریافت آن، باید سلسله مراتبی را طی کنند....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023