توصیف مضامین قلندر ی در غزل فارسی ( سنایی، عطار ، مولوی ، عراقی و حافظ )
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران
- نویسنده بدریه قوامی
- استاد راهنما محمود عابدی عباس ماهیار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1382
چکیده
در این پایان نامه مضامین قلندری در غزل فارسی ( سنایی ، عطار ، مولوی ، عراقی و حافظ مورد بررسی قرار گرفته است . عرفان در قرن ششم و با پیشگامی سنایی به حوزه شعر راه یافت . یکی از شاخه های ادبیات عرفانی ، ادب قلندری است که آن هم توسط سنایی به غزل وارد شد . غزل سنایی و عطار برجسته ترین نمونه های شعر قلندری اند . پس از آنها این نوع شعر کم رنگ شده است و به خصوص در شاعران بعد از حافظ غالبا جنبه تقلید دارد . در غزلهای قلندری سنایی ، عطار ، مولوی ، عراقی و حافظ < باده نوشی > ، <رفتن به خرابات و میکده و ...> و < تعریض و کنایه به زاهدان > به ترتیب بیشترین کاربرد را دارد . واژگان غزل قلندری هم در آخر این پایان نامه آمده است .
منابع مشابه
قلندر و صور شعری و معنایی آن در آثار سنایی، عطار، مولوی و حافظ
در شعر عرفانی عواطف و عوالم درونی انسان از جمله عواطف و اندیشه های عاشقانه و عارفانه با زبانی شاعرانه و نمادین به رشته بیان و تصویر کشیده شده است. ابزار بیان در این زبان علاوه بر الفاظ عام شاعرانه، اصطلاحات و نمادهای خاص شعری است؛ این مصطلحات گاه معنایی حقیقی دارند و گاهی نیز حامل معنایی مجازی و نمادین و رمزی اند که شاعران عارف از آن، معنا یا معانی دیگری اراده می کنند تا به بیان عواطف و احساسات...
سیر غزل مدحی در ادب فارسی (از سنایی تا حافظ)
شعر غنایی شعری است که با احساسات و عواطف شخصیِ شاعر در ارتباط است و ممکن است دربرگیرندۀ معانی و اندیشههای متفاوتی باشد. پیشینیان غزل را، که ازجمله مصادیق شعر غنایی است، شعری دانستهاند که مضمون عاشقانه دارد. با مطالعۀ سیر غزل درمییابیم به مرور زمان، مضامینی غیر از مضمون عاشقانه در غزل وارد شده و با توجه به نوع مضمون، صورتهای متفاوت غزل، ازجمله غزل مدحی، غزل انتقادی، و غزل تعلیمی شکل گرفته ...
متن کاملسیر غزل مدحی در ادب فارسی (از سنایی تا حافظ)
شعر غنایی شعری است که با احساسات و عواطف شخصیِ شاعر در ارتباط است و ممکن است دربرگیرندۀ معانی و اندیشه های متفاوتی باشد. پیشینیان غزل را، که ازجمله مصادیق شعر غنایی است، شعری دانسته اند که مضمون عاشقانه دارد. با مطالعۀ سیر غزل درمی یابیم به مرور زمان، مضامینی غیر از مضمون عاشقانه در غزل وارد شده و با توجه به نوع مضمون، صورت های متفاوت غزل، ازجمله غزل مدحی، غزل انتقادی، و غزل تعلیمی شکل گرفته است...
متن کاملتأثیر ادبیات سلطانی بر توصیفات معشوق در غزل سبک عراقی ( با تکیه بر غزل حافظ)
موضع این پژوهش، تأثیر ادبیات سلطانی بر ساز و کار معشوق است در غزل سبک عراقی، با تکیه بر غزل حافظ. گفتار و رفتار شاهان، الگوی رفتاری انبوهی از مردم در طول روزگاران بوده است. در سبک عراقی، با کاهش مقبولیت شاهان در نظر مردم، شاعران، معشوق زمینی خویش را بر جای او قرار دادند و برای آن که شکوهی ستودنی برای او رقم زنند، در دنیای خیال خویش، به کمک ستایشهای شاهوار، او را تعالی بخشیدند و از او وجودی آرم...
متن کاملبررسی رابطۀ بینامتنی دو غزل از فخرالدین عراقی و حافظ (مقایسه غزلی استقبال شده از فخرالدین عراقی توسط حافظ)
از جمله مقو لههای نقد ادبی نقد نفوذ یا تأثیر و تأثّر شعرا نسبت به همدیگر است، ریشهیابی کیفیت و کشف کمیت أخذ و اقتباس مضامین و موضوعات موجود در آثار سخنوران میزان نوآوری و تقلید و تأثیرپذیری آنان را از یکدیگر نمودار می سازد و در تشخیص سبک شخصی به خواننده کمک می کند. البته مقایسه عظمتها نه از باب تصور وجوه تشابه بلکه به منظور دریافتن تنوع تجلّیات علو و جمال و به قصد شناختن...
متن کاملنوآوری سنایی در قلندریات و تأثیر آن بر عطار
سنایی شاعر پیشگامی است که مسائل عرفانی را در حوزه غزل و قصیده وارد کرد. سنایی نماینده شعر اخلاقی و عرفانی زمان خویش است. استفاده از مضامین رندانه و مفاهیم قلندرانه چنان جایگاهی دارد که پس از سنایی، شعرایی همچون عطار و مولوی و حافظ، آنها را در شعر خود به کار بردهاند. روح خاصی در عرفان سنایی ساری و جاری است که با عرفای قبل و بعد از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023