بررسی تطبیقی گویشهای ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران
- نویسنده حسنعلی صبا
- استاد راهنما
- سال انتشار 1342
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
وند زمان گذشته و گونه های آن در لهجه ها و گویشهای ایرانی
نگارنده در مقالهای با عنوان " شناسه سوم شخص مفرد در مصادر فارسی " ( کلبا سی، 1375 ) نظر خود را در مورد وند زمان گذشته چنین بیان کرده که شناسه سوم شخص مفرد احتمالا باعث پیدایش وند زمان گذشته در مصادر و افعال ایرانی شده است. در مقاله اخیر گونههای شناسه سوم شخص مفرد در زمان حال و نیز گونههای وند زمان گذشته مورد بحث قرار میگیرند.
متن کاملبررسی تطبیقی ماساژ درمانی در مکتب ایرانی و چین
سابقه و هدف: ماساژ یکی از روش های درمانی در طب ایرانی و چینی بوده است. تاریخچه ماساژ درمانی در جهان، کاربرد طبی آن را نشان می دهد. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن وا کاوی تاریخچه ماساژ درمانی در جهان، موارد گوناگون کاربرد آن را از منابع طبی ایرانی و چینی استخراج نماید و روش های عملی و کاربردی آنها را بازشناسی نماید. مواد و روشها: در این مقاله مروری، از منابع معتبر طب ایرانی و چینی و مقالات منتشر ش...
متن کاملبررسی تطبیقی تصویر زن در ادب فارسی و نگارههای ایرانی
اسلام و از نگاه ادیبان و عارفان مسلمان است که منبع الهام هنرمندان نگارگر قرار گرفته است. سیمای زن در نگارهها مبین توجه نگارگر به حقیقت زیبایی معنوی او و مبتنیبر توصیفات ادبی و عرفانی از اوست. این تصویر زیبا، گذشته از وجه ظاهری، کنایتی از معنای عرفانی این توصیفات نیز است؛ چنانکه ترسیم چشم زیبا مصور مقام نظارۀ حق، و لب زیبا نشاندهندة مقام حکایت دل و بیان سِرّ درون، با تمسک به گفتوگو یا تبسم ا...
متن کاملبررسی تطبیقی ژانرشناسی کمیک ایرانی با نگاهی به کمیک امریکایی
کمیک هنر روایت مضامین از طریق تصویر است که تاکنون در عرصه زیباییشناسیِ هنرهای تجسمی تحولات گوناگونی را از سر گذرانده و هویتی خاص یافته و در فرهنگهای مختلف، به عنوان هنری مستقل و ابزار بیانی مؤثر در قالب ژانرهای گوناگون رواج یافته و فرهنگ معاصر هنرهای تجسمی در آمریکا بیشترین سهم را در تنوع بخشی به ژانرهای کمیک داشته است. در دهههای اخیر کمیک به عرصه هنر ایران وارد شده و در قالب چند ژانر اصلی خ...
متن کاملبررسی تطبیقی گارودای هندی و سیمرغِ مینیاتورهای ایرانی (عهد صفوی)
چکیده ایران و هند، از دیرباز دو تمدن کهن و غنی محسوب میشود که خاستگاههای مشترک فرهنگیشان باعث شده تا نمادها، نشانهها و رمزهایی همسان برای نسلها و عصرهای پس از خویش، بجای گذارد. بررسی این اشتراکات فرهنگی و تمدّنی به مدد جستار در نمادهای بجا مانده از آن اعصار طلایی، هر جویندهای را به رازهایی نهفته در بطن تاریخ هدایت میکند. در نقاشیهای ایران پس از اسلام، تصویر پرندهای دیده میشود که از...
متن کاملبررسی تطبیقی گارودای هندی و سیمرغِ مینیاتورهای ایرانی (عهد صفوی)
چکیده ایران و هند، از دیرباز دو تمدن کهن و غنی محسوب می شود که خاست گاه های مشترک فرهنگی شان باعث شده تا نمادها، نشانه ها و رمز هایی هم سان برای نسل ها و عصرهای پس از خویش، بجای گذارد. بررسی این اشتراکات فرهنگی و تمدّنی به مدد جستار در نمادهای بجا مانده از آن اعصار طلایی، هر جوینده ای را به رازهایی نهفته در بطن تاریخ هدایت می کند. در نقاشی های ایران پس از اسلام، تصویر پرنده ای دیده می شود که از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023