تجزیه و تحلیل آثار نگارگری شاهنامه بایسنغری. موضوع پروژه عملی: زندگی، طبیعت، کویر

پایان نامه
چکیده

پایان نامه حاضر، بررسی ریشه ای در شناخت شاهنامه بایسنغری دارد که در دو جز مسیر این شناخت هموار می گردد. در جز اول که خود درآمدی بر شناخت نقاشی ایرانی در آغاز تا دوره تیموری، جدا از بحث سیرتاریخی این هنر، و بررسی روندهای شکل گیری آن ، مسئله مهم زیبایی شناسی نیز به میان می آید تا از این منظر نیز آثار مذکور مورد شناخت واقع شوند. در جز دوم که جز اصلی و مهم پایان نامه است، با شناختی که پیش از این در جز اول بدست آمده، بررسی چهارگانه اثر برگزیده از بیست و دو اثر شاهنامه بایسنغری آغاز می شود. این انتخاب با توجه به این که سه استاد بزرگ زمان در کارگاه بایسنغری مشغول تهیه نگاره های مورد نظر بوده اند و هم تفاوت در شیوه ترکیب بندی و رنگ بندی و طراحی آنها، انجام شده است. برای هر نگاره ، شناخت تصویری قصه در شعر فردوسی ، برداشت نگارگر و نحوه اجرای وی ، چگونگی طرح و ساختار ترکیب بندی (تحلیل هندسی قاب و تصویر) و تحلیل شکل و فضای نگاره و تحلیل رنگ در هر اثر و نوع چیدمان آنها، مورد بررسی واقع می شوند تا در پایان به شناختی جامع درباب تصاویر شاهنامه بایسنغری دست یافت.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تجزیه و تحلیل آثار نقاشی میرزا ابوالحسن خان غفاری(صنیع الملک) و شاگردانش (مصورسازهای کتاب هزار و یکشب). موضوع پروژه عملی : تجرید دستمایه پنهان نگارگری در ایران

دوره قاجار را می توان از حساسترین دوره های تاریخ ایران به شمار آورد. در این زمان اروپای قرن 18 و 19 که دچار تغییر نگرش و تفکر جدید شده بود، با نفوذ در کشورهای ضعیف سعی بر ایجاد سلطه در تمام شئون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها داشت ایران نیز از این تحولات و دگرگونی ها مستثنی نبود. تاثیرات همه جانبه تحولات غرب بر سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران در این برهه از تاریخ این مرز و بوم بخوبی مشهود...

15 صفحه اول

بررسی نفوذ نقاشی چین در نگارگری مکتب هرات، عنوان پروژه عملی: انسان و کویر

سنت دیرینه و حاکم بر مسیر تحول و تکامل همه ی هنرها،تاثیر هر یک بر دیگری ومبادله ی سبک های مختلف هنری بوده است .دراین میان سرزمین چین و ایران،به عنوان دوتمدن بزرگ و تاثیرگذار، سابقه ای کهن در روابط تجاری و فرهنگی داشته اند . این روابط زمینه را جهت تاثیر پذیری هنر نگارگری ایران در دوره های مختلف ، از نقاشی چین فراهم کرده بودکه از ابتدا به واسطه نگارگری مانوی وارد نقاشی ایران ، و در ادامه با نفوذ ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023