جایگاه کرامت انسان درشریعت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده جواد فخار طوسی
- استاد راهنما مصطفی محقق داماد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1362
چکیده
پرسشهای اصلی که این رساله در پی پاسخ بدان است: شریعت ما انسان را چگونه می بیند؟ آیا انسان از رو که انسان است در نزد شارع دارای ارزش و احترام می باشد؟ آیا ارزش و احترام انسان در نزد شارع به پایه ای است که همه افراد انسان از آن جهت که انسان می باشن -و نه از آن رو که وابسته به ایدئولوژی و مردم یا گروه و طبقه خاصی می باشند-برخوردار از حقوق انسانی هستند؟ آیا عقیده دینی در میزان برخورداری شهروندان از حقوق انسانی تاثیر دارد؟ این سوالات و سوالاتی از این قبیل ، پرسشهایی می باشند که امروزه در مواجهه با قسمت انسان محور شریعت ( یعنی آن دسته از احکام که در آنها انسان به عنوان موضوع لحاظ گردیده) مطرح می گردد. طرح این سوالات ریشه در آن دارد که برحسب قرائت رایج از متون دینی، احکام متعددی وجود دارد که به ظاهر انسان را نه از آن رو که انسان است بلکه از آن جهت که معتقد به دین خفیف و شریعت خاتم می باشد دارای کرامت و مستحق حقوق بشری می شمارد.
منابع مشابه
جایگاه کرامت انسان در سیاست کیفری ایران
موضوع این تحقیق((جهیگاه کرامت انسانی درسیاست کیفری ایران))است.ابتدا به مفاهیم،مبانی وشاخصه های کرامت پرداخته شده است که در پرتو آن ازحیث تدابیر ماهوی وشکلی درسیاست کیفری تقنینی وعملکرد قضات درسیاست کیفری اجرایی وقضایی باتحلیل برخی مواد وآئین نامه ها،بخشنامه های حقوقی مورد نقد وبررسی قرار داده شده است.کرامت،حق طبیعی برای تمام انسانها صرفنظر ازنژاد،دین،ملیت و...است ورعایت کرامت انسانی ازمهمترین ش...
کرامت بشری و شبیهسازی انسان
یکی از چالشهای اساسی شبیهسازی انسان تعارض آن با کرامت بشری به عنوان مبنای حقوق بشر عنوان شده است. با این حال به نظر میرسد که اگر شبیهسازی انسان در مقیاس وسیع یا به منظور سازگاری با خصوصیات ژنتیکی مغایر کرامت بشری باشد اما نمیتوان شبیهسازی انسانی را بهطور مطلق مغایر کرامت بشر دانست.
متن کاملمبانی کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا
در تفکر صدرایی و با توجه به اصول و مبانی فلسفی وی، کرامت انسان امری حقیقی و وجودی است، نه اعتباری و قراردادی و چون وجود ذومراتب محسوب میشود، پس کرامت نیز امری تشکیکی و دارای مراتب است. بر این اساس انسان ذاتاً دارای کرامت است، یعنی کرامت در نظام تکوین و با فطرت انسانی عجین و امری ثابت و لایتغیر بوده که بهدلیل ویژگیهایی چون، عقل و خرد، نفخة روح و ... به انسان ارزانی شده است، اما انسان در ...
متن کاملکرامت اقتضایی انسان در بوتة نقد
یکی از مباحث مهم در حوزة انسانشناسی، کرامت انسان است. از آنجا که امروزه کرامت انسانی با مباحث حقوق بشر رابطهای ناگسستنی یافته است، تحلیل و تبیین آن در چارچوب قرآن کریم امری ضروری است. تأمّل در آرای قرآنپژوهان و مفسّران، نشان از آن دارد که در بحث کرامت انسان، اندیشه واحدی مشاهده نمیشود. برخی از قرآنپژوهان به جای کرامتِ «ذاتی»، از کرامت «اقتضایی» دفاع کردهاند. بنا بر این دیدگاه، هرچند انسان با...
متن کاملکرامت انسان در سیرة امام رضا (ع)
شناخت انسان و بررسی ابعاد و شئون مختلف او مورد اهتمام ادیان، مکاتب و شماری از رشتههای علوم بشری است. «کرامت ذاتی انسان» به معنای شرافت، بزرگی و والایی او، نقطة تلاقی بسیاری از انگارههای انسانشناسانه است. نوشتار پیش رو، پژوهشی کتابخانهای و اسنادی است که به روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته است و میکوشد تا با تمرکز بر سیرة هشتمین پیشوای شیعیان، امام علی بن موسیالرّضا (ع) برخی از ابعاد کرامت ان...
متن کاملکارکردهای معرفت شناختی کرامت انسان در قرآن
چکیده قرآن کریم به عنوان کتابی که دارای منشا وحیانی است آموزههای معرفت شناختی ارزشمندی را درباره کرامت، جایگاه و کلیت مبدا و معاد و زندگی انسان معرفی میکند که میتواند مبین انسان شناسی قرآنی باشد. در این زمینه در قرآن ضمن تفکیک محتوایی دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی، بر شایستگی در داشتن نوع اول و امکان کسب نوع دوم تاکید میگردد. قرآن انسان را به واسطه داشتن روح الهی، شایسته خلافت الهی خدا در زم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023