طرح یک نظریه در معماری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی
- نویسنده رامتین طهماسبی قره شیران
- استاد راهنما هما بهبهانی عباس مسعودی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
کار این رساله از تولید یک نظریه شروع می شود و به ترسیم طرح اولیه ای خاتمه می یابد. برای تولید این نظریه ابتدا نظریات قبلی پیرامون هنر را در گفتار فلاسفه مورد بررسی قرار داده اما خود هنر واژه ای است که مفهوم آن وابسته به بسیاری زمینه ها و مفاهیم دیگر است. دراین رساله زمینه های اجتماعی-اقتصادی و سیاسی نادیده انگاشته شده اند، و بجز اشارات کوتاه بیشتر تمرکز روی مفاهیم کلیدی و راهبرنده ای است که به تفسیر کلمه هنر کمک می کند. چون نگاه هنر متاثر از ادراک و برداشت منتقد از واقعیت است، مفاهیمی مثل ادراک و واقعیت مورد کنکاش قرار می گیرند. این کنکاش ابتدا از فلاسفه یونان پیش از افلاطون شروع می شود ، در آن جا مشخص می شود که پارمیندس اولین فیلسوفی است که رسما ادراک را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. سپس در آرا افلاطون به نوعی برداشت قدسی از واقعیت مواجه می شویم، افلاطون واقعیت جهان مادی را امری فراحسی قلمداد می کند و آنرا کلا توهم می خواند و بجای آن واقعیت مطلق مثلی را علم می کند ، سپس با فاصله چندین قرن به کانت می رسیم. وی شناخت را به دو گونه حسی و عقلی تقسیم می کند و نتیجه می گیرد ادراک عقلی برتر از ادراک حسی است . از اینرو هرچه مربوط به تجربه و متعلقات حسی می باشد را در سطح پائین تری قرار می دهد اما آنرا یکسره رد نکرده ، در آخر نیچه در تقابل با این نظریات خردپرستانه راه افراط را پیموده و ادراک از جهان را به جهان نمود تفسیر کرد و جهان بود را دروغین خواند. این بررسی راهی را به سوی نگاه به هنر از دید این فلاسفه که از میان انبوه فلاسفه استخراج شده اند می گشاید.در بخش نتیجه گیری چنین استدلال می شود که واقعیت نوعی ادراک شخصی است و هنر می تواند به تفسیر این جهان کمک کند. بعد از آن به معضلات هنر معماری اشاره ای می شود و در آخر نظریه ای بر پایه آزادی و پذیرش واقعیات این جهان که با دیده آری گوی کار می کند و هنر را راهی برای خلق آن می داند بوجود می آید. سپس مصداقهای عملی این تئوری را در طرح اولیه می بینیم.
منابع مشابه
نقش «آموزش بازی محور» در آموزش طراحی معماری (نمونه موردی: طرح معماری یک کارشناسی )
تحقیقات گسترده درباره آموزش معماری، نشان از اهمیت این موضوع دارد. رویکرد اصلی در بیشتر تحقیقات اخیر، آموزش یادگیرنده محور است و بیشتر پژوهشگران بر تعامل و مشارکت استاد و دانشجو تاکید کرده اند. هدف اصلی این پژوهشها ارتقای انگیزش و یادگیری دانشجویان معماری است. از سویی در دنیای امروز، آموزش از طریق بازی های رایانهای مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش ...
متن کاملتأثیر بهکارگیری آموزش انتقادی در درس طراحی معماری بر انگیزش تحصیلی دانشجویان طرح معماری یک کارشناسیارشد
انتخاب بهینهترین شیوه آموزش همگام با هدف و زمینه موضوعی که آموزش داده میشود یکی از مسائلی است که در چند دهه گذشته مورد بررسی بسیاری از پژوهشگران رشتههای مختلف قرار گرفته است. یکی از این مقولهها، بحث در چگونگی بهکارگیری شیوه آموزش انتقادی، بهعنوان یکی از یادگیرنده محورترین شیوههای آموزشی است که بین دانشجویان و استاد، روابط نه بر اساس انتقال یکطرفه اطلاعات بلکه براساس تغییر در ساختار قدرت...
متن کاملارائه طرح معماری جنگ اطلاعات
با توجه به پیچیدگیها، ابعاد، تعداد زیاد مؤلفههای درگیر و حوزة تأثیر جنگ اطلاعات، معماری این حوزة با هدف کاهش پیچیدگیها و افزایش توانمندی بهکارگیری و گسترش این مفهوم، می تواند امری کارساز باشد. یکی از مهمترین بخشهای اجرای پروژههای معماری سازمانی، برنامه ریزی اولیه، انتخاب چارچوب، انتخاب متدولوژی و تدوین طرح اجرای پروژهاست. در این راستا و طی این مقاله، نخست ادبیات حاکم بر معماری سازمانی ...
متن کاملاندیشه معماری در آیینه نظریه های معاصر معماری
این مقاله در پی آن است که آیا نظریههای معماری محمل مناسبی برای اندیشة معماری بودهاند؟ منظور از اندیشة معماری تفکرات معماران در هنگام طراحی و اجرای ساختمان است، همچنین مباحثی که در دانشکدههای معماری طرح میشود. به این منظور ابتدا صورتهای گوناگون اندیشة معماری را تعریف میکند؛ نخست اندیشیدن معمار با قواعد برخاسته از عالم معماری، دوم اندیشة صاحبنظران با قواعد برخاسته از اندیشه، و سوم آن چیزی ...
متن کاملرویکردها به معماری بومی در نظریه پردازی مدرن معماری
نگاه تحلیلی به معماری بومی محصول یک روند تکاملی تاریخی نیست، بلکه نشان از نیازی دارد که برخلاف طبیعت خود معماری بومی که فاقد ادعای تئوریک است، در درجه اول در حوزة ذهنی و نظری شکل گرفته است . این نیاز تئوریک، که پس از دوران رنسانس خود را آشکار می کند، وجوه مختلفی دارد که انطباق آن با برخی ویژگی ها در معماری بومی، نظریه پردازان و سپس معماران را به سوی این نوع از معماری جلب می کند ...
متن کاملبکارگیری آموزش انتقادی در نظام آموزش معماری (مطالعه موردی کلاس طرح یک معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان)
پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی بکارگیری آموزش انتقادی در زمینه آموزش عالی ایران -رشته معماری- و بررسی چالشها و ارائه راهکار برای بهینه سازی شیوه در محیط مورد آزمون شکل گرفته است. روش تحقیق روش کیفی (تفسیرگرا) و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا بوده است. پس از تبیین چگونگی اجرای روش انتقادی در کلاس طرح معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان 24 دانشجو به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و با بکا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023