زبان تمثیلی در شعر نیما و اخوان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - مجتمع علوم
- نویسنده علیرضا باغبان
- استاد راهنما محمد غلامرضایی محمدعلی صادقیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
زبان تمثیلی از زیرمجموعه های زبان شعر و آفریننده تمثیل است و تمثیل بیان غیرمستقیمی است که بر تشبیه بنا می شود. بدین ترتیب که شاعر یا نویسنده برای ذهنیت خویش که معمولا یک مفهوم عقلی و نامحسوس است ، عینیتی را که غالبا پدیده ای محسوس است برمی گزیند. عینیت برگزیده شده باید ذهنیت و عاطفه پدیدآورنده خویش را القا کند . تمثیل با دیگر صور خیال شباهتها و تفاوتهایی دارد و شایسته آن است که یک شیوه مستقل بیانی شمرده شود. همچنین می توان تمثیل را بر مبنای مشخصه های : درجه وضوح، محتوا و مضمون، ساختار و سرچشمه های آن دسته بندی و گونه های این شیوه بیانی را معرفی کرد. زمینه ها و انگیزه های متعددی به رویکرد نیما و اخوان به زبان تمثیلی انجامید که شاید بتوان اندیشیدن به ماهیت شعر و عوامل اجتماعی و سیاسی را در صدر آن زمینه ها قرار داد. نیما در آغاز به حکایتهای تمثیلی روی آورد وهنگامی که بدعت شگفت خود را در شعر فارسی آغاز کرد ، تمثیل توصیفی را البته در ساختاری یکپارچه به عنوان شگرد اصلی شاعری خویش برگزید. مهمترین تحولی که نیما در کاربرد زبان تمثیلی به وجود آورد، ایجاد یکپارچگی ساختار تصویری در شعر بود. از نظر محتوایی نیز سروده های تمثیلی او عرضه گاه دردها و گرفتاریهای طبقه متوسط جامعه ایران درعصر زندگی شاعر است. اخوان درابتدا نوعی تمثیل توصیفی را که حداکثر در یک بیت ارائه می شود ، به کار می گرفت و به نظر ما یکپارچگی ساختار تصویری را بعدها از نیما آموخت. در این دوره اخوان تمثیل توصیفی و داستان تمثیلی را با قدرت می سراید و بویژه در بهره گیری از شگردهای داستان پردازی کامیاب است . از نظر محتوایی نیز گرایش عمده او به مسائل اجتماعی و سیاسی است و البته از دیگر مضامین نیز غافل نمانده است همچون سروده های تمثیلی اخوان به سبب تسلط کم نظیر او بر فرهنگ و ادب فارسی از زبانی پخته برخوردار است و پشتوانه های فرهنگی در آن نسبت به شعر نیما گستردگی افزونتری دارد.
منابع مشابه
نگاهی به تمثیل در شعر نیما، اخوان و سهراب
تمثیل یکی از اصطلاحات رایج در ادبیات ایران و جهان است که علیرغم بسامد بالا و پیشینه غنی، به سبب برخی شباهتها با دیگرآرایههای ادبی نظیر نماد، رمز، کنایه و حتی تشبیه و استعاره، درخصوص معرفی دقیق آن میان صاحب نظران و ادبیان اختلاف نظرهایی وجود دارد. ازاینروی باید اذعان داشت که در دورههای مختلف و براساس مکتبهای فکری و شعری موجود، کارکرد و تعریف تمثیل دچار دگرگونیها و به تبع آن آفرینش آثار گون...
متن کاملبررسی سروده های تمثیلی مهدی اخوان ثالث (م. امید) دردو مجموعه شعر«زمستان» و «آخر شاهنامه»
نویسندگان در این مقاله، سرودههای تمثیلی مهدی اخوان ثالث، در دو مجموعۀ «زمستان» و «آخرِشاهنامه» را بازخوانی و بررسی کردهاند. بدین منظور، درونمایه و محتوای تمثیلهای به کار رفته در سرودههای دو مجموعه شعر یادشده را با تکیه بر منابع معتبر، مطالعه و بررسی نموده و دریافتهاند که شاعر در این دو مجموعه، به روشی تازه دست یافته و اغلب شعرهای خویش را به شیوهی تمثیلی و روایی سروده است. این تمثیلها بهو...
متن کاملبررسی نمادگرایی در شعر معاصر فارسی (نیما، اخوان، فروغ، شفیعی)
در این رساله ، پس از ارائه تعریفی از نماد و ذکر ویژگیها، تفاوت ها و تشابهاتش با دیگر عناصر بلاغی چون استعاره و تمثیل ، ارائه تاریخچه ای از مکتب سمبولیسم در اروپا، عرب و ایران ، به بررسی این جریان در آثار چهار شاعر ، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و محمدرضا شفیعی کدکنی پرداخته می شود.
15 صفحه اولبررسی سروده های تمثیلی مهدی اخوان ثالث (م. امید) دردو مجموعه شعر«زمستان» و «آخر شاهنامه»
نویسندگان در این مقاله، سروده های تمثیلی مهدی اخوان ثالث، در دو مجموعۀ «زمستان» و «آخرِشاهنامه» را بازخوانی و بررسی کرده اند. بدین منظور، درونمایه و محتوای تمثیل های به کار رفته در سروده های دو مجموعه شعر یادشده را با تکیه بر منابع معتبر، مطالعه و بررسی نموده و دریافته اند که شاعر در این دو مجموعه، به روشی تازه دست یافته و اغلب شعرهای خویش را به شیوه ی تمثیلی و روایی سروده است. این تمثیل ها به و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - مجتمع علوم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023