تاثیر ((تنسی ویلیامز)) بر جریان نوگرایی در عرصه ادبیات نمایشی غرب پروژه عملی: نگارش نمایشنامه ((تنها یک بازی))
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده میترا صدوقیان زاده
- استاد راهنما مصطفی مختاباد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1380
چکیده
((تنسی ویلیامز)) آغازگر راهی نو در عرصه ادبیات نمایشی غرب است که بر شماری از نمایشنامه نویسان معاصر تاثیر گذاشته است. ((توماس لاینر (تنسی) ویلیامز)) در سال 1911 در کلمبوس می سی سی پی به دنیا آمد. مادرش ((ادونیا)) بانویی محترم جنوبی و دختر کشیش منطقه و پدرش ((کورنیلیوس کافین ویلیامز)) نماینده کمپانی تلفن بود و فروشنده دوره گرد کمپانی کفش، به علت خوی وحشی پدر، توماس به مادر خود نزدیکتر بود و تحت تاثیر حمایت مادرش دارای خصوصیات شکننده زنانه شد، که جوانی و بزرگسالی او را با مشکلاتی مواجه کرد. از جمله این که او هرگز ازدواج نکرد. ((توماس)) پسری خجالتی و منزوی بود و تنها همبازیش ((رز)) خواهر بزرگترش بود. ((رز)) در دوران بلوغ دچار بیماری روحی شد و همزمان اختلاف والدین آنها، شدت گرفت. ((ویلیامز)) اندوه خود را با سرودن اشعار و نوشتن داستانهای کوتاه، پاسخ می داد. ولی با آشنا شدن با دنیای تئاتر، غم و اندوه، ضعفها و آرزوهایش را درنمایشنامه هایش به تصویر کشید. او شرم و انزوایش را در تم ((تنهایی)) و ((نیاز به ارتباط با معنا)) و اختلاف و درگیری والدینش را در تم ((انحطاط و از هم پاشیدگی خانواده)) بیان کرد. ابعاد مختلف شخصیتی خود را در اشخاص نمایشش ظاهر کرد. روحیه ظریف و شکننده ((بلانش دوبوآ)) و خوی وحشی ((استنلی کوالسکی) دو بعد وجودی ((ویلیامز)) هستند: روحیه ظریف مادر و خوی وحشی پدر که در هم ادغام شده اند، او با استفاده از سمبلها و ایجاد موقعیتهای دراماتیک، به تاثیر آثارش، می افزاید. نتیجه این که ((تنسی ویلیامز)) با نگاهی روانشناسانه و موشکافانه به زندگی شخصیتها و موقعیتهایی که آفریده است، در عرصه نمایشنامه نویسی غرب، راهی تازه برای نویسندگانی که ساختار بیان درونیات خود و انتقال آن به تماشاگران بودند، باز کرد. یکی از نمایشنامه نویسانی که تحت تاثیر ((ویلیامز)) کار هنری خود را آغاز کرد، ((آثول فوگارد)) است. نمایشنامه ((سلام و خداحافظ)) دارای تمهای مشترک با دو اثر معروف ((ویلیامز))، ((گربه روی شیروانی داغ)) و ((باغ وحش شیشه ای)) است، و در این پژوهش به مطالعه تطبیقی میان آنها پرداخته شده است.
منابع مشابه
تحلیل جلوه های فرهنگی ادبیات نمایشی پس از انقلاب با رویکردی پسااستعماری – پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «تنها تا اژدها»
پژوهش حاضر نگرش نوینی است در حوز? مطالعات فرهنگی درام معاصر ایران با تمرکز بر مفاهیم نظریه و نقد پسااستعماری. این رویکرد حاصل بازاندیشی در نحو? بازنمایی جوامع و فرهنگ های غیرغربی در آثار هنری، ادبی و دراماتیک و سیاسی غرب است. در قلمرو گفتمان (پسا)استعماری، متفکرانی چون ادوارد سعید، فرانتس فانون، هومی بابا، گایاتری اسپیواک، به انحای مختلف آثار دوران امپریالیسم و استعمار را که دربار? مستعمرات و ک...
15 صفحه اولشیوه های نگارش خلاق متون نمایشی در روشهای اگوستوبوال - پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «اوهام»
این پایان نامه به بررسی روش های آگوستو بوال در شکل گیری متن نمایشی مبتنی بر مشارکت مخاطب می پردازد. ابتدا در بخش اولیه به آشنایی با آگوستو بوال، تئاتر سرکوب شدگان، روش ها و تکنیک های مختلف در این تئاتر پرداخته شده و در بخش بعد خاستگاه این تئاتر، نقد های بوال به تئاترحماسی برشت و نظریات ارسطو مورد باز بینی قرار میگیرد و درنهایت کاربردها، دستاوردها و نتایج تئاتر سرکوب شدگان در زادگاه آن یعنی برزی...
15 صفحه اولبازتاب خانواده و روابط خانوادگی در ادبیات نمایشی دهه هشتاد ایران؛ پروژه عملی: نگارش نمایشنامه "آخرین شب نشینی در ییلاق"
پژوهش حاضر سعی دارد تا با بررسی روابط خانوادگی به مطالعه ی بازتاب این روابط در ادبیات نمایشی دهه ی اخیر ایران (1380) بپردازد. مسأله ی اصلی این تحقیق شناخت میزان تعامل متقابل فضاسازی های نمایشی و مناسبات خانوادگی به عنوان بازتابی از مناسبات گروه افراد جامعه ی ما در دهه ی گذشته است. بدین منظور با انتخاب دوازده نمایشنامه از دهه ی گذشته و با استفاده از چارچوب مفهومی عمدتاً متشکل از نظریه های گیدنز، ...
بررسی بازتاب رئالیسم جادویی در ادبیات نمایشی معاصر ایران عملی: نگارش نمایشنامه "نمایش ناتمام"
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی جنبه های نمایشی در حکایات گلستان سعدی – پروژه عملی : نگارش نمایشنامه "سراب"
پایان نامه حاضر با بررسی روایت و تعاریف مختلف ان و همچنین با نگاهی به عناصر ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی شامل:طرح شخصیت گفتگو...و ساختارهای نمایشی ارسطویی و غیر ارسطویی را در این حکایات مورد بررسی قرار داده و با طبقه بندی این حکایات ظرفیتهای فراوان این حکایات را در حوزه های نمایشی اعم از تئاتر سینما و تلویزیون مورد بررسی قرار خواهد داد
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023