تغییر و تحول نگاره های موسیقی در نگاره های ایرانی - اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده محمدحسین خلیلی بروجنی
- استاد راهنما احمد نادعلیان محمدرضا درویشی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
برای پی بردن به موسیقی و موسیقی سازی و شناخت آلات و ادوات موسیقی هر دوره راههای مختلفی وجود دارد ، یکی ا زاین راهها استفاده از شواهد و اسناد تصویری باقیمانده از سازهای موسیقی است . اهمیت این موضوع از آن جهت است که با بررسی سازهای موسیقی می توان تا حدودی به نوع موسیقی ونحوه استفاده از این سازها در هر دوره پی برد . در این رساله به بررسی سازهای موسیقی ایران، براساس شواهد تصویری پرداخته شده است و شواهد و مستندات مورد نظر در این رساله شامل نقش برجسته ، حجاری ، سفالگری ، کتیبه ، مجسمه ، پارچه ، کتابهای مصور که تصویر آلات موسیقی در ان نقش شده است . بررسی سازها را از تمدن بین النهرین آغاز کرده و به ادامه آن به بررسی سازهای موسیقی در تمدنهای ایران پیش از اسلام و بعد از اسلام تا زندیه و قاجاریه و زمان حال پرداخته شده است . برای ارائه بهتر مطالب ، سازهای هر دوره به 3 دست کلی ، سازهای کوبه ای - سازهای بادی - سازهای زهی تقسیم شده است . پس از توضیح هر ساز تصویر مربوط به آن ساز، درهمان دوره ، در آخر رساله آمده است.
منابع مشابه
پیکره بندی و موضوع در نگاره های ایرانی (بررسی نسخه نگاره های شاهنامه تهماسبی)
شاهنامه تهماسبی یکی از غنی ترین مجموعه های نقاشی ایرانی است که منبع ارزشمندی از تصاویر را پیش روی پژوهشگران قرار داده است؛ همکاری جمعی از بزرگ ترین هنرمندان نگارگری در تهیه این نسخه، نشان دهنده اهمیت این اثر است. مقاله حاضر، درپی ایجاد شالوده ای بصری مبتنی بر وجود ارتباط میان موضوع و ترکیب بندی در نگاره های این نسخه است و با بررسی تصاویر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که درصورت وجود ارتباط میان م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023