پژوهشی در قلمرو مفاهیم نقوش حیوانی فرش های ایرانی موزه ای انگلستان (دوره صفویه) با تاکید بر موزه ویکتوریا و آلبرت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده سالار حسن زاده
- استاد راهنما محمد مددپور حبیب الله آیت اللهی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
نقوش حیوانی همواره در ردیف یکی از مهمترین عناصر طراحی در طرحهای شکارگاه ، گرفت و گیر و مناظر حیواندار مطرح می شوند که حامل عمیق ترین معانی و مفاهیم در بین بن نگاره ها و نقوش قالی ایران می باشند. هدف از این تحقیق بررسی و شناخت بررسی و شناخت مفاهیم نقوش حیوانی بکار رفته و تحلیل فضای کلی فرشهای موزه ای دوره صفویه موزه های خارجی بویژه سه قطعه از پنج قطعه فرش بسیار نفیس موجود در موزه ویکتوریا و آلبرت با نامهای چلسی ، گلدارافشان (ختایی افشان)فرش ابریشمی (پلونزی)است. دراین راستا ساختار کلی طرحهای قالی ، نقوش حیوانی و موقعیت قرارگیری آنها نسبت به یکدیگر و همچنین در مجموعه طرح استخراج گردید و با رجوع به منابع و مستندات موجود پیرامون مفاهیم نقوش حیوانی ، کلیت طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مطابق مستندات موجود موجود مفاهیم مورد نظر طراح تفسیر گردید. تطبیق نقوش حیوانی موجود در فرشهای مورد بررسی با نقوش موجود در آثار نقاشی بر جای مانده عهد صفویه و پیش از آن نیز یکی دیگر از مراحل انجام این تحقیق بود. طراحان قالی در دوره صفویه تغییرات فصول ، اعتراضات ، پیشگویی ها، اثبات توانائیهای فردی و لیاقت افراد را در کسب امتیازات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به وسیله نقوش حیوانی در قالیهای آن دوران مطرح کرده اند. بطوری که نقوش حیوانی قالی چلسی حامل مفاهیم حفاظتی است. قالی ابریشمی (پلونزی) نشانه تشیع و آمادگی در برابر حمله دشمنان است. همچنین قالی گلدار افشان به نشانه زیبایی، تندرستی و بی آزاری است.
منابع مشابه
بررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملبررسی طرحها و نقوش قالیهای قاجار موجود در موزه فرش ایران
It is not an exaggeration to say that Iran’s cultural, artistic and even national identity is to some extent related and tied with carpet. The history of carpet weaving is an honorable and glorious one. And today’s artists in this field would not be successful without relying on this rich and fruitful past and using their own creativity. Therefore, the scholars of this field have to...
متن کاملبررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملبررسی نگاره های نسخه مصور اکبرنامه محفوظ در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگاره های نسخ? مصور اکبرنام? محفوظ در موز? ویکتوریا و آلبرت لندن صورت گرفته است. نسخ? نام برده یکی از نسخ مصور زمان اکبرشاه (1014-963ق./1605- 1556م.)، سومین پادشاه از سلسل? گورکانیان هند می باشد. پژوهش گر به منظور نیل به هدف در پی پاسخ گویی به این مسائل می باشد که ویژگی عمومی نگاره های نسخ? اکبرنامه چیست و ساختار ترکیب بندی آن ها چگونه است. این پژوهش که با روش توصیفی-تح...
تبیین جامعه شناختی علل تحول فرش ایرانی در دوره صفویه
هنگام مطالعه فرش ایرانی از پیدایش فرش پازیریک تاکنون، به گواه دادههای تاریخی و تخصصی بیشمار، یک دوره زمانی مشخص در تاریخ ایران وجود دارد که تحول فرش ایرانی را در تمامی ابعاد ( شیوه تولید، میزان تولید، نقش مایهها، طرحها و غیره) در پی داشته است. اگر فرش ایرانی را به مثابه یک نشانه در نظر بگیریم با در نظر گرفتن ارتباط میان امر نمادین با امر اجتماعی، این سوال ایجاد میشود که اگر این نشانه (فرش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023