اثرالمناهجالنقدیهالغربیه فی الادب السوری المعاصر(الشعر، الروایه، المرحیه و السینما)

پایان نامه
چکیده

در باره تاثیر مکاتب نقد ادبی در ادبیات معاصر عرب(که مهمترین بخش این پایان نامه را تشکیل می دهد) در شعر ، روایه ، مسرحیه و سینمای سوریه می توان گفت که : شاعران سوریه از مکتبهای کلاسیک و رومانتیسم بهره های فراوانی برده اند . شاعرانی مانند ابوریشه ، محمدالبزم ، خلیل مردم، وصفی قرنفلی، عبدالسلام عیون السود، عبدالباسط الصوفی و ... همچنین آنان به گرایشهای سیاسی مارکسی نیز کشیده شدند. در زمینه روایه ، نویسندگان سوری از بیشتر مکتبهای ادبی غربی تاثیر گرفتند. نویسندگانی مانند حنامینه، حیدر حیدر ، عبدالنبی حجازی ، قمر کیلانی، خیری الذهبی، ولیداخلاصی و صلاح دهنی که به اذعان خوشان از ادبیات غرب تاثیر بسزایی برده اند. مسرحیه سوریه نیز از ادبیات غرب بی نصیب نماند و در زمینه مکتبهای کلاسیک و رومانتیک فعالیتهای چشمگیری کرد. در راستای مکتب وجودی یا سارتری نیز کسانی را همچون علی عقله عرسان، سعدالله ونوس و فرحان بلبل را در مقابل داریم. اما در زمینه سینمای سوریه سعی برآن شد که بین ادبیات و سینما رابطه برقرار شود و سپس از آن این نتیجه به دست آمد که اغلب فیلمهایی که براساس داستانهای ادبی ساخته شده اند بیشتر از مکتبهای واقعی و رمزی الهام گرفته اند.در فصل پنجم نگاه مختصری به زندگینامه و آثار ادبی-نقدی ناقدان معاصر سوریه شد. از جمله ادونیس ، محمدکامل الخطیب، نبیل سلیمان و احمد یوسف داود می باشند. در پایان اینگونه می توان نتیجه گرفت که مکتبهای ادبی غرب در شعر ، روایه و مسرحیه و حتی سینمای سوریه تاثیر گذاشته اند که این تاثیر در مکانهای مختلف شدت و ضعف دارد که در متن تحقیق به طور مفصلتری در باره آن توضیح داده شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

القیم الخلقیه فی الادب الجاهلی

من انعم النظر فی الادب الجاهلی نظره ایجابیه لرای ان فی الادب الجاهلی جماعه من الشعراء و الخطباء الذین عبر و اعن المعاییر الاخلاقیه الحسنه و حذرو الناس من الرذائل و المفاسد کما نری هذه الظاهره فی جمع غفیر من الشعراء و الخطباء الجاهلیین بعباره اخری ان ما نظمه السموال بن عادیا و عروه ین الورد و لقیط ین یعمر خیر دلیل یهدی الناس الی اکتساب الخیر و الفضیله و یبعدهم عن التمسک بالرذائل فان الخطباء مثل ...

متن کامل

رمزیه الیل فی الادب الجبرانی

بدون شک جبران یکى ازپیشتازان مکتب نمادپردازی  در ادبیات عربی به شمار می رود هرچند آثار وى ویژگیهاى مکتب رمانتیسم را داراست. شب درقاموس جبران،تقدس وجایگاه ویژه ای دارد شب از دیدگاه جبران افق های زمان ومکان را درنوردیده،گذشته وتاریخ وآینده را به هم پیوند می دهد. این نماد با توجه  به فلسفه جهان شمولی وى وجاودانگی روح واعتقاد به تناسخ ارواح وگرایش ژرف صوفیانه از زیباترین نمادهاى جبران است. در این م...

متن کامل

الهجاء السیاسی فی الادب السوری المعاصر( نزار قبانی و محمد الماغوط نموذجا)

هجا یا هجو نوعی از شعر است که در مقابل مدح قرار دارد و هنگامی نوشته می شود که شاعر قصد دارد خشم و نفرت خود را نسبت به شخص دیگری بیان کند. ناقدان سه نوع هجو ذکر کرده اند: هجای شخصی، هجای اخلاقی و هجای سیاسی. ویژگی ای که هجای سیاسی را از دیگر انواع هجو متمایز می کند این است که صاحب آن آرمان خود را در حزبی خاص یا طایفه ای خاص یا مذهبی خاص می بیند به این سبب با هر آنچه که با این آرمان در تعارض باشد...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023