مقایسه زبان داستان در آثار دولت آبادی و احمد محمود

پایان نامه
چکیده

موضوع این رساله مقایسه زبان داستان در آثار دولت آبادی و احمد محموداست . زبان داستان پهنه وسیعی است که نویسنده خلاقیت خود را در آن به نمایش می گذارد. به طور کلی گفتگو و توصیف دو عنصر اصلی این زبان هستند که با استفاده از واژه ها داستان را زنده و پویا نشان می دهند . اگر زبان به دقت به کار گرفته شود، وسیله صعود سایر عناصر داستان یه قله آفرینش یک اثر ادبی می گردد. همچنین شناخت زبان داستان خواننده را درک بهتر زیبائی های هنری داستان و لذت بردن از آن یاری خواهد کرد. بنابراین ، جهان داستان مخلوق ذهن نویسنده است که با زبان خاص خود با مخاطب ارتباط برقرار می کند. دولت آبادی و احمد محمود نویسندگانی هستند که با آگاهی از توانمندیهای زبان داستان ، آثار خویش را نگاشته اند . توجه به آثار این دو نویسنده هم برای کسانی که تازه قدم در راه نوشتن داستان گذاشته اند مفید است و هم زوایای تاریک زبان داستان را برای علاقمندان روشن می سازد. در این رساله کوشیدیم از دریچه زیبائی شناسی به آثار دو نویسنده معاصر بنگریم و مباحث مربوط به زبان داستان را با رعایت نظم و ترتیب بیان کنیم.

منابع مشابه

تحلیل عناصر ناتورالیستی در داستان های محمود دولت آبادی

داستان های محمود دولت آبادی به مثابۀ منشوری است که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است. در آثار او رگه هایی از اندیشه های رئالیستی‏‏‏، ناتورالیستی، و گاه سورئالیستی دیده می شود. به علّت گسترۀ وسیع موضوع‏، در مقالۀ حاضر فقط به برخی از اندیشه های «ناتورالیستی» محمود دولت آبادی می پردازیم. ناتورالیسم، شکل افراطی واقع گرایی شمرده می شود. این مکتب ادبی، نظریّه ای است که کردار و گرایش و اندیشه را زای...

متن کامل

خشونت علیه زنان در آثار محمود دولت آبادی

چکیده: ادبیات داستانی یکی از پایگاه هایی است که در آن کلیشه های جنسیتی بازتولید می شود و همانند سایر عرصه های علمی، پیوسته چهره ای تکراری از زنان ترسیم می کند. بر این اساس، مقاله ی حاضر در پی مطالعه ی این نکته است که چگونه متون ادبی تمایزات جنسی در یک فرهنگ را بازتاب می دهد و چگونه به بازنمایی تقسیم بندی جنسیتی می پردازد. این نابرابری ها درآثار برگزیده ی دولت آبادی به چه شکل و در چه قالبی نمایش...

متن کامل

شکل شناسی داستان های کوتاه محمود دولت آبادی

دولت آبادی بی تردید، یکی از پُر کارترین و سخت کوش ترین نویسندگان دو دهۀ اخیر ایران است. او قبل از روی آوردن به رمان نویسی و خلق آثار بزرگی چون جای خالی سلوچ و کلیدر داستان های نسبتاً بلندی نوشته است که در همان ها هم تمایل او به نوشتن رمان دیده می شود. آنچه تا به حال دربارۀ آثارش نوشته اند، اندک است و عموماً به محتوای داستان ها و به ویژه رمان های او مربوط می شود. در این مقاله به شکل شناسی چهارده دا...

متن کامل

خوانش صورت گرایانۀ داستان بلند سفر (نوشتۀ محمود دولت آبادی)

فرمالیسم روسی، رویکردی است که اوایل قرن بیستم به وجود آمد و هدف نظریّه پردازان آن مشخّص کردن شیوه ای علمی در نقد متون ادبی بود. آنان ادّعا داشتند که به جای نویسندۀ اثر، خود اثر ادبی باید در محور توجّه قرار گیرد و «ادبی بودن» متون ادبی، موضوع اصلی در نقد ادبی محسوب شود. آنان با اتّخاذ این شیوه، مطالعه و بررسی متون ادبی را به سوی مسائل مربوط به شکل و تکنیک سوق دادند. در مقالۀ حاضر، علاوه بر توضیحی درب...

متن کامل

شخصیت پردازی در داستان های کوتاه محمود دولت آبادی

چکیده در این پایان نامه ابتدا به زندگی، احوال و آثار محمود دولت آبادی، نویسنده ی معاصر و سرشناس کشورمان، و بعد در دو جستار مجزّا به بررسی شخصیت و شخصیت پردازی به صورت کلّی و شخصیت پردازی در داستان های کوتاه او می پردازد. در جستار اوّل به بحث درباره ی مقوله هایی همچون داستان کوتاه، شخصیت و انواع آن، شخصیت پردازی و گونه های آن ، عناصر داستان و پیوند آن با شخصیت پردازی به همراه مثال ها و شواهدی از...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - مجتمع علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023